روسیه و امریکا جهت وضع نمودن قواعد برای سلاح ها در فضا تلاش می ورزند

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه و امریکا جهت وضع نمودن قواعد برای سلاح ها در فضا تلاش می ورزند
روسیه و امریکا جهت وضع نمودن قواعد برای سلاح ها در فضا تلاش می ورزند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مذاکره کنندگان روسی و امریکایی دراین روزها در ویانا برای بحث در مورد خطرات که در سالهای اخیر هرچه بیشتر مبرم گردیده، ملاقات کردند: در این مذاکرات صحبت راجع به این مطرح بود که چگونه میتوان از نظامی سازی فضا جلوگیری کرد.

فرید وییر (Fred Weir) در نشریه Christian Science Monitor (امریکا) می نویسد، اگر در آینده نزدیک معاهده جدید منعقد نشود و یا حداقل یک تفاهم مشترک ایجاد نشود، به گفته کارشناسان، آینده فعالیتهای انسان "در آخرین مرز" بیشتر به سریال "جنگ ستارگان" (Star Wars) به نظر می رسد و به مانند «راه ستار گان» ( Star Trek) شباهت ندارد.

Стенд Федерального космического агентства Роскосмос на выставке в рамках Санкт-Петербургского международного экономического форума 2017 - اسپوتنیک افغانستان
حمایت «روسکوسموس» از قطعنامه‌ای علیه مسابقه تسلیحاتی در فضا

موضوعات زیادی وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد. هفته گذشته، رهبری نیروی فضایی تازه ایجاد شده امریکا روسیه را به «تخریب سلاح راکتی» در مدار نزدیک زمین نزدیک به مدار ماهواره جاسوسی امریکا متهم کرد. اگرچه هیچ چیز تخریب نشده، بیش از یک سال است که ایالات متحده شکایت می کند که روسیه از نوع جدیدی از ماهواره های مانورکننده استفاده می کند که می تواند علیه ماهواره های امریکایی جاسوسی کند و می تواند به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گیرد.

روسها به نوبه خود اعلام میدارند که ایالات متحده در حال استقرار یک مجتمع زمینی پیشرفته است که قادر به حمله به ماهواره های دشمن در طول جنگ است. هر دو طرف به وضوح موافقند که وقت آن فرارسیده است که روی میز مذاکره بنشینند، یا حداقل در مورد این موضوع صحبت را آغاز کنند.

ولادیمیر دوورکین، کارشناس مرکز امنیت بین المللی انستیوت اقتصاد بین المللی و مناسبات بین المللی (IMEMO)، یکی از مراکز عمده تحقیقاتی روسیه در چارچوب آکادمی علوم روسیه، گفت: « اگر روند نظامی سازی فضای ادامه یابد، این می تواند به مسابقه بسیار پرمصرف و بی ثبات کننده تسلیحاتی منجر شود. در حال حاضر هیچ قانونی علیه قرار دادن سلاح های معمولی و همچنین چنین مجتمع هایی که می توانند به سایر اشیاء موجود در فضا حمله کند یا به اشیاء روی زمین حمله کنند، در مدار زمین وجود ندارد. ما واقعاً نیاز داریم که روی میز مذاکره بنشینیم و یک توافق نامه عقد کنیم».

An H-2A rocket carrying the Hope Probe, developed by the Mohammed Bin Rashid Space Centre (MBRSC) in the United Arab Emirates (UAE) for the Mars explore, lifts off from the launching pad at Tanegashima Space Center on the southwestern island of Tanegashima, Japan, in this photo taken by Kyodo July 20, 2020. - اسپوتنیک افغانستان
امارات متحده نخستین سفینه فضایی جهان عرب را به فضا فرستاد

استراتژی ماهواره ای

تنها سندی که می تواند نظامی کردن فضای خارجی را تنظیم کند، قرارداد فضایی است که در سال 1967 در آغاز عصر فضا منعقد شده است. این امر قرار دادن سلاح های کشتار جمعی را در مدار زمین ر ممنوع می کند، اما چیزی در مورد محدود کردن استفاده از انواع بی شماری از فناوریهای نظامی یا کاربردهای دوگانه که هم اکنون در حال استفاده یا در روند توسعه هستند، نمی گوید. صحبت بر سر ماهواره های جاسوسی، سیستم عامل سلاح های الکترونیکی و سیستم های دیگر مطرح  بحث می باشد.

ایالات متحده روسیه را به رساندن دستگاه جدیدی به مدار متهم می کند که می تواند با استفاده از نیروگاه خود در فضا حرکت کند. علاوه بر این، او می تواند علیه ماهواره های دیگر جاسوسی کند و احتمالاً توانایی تخریب آنها را نیز دارد. ما به ویژه در مورد ماهواره روسی "Kosmos 2543" صحبت می کنیم که با کمک ماهواره بزرگتر روسیه "Kosmos 2542" در دسامبر سال 2019 پرتاب شد. روس ها اصرار دارند که دستگاه جدید که حین پرواز به ماهواره های روسی و امریکایی نزدیک شده است، در واقع یک ماهواره بازرس است که وظیفه آن انجام انواع اولیه شناسایی است.

ایجاد نیروهای فضایی

به گفته تحلیلگران روسی، مسکو از برنامه فضایی مخفی امریکا عمیقاً نگران است که اکنون به طور رسمی نیروی فضایی ایالات متحده، نیروی نظامی جدید امریکا تعیین کرده است. عملیات واحد جدید اردو شامل برنامه پرواز آزمایشی اسرارآمیز X-37B، نوع بدون سرنشین از شاتل فضایی (Space Shuttle) قدیمی است. دو سفینه از این دسته تاکنون پنج پرواز فضایی مخفی را انجام داده اند و در کل تقریباً هشت سال در مدار بوده اند. روس ها می گویند X-37B عین ماموریت های ماهواره ای، مانند Kosmos آنها، بشمول رساندن ماهواره های بازرسی دارای قابلیت مانور در مدار زمین، را انجام می دهد.

راز ابرتسلیحات لایزری روسی در فضا - اسپوتنیک افغانستان
راز ابرتسلیحات لایزری روسی در فضا

در عین زمان، برخی از تحلیلگران روسی از برهم خوردن همکاری های ایالات متحده و روسیه در فضا نگران هستند که در طول جنگ سرد به شکوفانی رسیده بود و تا همین اواخر در ارتباط با کار ایستگاه فضایی بین المللی ادامه یافت. چندی قبل، آژانس فضایی روسیه "روسکوسموس" با وجود عدم موجودیت معاهدات بین المللی مربوطه، نسبت به امضای حكم رئیس جمهور ترامپ مبنی بر استخراج مواد معدنی در مهتاب، در ماه اپریل، به شدت واکنش نشان داد.

پس از آن، روسیه قصد خود را برای همکاری با چین در ایجاد ایستگاه تحقیقاتی در مهتاب اعلام کرد و این مرحله نیز به کاهش تنش در سیاره ما کمک نخواهد کرد.

آندری ایونین، کارشناس مستقل روسی گفت:« هرچه اتفاق بیفتد، همکاری در فضا همیشه پرتوی نور و ثبوت آن باقی می ماند که کشورها می توانند در جهت منافع مشترک با یکدیگر همکاری کنند. چنین پروژه ها همیشه نقش ثبات بخش بازی می کردند. اما امروز، ظاهراً، همه هنگام تحقیقات در مهتاب سعی می کنند، راه خود را در پیش گیرند. اگر هرکسی فقط از منافع خود پیروی کند، پس گمام نمی رود که همکاری های بین المللی بهبود یابد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала