دولت بی آبروی امریکا

© AFP 2023 / Timothy A. Claryدولت بی آبروی امریکا
دولت بی آبروی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چرا ایالات متحده در آمار غم انگیز اشخاص آلوده و مرگ و میر ناشی از کووید -19 پیشتاز است. نویسنده معتقد است که به این مساله عدم موجودیت برنامه ملی مبارزه با ویروس و قانون اساسی که امکان کنترل متمرکز را فراهم می کند، مساعدت مینماید.هر ایالت از غرایز و منافع مغرضانه خود، قاعده تاً کوتاه بینانه، پیروی میکرد.

انگوس دیتون (Angus Deaton) در ادامه می نویسد، دولت شرور و بی کفایت ترامپ بخش بزرگی قصور این ناتوانی امریکا در کنترل Covid-19 را بر عهده دارد. اما یک علت دیگر، کمتر محسوی نیز وجود دارد: سازش کنتیکت سال 1787 که از ابتدا توسعه دموکراسی امریکایی را مختل کرده و از آن زمان پاسخ کنگره به پاندیمی را تضعیف کرده است.

در کنوانسیون قانون اساسی 1787، ایالت های کوچک و بزرگ بر اساس نمایندگی اختلاف نظر داشتند، در حالیکه اولی طرفدار برابری ایالت ها و دومی طرفدار برابری مردم است. مصالحه ایجاد یک قانونگذاری دو قلو با یک اتاق برای مردم و دیگری برای ایالت ها بود. در مجلس نمایندگان، مردم به تناسب تعدادشان نماینده گی دارند. در سنا، هر ایالت بدون در نظرداشت [اندازه] جمعیت خود، دو سناتور دارد.

گسترش بیماری دیگر مشابه به کووید-19 توسط گزیدن کنه در امریکا - اسپوتنیک افغانستان
گسترش بیماری دیگر مشابه به کووید-19 توسط گزیدن کنه در امریکا

در نتیجه، امروز چهار ایالت بزرگ - کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا و نیویورک - حتی هشت از 100 کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند، حتی اگر یک سوم از جمعیت ایالات متحده را به خود اختصاص دهند. هشت رای نیز به چهار ایالت کوچک - وایومینگ، آلاسکا، ورمونت و داکوتای شمالی اختصاص داده شده که 1 درصد از جمعیت در آنها زندگی می کند.

حال نابرابری درآمد ها را در نظر بگیرید که اغلب با ضریب جینی اندازه گیری می شود، جایی که صفر به معنی برابری ایدیال است و یک - نابرابری ایدیال (یک نفر تمام درآمد را کسب می کند) است. ضریب جینی در ایالات متحده 0.42 است که بالاترین میزان در بین کشورهای ثروتمند است. باوجود این، اگر نماینده گی در سنا را در همان معیار نابرابری بکار برد، این حتی از 0.50 نیز بیشتر خواهد بود. رأی دهندگان در وایومینگ ده برابر بیشتر از رای دهندگان در تگزاس هستند. و از آنجا که قانونگذاری باید از هر دو مجلس عبور کند، ائتلاف ایالات کوچک به راحتی می تواند اقداماتی را انجام دهد که به نفع اکثریت قریب به اتفاق جمعیت باشد. سنا اغلب این کار را انجام می دهد.

توزیع جغرافیایی پرونده های کووید 19 و مرگ و میرها حتی با توزیع آرا در سنا برابر است. از 8 جولای، 45 درصد از 125000 مرگ و میر ناشی از کوویید 19 تنها در چهار ایالت نیوجرسی، نیویورک، ماساچوست و ایلینویز گزارش شده است و 70 درصد در ده ایالت. در تمام ایالت ها تلفات رخ داده است. اما تعداد کشته شدگان در آلاسکا، هاوایی، وایومینگ و مونتانا تنها حدود 80 نفر است. 25 ایالت تحت تأثیر ویروس حداقل 8000 نفر را از دست دادند - 6.4 درصد از کل جمعیت کشور.

هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در تاریخ 13 مارچ وضعیت اضطراری اعلام کرد، این کشور کمابیش به قرنطین رفت. وضعیت اضطراری ملی اعلام شد و کنگره با چهار اقدام جداگانه و غیرحزبی پاسخ داد.

شمار مبتلایان ویروس کرونا در امریکا از 2 میلیون نفر گذشت  - اسپوتنیک افغانستان
شمار مبتلایان ویروس کرونا در امریکا از 2 میلیون نفر گذشت

در 15 می، سنا تحت کنترل دموکرات ها قانون راه حل های جامع سلامت و بهبود اقتصادی (HEROES) را با رأی گیری از احزاب به تصویب رساند. اما از آن زمان تاکنون، قانونگذاری در سنا پیشرفتی نداشته است. اکثریت جمهوریخواهان در این مجلس نتیجه مستقیم از مصالحه سال 1787 است که نسبتاً نامتناسب کرسی هایی را به ایالت های کشاورزی کم جمعیتی که جمهوریخواهان به آنها اعتماد دارند، اعطا می کند.

در نتیجه، مدتهاست که صحنه برای فاجعه آماده شده است. به زودی ویروس در جنوب و جنوب غربی گسترش یافت، جایی که مرگ و میر کم منجر به گسترش بی دقتی شد. هنگامی که سیاستمداران متوجه شدند که عفونت ها و مرگ و میر رو به افزایش است، آنها سعی کردند روند بازگشایی را معکوس کنند. اما به نظر می رسد که دیر شده و اکنون این عفونت به دلیل مسافرانی از ایالت های جنوبی و غربی، دوباره ایالت های شرقی را تهدید می کند.

بدون یک برنامه ملی، چه رسد به یک قانون اساسی که امکان کنترل متمرکز را فراهم کند، هر ایالت از غرایز و منافع خودخواهانه خود، معمولاً کوتاه بینانه پیروی می کرد. با توجه به رفت و آمد آزاد بین ایالات، ویروس اکنون در سراسر کشور گسترش می یابد، تا زمانی که واکسن در دسترس قرار گیرد یا ایمنی کتلوی به دست آید (به شرط که حتی ایمنی پایدار امکان پذیر است).

در هر صورت ، این عفونت از حالت های آبی (دموکراتیک) به حالت های قرمز (جمهوری) در حال گسترش است... نشریه The Wall Street Journal اخیراً در سرمقاله خود با ابراز بی اعتنایی آشکار به توصیه های علمی، پوهنتون هاروارد را به عنوان « یکی از آخرین مؤسسات امریکایی که ترس از تغییرات رادیکال مبتنی براساس مدل های متخصصان بهداشت عمومی، نه اموخته، به استهزا گرفته است».

هشدار کارشناس بیماریهای عفونی امریکا درباره گسترش ویروس کرونا در این کشور - اسپوتنیک افغانستان
هشدار کارشناس بیماریهای عفونی امریکا درباره گسترش ویروس کرونا در این کشور

ولی، من گمان می کنم اگر دموکرات ها نمایندگان قانونگذار و گورنران در جمهوری های جمهوریخواه را تعویض کنند، اوضاع تفاوت چندانی نخواهد داشت. مشکل فقدان یک استراتژی متمرکز و قابل اجرا از نظر قانونی در یک کشور فدرال است که در نهایت توسط مقامات محلی پاسخگو به نیازهای خود و خطرات درک شده کنترل می شود. همواره دشوار بود که از مردم بخواهیم برای دیگران قربانی دهند، تا خطرات را کاهش دهند که در جوامع خود مشاهده نمی کنند.

قدرت دولت از سال 1787 در فیلادلفیا یک مشکل بود و امروز همچنان یک مشکل است. نابرابری اغلب علت بسیاری از مشکلات اجتماعی ذکر شده است. اگر نابرابری اقتصادی امریكا چندان بد نبود، نابرابری نمایشی نهادینه شده آن  كارآیی امروز دموكراسی این کشور را به شدت تضعیف كرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала