گزارش ویژه؛ قربانیان حملهٔ هوایی در هرات کی‌ها بودند؟

© Photo / FB/ Ministry of Defence of IRAتصاویر حمله هوایی در ولایت هرات
تصاویر حمله هوایی در ولایت هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمله هوایی روز چهارشنبه نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات و احتمال جان باختن غیرنظامیان در این رویداد، با واکنش‌های زیادی روبرو گردیده است.

به دنبال این حمله، اسپوتنیک افغانستان برای بررسی دقیق تر این رویداد با مقام ها و شماری از باشندگان محل گفتگو انجام داده تا چگونگی این حمله و کشته شدن غیر نظامیان را در این گزارش بررسی کند.

حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح روز چهارشنبه وزارت دفاع  افغانستان گردهمایی طالبان را در ولسوالی ادرسکن هرات هدف قرار داد. آمار دقیق تلفات این حادثه تا هنوز مشخص نیست ولی به نقل از مردم محل در این حمله بیشتر از ۴۵ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند. ادعای حضور غیر نظامیان در این میان سر و صدای زیادی را به پا کرد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در مورد این حمله واکنش نشان داده است. وی در توییتر خود نوشته است:
«نظر به عکس‌ها و صحبت‌های مردم محل در این حمله شمار زیادی از غیر نظامیان کشته شده اند. ما این حمله را محکوم کرده و از تحقیقات در مورد این حمله پشتیبانی خواهیم کرد».

باشندگان محل میگویند که نیروهای هوایی افغانستان، محفل ختم قرآن را در این ولسوالی هدف قرار دادند که به‌خاطر آزادی یک زندانی طالب از زندان برگزار شده بود و بیشتر باشندگان این ولسوالی در آن شرکت داشتند.

همراه یکی از زخمیان این رویداد، در شفاخانه حوزوی هرات به شرط ذکر نشدن نامش به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

«ما به دیدن بندی رهاشده رفته بودیم، انجا ختم قرآن برگزار شده بود و ساعت ۱۰ صبح بود و همه مردم ملکی در این مراسم شرکت کرده بودند. دیدیم دو طیاره در آسمان در گردش بود ما به این فکر نبودیم که این طیاره‌ها مردم را هدف قرار میدهد در آغاز شروع کرد به بم انداختن  در نخستین بم اندازی ده تن مردم ملکی کشته شدند و بعدن بمبارد شروع شد و همه پراگنده شد تقریبا ۵۰ تن کشته شدند. اصلن طالب وجود نداشته و این مراسم ختم قرآن بود وهمه اطفال و حتی آشپزها نیز کشته شدند».

این فرد که بیمار همراهش در وضعیت وخیمی به سر می‌برد، افزود:

«طیاره‌ها در آسمان آمد و در آغاز بم انداختن مردها، زن‌ها به جیغ زدن شدند، در آغاز یک خانم کشته شد همه هر طرف دویدند من خودم هم فرار کردم و در رفتار نیز آن‌ها از طیاره فیر میکردند. در عقب من دو نفر کشته شد، نیم ساعت این فیرها ادامه داشت. وقتی ما کشته شده ها و زخمی ها را جمع میکردیم نیم ساعت بعد وقتی ما از قریه دور تر شدیم باز هم فیرها آغاز شد و آنجا نیز چند تن کشته و زخمی شدند. همه مردمان ملکی بود».

اما عبدالعلی فقیریار، ولسوال ادرسکن به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان میگوید وزارت دفاع گردهمایی طالبان را هدف قرار داده و در این گردهمایی چندین گروهی از طالبان شرکت داشتند. و میگوید در این حمله ۸ تن کشته و ۴۵ تن دیگر زخم برداشتند. و در میان زخمیان و کشته ها طالبان نیز وجود دارد.

«طالبان شیندند، ادرسکن و پشتون زرغون محفل گرفته بودند، در این محفل شماری از بزرگان قوم نیز شرکت داشتند طیاره ها ساعت 9:00 در اغاز این گردهمایی را بمبارد میکند و بعدن که مردم برای جمع کردن زخمی ها میایند باز هم طیاره ها آنها را هدف قرار میدهد، در میان کشته شده شماری زیادی طالبان نیز حضور دارند. یک نفر به نام ملا رسول نیز لحظات قبل دفن شد و تمام اعضای فامیل طالبان در این جا بودند».

یک مسوول محلی در هرات که نخواست نامش افشا شود تایید می‌کند که در این حمله در کنار طالبان، مردم ملکی نیز کشته و زخمی شدند.

«آمار که به ما دادند ۴۵ تن کشته و زخمی شدند اما در این میان طالبان و مردم ملکی شامل اند. که در این میان ۱۲ تن افراد ملکی کشته شده و از طالبان شمار دقیق در دست نیست».

مسعوده کروخی نماینده مردم هرات در پارلمان، وزارت دفاع را به کشتن مردم ملکی متهم میسازند و میگوید که این نخستین بار نیست که این وزارت مردم ملکی را هدف قرار میدهد و چندین رویداد دیگر نیز به همین شکل تا اکنون اتفاق افتاده است.

«وزارت دفاع مردم های بیچاره که مصروف دید و بازدید بودند را هدف قرار دارند یک زندانی که بعد از سال ها از زندان خلاص شده باشد حتمن دوستان و قوم هایش به دیدن وی میروند یک طالب هم شاید در جمع آنها بوده باشد اینها به گونه بی رحمانه همه را کشتند وزارت دفاع غیر نظامی را میکشد و میگوید که طالب را کشته ایم حکومت باید از مال و جان مردم نگهداری کند نه اینکه مردم با بکشند. حکومت دروغ میگوید همه مردم ملکی کشته شده طفل ها کشته شده است».

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان حضور افراد این گروه در میان قربانیان را رد کرده و تمام قربانیان را افراد ملکی می‌داند.

اما وزارت دفاع افغانستان روز پنج‌شنبه، دوم اسد، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بر اساس یافته‌های ابتدایی، در این حمله به غیرنظامیان هیچ آسیب نرسیده است.

« تحقیقات وزارت دفاع ملی در این پیوند همچنان ادامه دارد و معلومات اولیه وزارت دفاع ملی نشان می‌دهد که در این رویداد به افراد ملکی هیچ آسیب نرسیده است».

این وزارت تصاویر مرتبط به حمله هوایی روز گذشته را نیز نشر کرده که افراد تفنگ‌دار را نشان می‌دهد که در یک منطقه تجمع کرده‌اند. وزارت دفاع ملی گفته است که این حمله هوایی بر اساس تصاویر کشفی اجرا شده است.

این در حالی‌ست که داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحهٔ ملی در اعلامیه‌یی تلفات غیر نظامیان در این رویداد را تایید می‌کند و می‌گوید که در این رویداد «ده‌ها تن شامل غیرنظامیان و کودکان کشته و زخمی شده‌اند».

آقای عبدالله افزوده است:

«افزایش خشونت‌ها و کشتار غیرنظامیان قابل قبول و توجیه نیست. انتظار می‌رفت با نزدیک‌شدن به شروع مذاکرات بین‌الافغانی، از میزان خشونت‌ها کاسته شود و راه برای نخستین دور مذاکرات تاریخی صلح هموار گردد.»

مقامات کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز به اسپوتنیک می‌گویند که در این زمینه تحقیقات خود را آغاز خواهند کرد.

در کنار حملات گروه‌های تروریستی، حملات هوایی نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی افغانستان همیشه از افراد غیرنظامی قربانی می‌گیرد. نهادهای حقوق‌بشری و مقامات داخلی و خارجی بارها از افزایش این تلفات ابراز نگرانی کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала