WHO:«چرا امریکا و روسیه مانند زمان جنگ سرد با هم بالای واكسن متحدانه کار نه کنند؟»

© REUTERS / Denis Balibouse WHO:«چرا امریکا و روسیه مانند زمان جنگ سرد با هم بالای واكسن متحدانه کار نه کنند؟»
 WHO:«چرا امریکا و روسیه مانند زمان جنگ سرد با هم بالای واكسن متحدانه کار نه کنند؟»  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیر علمی WHO ناسازگاری در توصیه های WHO را نظر به این توضیح میکند که در شرایط پاندیمی همزمان تحقیقات زیادی انجام می شوند: «امروز ما در یک جهت حرکت می کنیم و فردا در جهت دیگر». عمده اینست - تا کشورها بدانند: به تنهایی نجات یافته نمی توانید.

پیلار پریز (PILAR PÉREZ) در مقاله خود در نشریه El Mundo (اسپانیا) می نویسد، در اوج پاندیمی در برنامه کاری دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO)  یافتن دقیقه فارغ به ویژه دشوار است. سومیا سامیناتان مسیری طولانی را برای رسیدن به این مقام طی کرده است. او کار خود را در هند آبایی خود شروع کرد و در آنجا به عنوان متخصص اطفال فعالیت می کرد. سپس به صفت سکرتر دپارتمنت تحقیقات بهداشت، مدیرکل شورای تحقیقات طبی هندوستان خدمت کرد. پس از آن، وی سمت هماهنگ کننده برنامه ویژه را که به طور مشترک توسط یونیسف، برنامه توسعه سازمان ملل، بانک جهانی و WHO رهبری می شود، بدست آورد. این برنامه به تحقیق و آموزش در زمینه بیماری های گرمسیر مشغول بود. دفتر مرکزی این برنامه در ژینیو بود.

 میلیونرها برای مبارزه با عواقب پاندیمی Covid-19 خواستار افزایش مالیات بر ثروت شدند - اسپوتنیک افغانستان
میلیونرها برای مبارزه با عواقب پاندیمی Covid-19 خواستار افزایش مالیات بر ثروت شدند

تجربه علمی غنی و دانش گسترده او در زمینه مبارزه با سل و HIV کمک می کند تا جر و بحث ها در مورد اهمیت واکسن ها، و همچنین بسیاری موضوعاتی دیگر را تنویر نماید که WHO  در آنها به مثابه مرجع روشنی برای جامعه علمی خدمت میکند. در عین حال، باید به خاطر داشت که دفتر مرکزی این سازمان در ژینیو به موضعگیری بی طرف درمورد تعدادی از موضوعات بحث برانگیز پایبند است. توجه شما را به بخش های از مصاحبه او با سومیا سامیناتان جلب میداریم.

پیلار پرز: WHO اصرار دارد كه تنها اختراع واكسن می تواند پاندیمی را كه در حال حاضر غیر قابل كنترل است، متوقف كند. چقدر زود ما آن را انتظار داشته میتوانیم؟

سومیا سامیناتان: واکسن بهترین روش برای مبارزه با پاندیمی خواهد بود. اما این یک چلنج است. قبل از همه، به خاطر اینکه باید آن را در یک دوره بسیار کوتاه به دست آورد (انتظار می رود که در اوایل سال 2021 دریافت شود). علاوه بر این، لازم است از تولید آن اطمینان حاصل شود، زیرا برای مبارزه با ویروس باید میلیاردها میلیارد واکسن به همه کشورهای جهان عرضه شود.

مهاجرین را بزهای قربانی و مقصر به پاندیمی نسازید - اسپوتنیک افغانستان
مهاجرین را بزهای قربانی و مقصر به پاندیمی نسازید

- علاوه بر آموزش مردم در مورد خطرات آن، WHO  در مبارزه با کرونا ویروس چه نقشی بازی میکند؟

- WHO  میدان است که کشورها را برای به دست آوردن متحدانه واکسن باهم متحد می سازد. ما در حال کار بر سرعت بخشیدن به انکشاف، تولید و دسترسی آزاد به تشخیص، درمان و واکسن های جدید علیه کووید 19 هستیم که ما در 24 اپریل آن را راه اندازی کردیم. حوزه های کاری ما به توسعه فن آوری های جدید درمانی کمک می کند. هدف  ACT  این است که به سرعت جامعه را به زندگی عادی خود بازگرداند، جنبه های اقتصادی و اجتماعی زندگی جامعه را که در طول پاندیمی تحت تأثیر قرار گرفته، بازگرداند. در پشت این اهدافی مانند بهبود بهداشت عمومی، کاهش مرگ و میر، کاهش شیوع عفونت و احیای اقتصاد در کمترین زمان ممکن است. به همین دلیل WHO با اتحاد واکسن ها و واکسیناسیونها (GAVI) و ائتلاف نوآوری برای آمادگی اپیدمی (CEPI) همکاری می کند.

پاندیمی کرونا ویروس در اروپا: چرا در بلوک سابق شرق تعداد کشته شدگان کم تر است؟ - اسپوتنیک افغانستان
پاندیمی کرونا ویروس در اروپا: چرا در بلوک سابق شرق تعداد کشته شدگان کم تر است؟

- تفاوت بین هر یک از واکسن های طراحی شونده در چیست؟

- برای تولید برخی از واکسن ها از پروتئین تبدیل شده استفاده می کنند، برخی دیگر حاوی شکل غیرفعال ویروس یا ویکتور مشابه ویروسی هستند. همچنین واکسن های DNA یا RNA جدیدی برای انتقال ویروس وجود دارد. همه آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

- خصوصیات واکسن ایده آل چیست؟

- مهم است که در مرحله آزمایشات کلینیکی اثربخشی و ایمنی آن اثبات شود. در عین حال، شرایط تولید و ذخیره آن مورد توجه قرار می گیرد.

 - چه چیزی می تواند به تقابل ایالات متحده و چین پایان دهد؟

- دلایل اخلاقی. همه ما برابر هستیم و واکسن باید دستاورد بهداشت عمومی باشد. اگر واکسن بتواند با ویروس مبارزه کند، باید در سراسر جهان در دسترس باشد. به گونه مثال، واکسن آبله را که در اوج جنگ سرد ایجاد شده، یاداوری میکنم. آنگاه روسیه و ایالات متحده با هم روی این پروژه متحدانه همکاری کردند. چرا همین کار را در برابر coronavirus انجام نه دهیم؟ حلا بسیاری کشورهای جهان برای دستیابی به این هدف مشترک همکاری می کنند. در حال حاضر بخش اعظم جهان بر این باورند که به این ترتیب می توانیم راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم.

 سیاره ما بعد از پاندیمی - اسپوتنیک افغانستان
سیاره ما بعد از پاندیمی

-  آیا واکسن های مختلف مورد مطالعه می تواند اثر سایر واکسن ها را بهبود بخشد و در گروه های خاصی از افراد مؤثر باشد؟

-  کارآیی و ایمنی یک واکسن خاص بسته به گروه اجتماعی، ممکن، متفاوت باشد. وجود واکسن های مختلف می تواند به محافظت همه در برابر ویروس کمک کند. بطور مثال، یک واکسن ممکن است برای افراد مسن موثرتر باشد و دیگری برای زنان باردار ... بسیاری انتظار دارند که واکسن را در سال 2021 دریافت کنند و این در حال حاضر بهار سال آینده است.

الشرق الوسط (عربستان سعودی):جهان بعد از پاندیمی چگونه خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
الشرق الوسط (عربستان سعودی): جهان بعد از پاندیمی چگونه خواهد بود؟

-  آیا این بدان معنی است که واکسن ها تا این زمان آماده می شوند، یا می توان آنها را زودتر دریافت کرد؟

- خصوصیت جدی پاندیمی ضرورت سریعترین راه حل ممکن برای پرابلم جهانی مطالبه می کند. ما در تلاش هستیم تا روند تحقیقات را بدون به خطر انداختن اثر بخشی و ایمنی واکسن تسریع کنیم.

-  خروج ایالات متحده از WHO چگونه بر همه اینها تأثیر بجا خواهد گذاشت؟

- ما اطلاعاتی دریافت کردیم که ایالات متحده از 6 جولای سال 2021 به طور رسمی به سرمنشی سازمان ملل مبنی بر خروج خود از WHO اطلاع داده است. ما اطلاعات اضافی در مورد این موضوع نداریم.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала