سهیل شاهین: در شایعات پیرامون رشوه دادن روسیه به طالبان یک کلمه از حقیقت وجود ندارد

© Sputnik / Z.Mسهیل شاهین: در شایعات پیرامون رشوه دادن روسیه به طالبان یک کلمه از حقیقت وجود ندارد
سهیل شاهین: در شایعات پیرامون رشوه دادن روسیه به طالبان یک کلمه از حقیقت وجود ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی طالبان در قطر شایعات در مورد رشوه دادن روسیه به این گروه را سریعآ رد کرد.

نماینده رسمی دفتر سیاسی تحریک طالبان محمد سهیل شاهین در مصاحبه با اسپوتنیک بر داستان مربوط به این اتهامات که روسیه گویا جهت استخدام طالبان در افغانستان تلاش ورزیده، تا آنها نظامیان امریکایی را بکشند، تبصره نموده، و معلومات داد که آیا مسکو به طالبان سلاح ارسال می کرد؟ و آنها اسلحه را در واقعیت امر از کجا دریافت می کنند. وی همچنین در مورد چگونگی روند توافق با ایالات متحده و اینکه چه وقت می توان خروج کامل نیروهای امریکایی را انتظار داشت، خبر داد. علاوه بر این، شاهین دیدگاه خود را در مورد چشم انداز روند صلح در افغانستان، نقش روسیه در این، در میان گذاشت و در این مورد اظهار عقیده نمود که چه چیز مانع پیشرفت میگردد.

مشاور ترامپ: در صورت تایید گزارشات تبانی میان روسیه و طالبان اقدامات جدی صورت خواهد گرفت - اسپوتنیک افغانستان
مشاور ترامپ: در صورت تایید گزارشات "تبانی" میان روسیه و طالبان اقدامات جدی صورت خواهد گرفت

- در جریان نشست لویه جرگه که در تاریخ 7 اگست آغاز شد، موضوع آزادی اسیران باقیمانده طالبان مورد بحث قرار می‌گیرد. آیا شما منتظر تصمیمی در رابطه با این موضوع هستید و اگر طرفین به توافق نه رسند، آیا این به معنای قطع معامله با ایالات متحده درباره خروج نیروهای نظامی خواهد بود؟

- لویه جرگه به اصطلاح فعلی توسط اداره کابل دعوت می شود. از نظر ما این غیرقانونی، به این معنی که تصمیمات گرفته شده در طول جلسه نیز اعتبار نخواهند داشت، آنها غیرقانونی هستند. ثانیاً، یادآوری می کنم که ما توافق نامه ای داریم (با ایالات متحده امریکا- مدیریت مسوول) که در دوحه منعقد شده است. و طبق این سند، زندانیان طالبان باید آزاد شوند. در آنجا به وضاحت گفته شده: پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی باید 5000 زندانی(طالبان – مدیریت مسوول) آزاد شوند. این نیازی به لویه جرگه ندارد. این جلسه فقط برای ایجاد موانع برای آزادی زندانیان تشکیل شده است. توافق نامه دوحه - این مناسب ترین میکانیزم برای حل مساله افغانستان است.

غنی: رهایی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان صلاحیت من نیست، دوسیه‌های سنگین دارند - اسپوتنیک افغانستان
غنی: رهایی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان صلاحیت من نیست، دوسیه‌های سنگین دارند

- اگر اسیران آزاد نشوند، اوضاع چگونه انکشاف خواهد یافت؟ چه میتوان انتظار داشت؟

- اگر اسیران آزاد نشوند، این بدان معنی خواهد بود که اداره کابل حل مسالمت آمیز مساله افغانستان را نمی خواهد، آنها راه حل نظامی را انتخاب کرده اند. و این منجر به این واقعیت خواهد شد که درگیری ها تشدید خواهند شد و اداره کابل مسوولیت این امر را بر عهده خواهد داشت.

- اکنون در ایالات متحده اتهاماتی وجود دارد، مبنی بر اینکه گفته می شود روسیه سعی کرده است طالبان را رشوه دهد، تا سربازان امریکایی را بکشند. آیا می توانید وضعیت را روشن کنید؟ آیا اصلاً می توانست چنین کاری رخ دهد؟

- اول از همه، می خواهم اظهار كنم كه این اظهارات بی اساس است. هیچ کلمه ای از حقیقت در آنها وجود ندارد. و چنین نشرات خود بخشی از مبارزات انتخاباتی است که توسط مخالفان روند صلح در افغانستان آغاز شده است. آنها می خواهند به آن آسیب رسانند و برای آن موانع ایجاد کنند.

- این اطلاعات نادرست و بی اساس توسط اداره امنیت ملی کابل به برخی از روزنامه نگاران امریکایی و اروپایی داده شده بود، تا پروسه حل صلح آمیز را سبوتاژ کنند. در این اطلاعات هیچ چیزی که با واقعیت ارتباط داشته باشد، وجود ندارد، این فقط یک کمپاین علیه روند صلح است. و ما تمام این اعلامیه ها را کاملاً رد می کنیم.

- آیا آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده برای بدست آوردن اطلاعات در مورد این پرونده با طالبان تماس گرفته اند؟ آیا طالبان موافقت کرده که در این زمینه با آنها همکاری کنند؟

- طرف امریکایی در این مورد از ما سوال نکرده، زیرا آنها می دانند که این درست نیست، جعلی است. اکنون ما یک کانال ارتباطی برای اردو داریم و در صورت بروز هرگونه تخلف، ما آنها (طرف امریکایی) را مطلع می سازیم، اعلامیه ها را ارسال می کنیم، آنها هم همین کار را می کنند. اما آنها از ما درباره این موضوع خاص سوال نکردند.

- روسیه همچنین متهم به تهیه اسلحه برای طالبان است. چگونه می توانید در مورد این اظهار نظر نمائید؟ و اگر آنها صحت نه داشته باشند، پس طالبان سلاح های خود را از کجا دریافت می کنند؟

- من این گفته را رد می کنم، درست نیست. ما روابط خود را با فدراسیون روسیه حفظ می کنیم، اما در مورد روابط سیاسی صحبت می کنیم. دفتر سیاسی ما (در دوحه) روابط را با روسیه و همسایگان و منطقه حفظ می کند. اما فقط به سطح سیاسی. ما در مورد روابط نظامی صحبت نمی کنیم و چنین تصورات را قاطعانه رد می کنیم. آنها همچنین می توانند بخشی از کمپاین برهم زدن توافق صلح باشند. آنچه که به سلاح هایی دست داشته ما مربوط میگردد، پس ما انبار های اسلحه در افغانستان داریم و از اداره کابل – از اردو نیز سلاح می خریم. زمان گزارش هایی مبنی بر از بین رفتن یا سرقت شدن صدها هزار میل سلاح منتشر شده بود. بنابراین ما این اسلحه را از آنها خریداری کردیم. ما چیزی را (در طول نبردها – مدیریت مسوول) به غنیمت گرفتیم. بنابراین مهمات زیادی داریم. و همه اینها از اداره کابل دریافت شده است.

Президент США Дональд Трамп во время посвященного коронавирусу брифинга в Белом доме - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: از تحویل اسلحه روسیه به طالبان به من هیچگاهی اطلاع نرسیده

- اگر ما در مورد روابط سیاسی بین طالبان و طرف روسی صحبت کنیم - پس این روابط در چه سطحی است؟ آخرین بار کی بود؟ چه موضوعاتی مورد بحث قرار گرفت؟

- ما با وزارت امور خارجه روسیه روابط داریم. آن باز است، جلساتی داشتیم، این در شبکه های اجتماعی بازتاب یافته است. ما همچنین در مسکو ملاقات کردیم و مذاکره کردیم، این برای رسانه ها باز بود. بنابراین روابط ما باز است، همه از آن آگاه هستند. ما چنین رابطه ای داریم.

- آیا طالبان از سربازان اتحاد جماهیر شوروی که از جنگ دهه 1980 در افغانستان یا پاکستان بوده اند، اطلاعاتی دارند؟

- ما چنین اطلاعاتی نداریم، نمی دانیم. شاید وجود داشته باشند، اما شاید نه - جایی در حومه شهر. ما هیچ اطلاعات رسمی در مورد محل نگهداری آنها نداریم.

- نقش روسیه را در حل و فصل مساله افغانستان چگونه می بینید؟

- من معتقدم که نقش روسیه در این موضوع بسیار مهم است. او همچنین در گذشته نقش مهمی داشت، وقتی که او میزبان یک نشست بین الافغانی در مسکو بود، برای اولین بار در آنجا بودیم.

 - آیا تکرار ملاقات مسکو درباره افغانستان ممکن است؟

- آری. نخست، همانطور که توافق شده، مذاکرات بین الافغانی در دوحه برگزار می شود. و پس از آنها، دو طرف - ما و نمایندگان کابل - بحث خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت که دور بعدی مذاکرات بین الافغانی را در کجا برگزار کنیم. یکی از مکانهای ممکن می تواند روسیه، مسکو باشد.

مسکو از آغاز مجدد مذاکرات میان طالبان و امریکا در دوحه، استقبال می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
مسکو از آغاز مجدد مذاکرات میان طالبان و امریکا در دوحه، استقبال می‌کند

- در ماه جون، وزارت امور خارجه ایران آمادگی خود را برای تهیه بستر مذاکرات درباره افغانستان اعلام کرد. طالبان در این باره چه فکری می کنند؟ آیا تماس با طرف ایرانی در این مورد وجود داشته است؟

- بلی، ما با تمام کشورهای همسایه، از جمله ایران ارتباط داریم، زیرا با ایران مرز طولانی داریم. صدها هزار تن از مهاجرین در آنجا زندگی می کنند، بنابراین ما در حال گفتگو با ایران هستیم، در مورد راه حل مسالمت آمیز برای این موضوع بحث کردیم و این بحث را در آینده ادامه خواهیم داد. تهران اراده خود را برای حل مساله افغانستان ابراز میدارد، ما از این استقبال می کنیم.

- به نظر شما اجرای توافق بین طالبان و ایالات متحده چگونه پیش می رود؟ آیا طرف امریکایی و کابل به طور کامل به تعهدات خود عمل می کنند؟ اگر اینطور نیست، آیا قصد خروج از توافق را دارید؟ چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟

- در این مورد دو جنبه وجود دارد. ابتدا با امریکایی ها توافق کردیم که آنها ظرف 14 ماه نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. ما تعهد کرده ایم که برای خروج سربازان از کشور یک گذرگاه امن فراهم کنیم. ما همچنین توافق كردیم كه به هیچ یك از اعضا اجازه نخواهیم داد كه از قلمرو افغانستان علیه ایالات متحده و متحدین آن از كشورهای دیگر استفاده كنند. جنبه دوم مذاکرات بین الافغانی است. ما منتظر شروع آنها هستیم، اما متأسفانه، تاکنون اداره کابل موانعی را برای این کار ایجاد می کند. حتی همایش اخیر لویه جرگه. همه این تاکتیک های تأخیر، شروع مذاکرات را غیرممکن می کند. اما براساس این توافق، امریکایی ها باید ظرف 14 ماه نیروهای خود راخارج سازند. بنابراین ما متعهد هستیم که گذرگاه امن را برای آنها فراهم کنیم و آنها تعهد کرده که طی 14 ماه بروند.

- آیا پیش بینی می کنید که قرارداد خروج نیروهای امریکایی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر به اتمام برسد؟

- بلی، این می تواند اتفاق بیفتد. اگر آنها قبل از آن نیروها را خارج سازند، فکر می کنم این برای آنها خوب خواهد بود. زیرا مساله افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد. ما از مشارکت آنها در بازسازی افغانستان و احیای کشور استقبال خواهیم کرد. ما از نقش آنها در امور مدنی استقبال می کنیم. اما آنها باید هر چه سریعتر ماموریت نظامی خود را خاتمه بخشند. اگر آنها نیروهای خود را قبل از انتخابات بکشند، ما از این امر قدردانی و استقبال خواهیم کرد.

تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام شد

- آیا دو روز پیش مذاکراتی بین ملا برادر رئیس دفتر سیاسی و مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریكا برگزار شد؟ در آنها چه مورد بحث قرار گرفت. به چه توافقی رسیده اید؟

-بلی، من در جلسه شرکت کردم. پومپئو و ملا برادار در مورد آزادی زندانیان باقیمانده و همچنین آغاز مذاکرات بین الافغانی گفتگو کردند. این دو سوال سوالات سیاسی است.

- گزارش های تحلیلی اخیر سازمان های تحت حمایت سازمان ملل حاکی از احتمال حمله گسترده افراد مسلح طالبان در ماه های آینده است و اطلاعات مشابهی از ولایات مختلف افغانستان در دست است. آیا می توانید چنین برنامه هایی را رد کنید؟ این راست است؟

- نه این درست نیست این اطلاعات نادرست از سوی اداره امنیت ملی کابل پخش می شود. ما تا حال هیچ گونه حمله ای را به شهرهای ولایات و کابل انجام ندادیم و جهت تصرف آنها سعی نکردیم. در گذشته ما حملات گسترده ای به شهرهای ولایات و کابل داشته ایم، اما پس از انعقاد این توافق، نه. همه ساله ما عملیات بهاری را اعلام می کنیم، اما امسال این کار را نکردیم. بنابراین ما در حال نشان دادن خویشتن داری هستیم تا به امریکایی ها فرصتی برای ترک افغانستان و فرصتی برای راه حل مسالمت آمیز برای مساله افغانستان بدهیم. ما به این امر وفادار هستیم.

- تبادله زندانیان به عنوان یک گام مهم برای شروع روند صلح بین الافغانی در نظر گرفته شده. چه چیزی مانع تبادل زندانیان می شود و چه زمانی، طبق اطلاعات شما، باید این روند به اتمام برسد؟

- براساس توافقنامه صلح، کابل باید 5000 زندانی را آزاد کند، و ما - 1000 زندانی از اداره کابل. ما تاکنون بیش از هزار و 1005 زندانی را حکومت را آزاد کرده ایم. این روند در آستانه عید قربان به پایان رسید. اما اداره کابل از همان ابتدا ترجیح می داد این روند را به درازا بکشاند و بهانه های خود را پنهان کند. و تاکنون 4450 زندانی را آزاد کرده اند. و برای بقیه، آنها لویه جرگه تشکیل دادند، اگرچه این ضروری نیست. بنابراین موانع در اقدامات اداره کابل وجود دارند و تأخیر در روند از طرف آنها است. امیدواریم این پایان یابد و همه مردم صادقانه در روند صلح شرکت کنند.

- اکنون چه درصد از قلمرو این کشور تحت کنترل طالبان است؟

- ما حدود 70 درصد از حومه شهرها را کنترل می کنیم. همه مقامات ما در آنجا مشغول فعالیت هستند، از جمله بخش های آموزشی، نظامی، عمرانی، کشاورزی و بازسازی. همه آنها در مناطقی که کنترل می کنیم کار می کنند. سیستم ما در آنجا کار می کند.

- اجرای توافق آتش بس فعلی را چطور ارزیابی می کنید؟

- آتش بس یکی از موضوعاتی است که در دستور کار مذاکرات بین الافغانی قرار دارد. هنگامی که آنها شروع شوند، از جمله موضوعات دیگر، مانند ساختار سیاسی آینده افغانستان و غیره، درباره آتش بس دائمی بحث خواهد شد که صلح پایدار را برای کشور ما به ارمغان خواهد آورد.

آتش بس دولت با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
طالبان آتش بس اعلام کردند

- اکنون گروه های «داعش» و «القاعده» برای طالبان چه کسانی هستند؟

- ما یک تعهد، یک توافق داریم که به هیچ کس اجازه نخواهیم داد، تا از خاک افغانستان استفاده کند، تا علیه ایالات متحده یا هر کشور دیگری عمل کند. این تعهد ما و پیام ما به جهان است.

- بدبینان از این نگران اند که پس از همگرایی طالبان در جامعه افغانستان، این کشور می تواند در تعدادی از زمینه ها، از جمله در مورد حقوق بشر، به عقب برخواهد گشت؟

- این همه تبلیغات است. نقض حقوق بشر در مناطقی صورت می گیرد که تحت کنترل اداره کابل قرار دارد. این هزاران مورد است! در حالی که در سرزمین های تحت کنترل ما چنین نیستند. صفر! ما متعهد هستیم که از نقض حقوق بشر به شکلی که در اسلام و موازین آن تعریف شده، جلوگیری کنیم. این امر در مورد حق تحصیل نیز صدق می کند - این برای زنان و مردان نیز یکسان است. ما متعهد به حق زنان در کار هستیم، خصوصاً زنانی که حجاب دارند. ما متعهد به حق آنها برای تحصیل و کار هستیم. افغان ها در قلمرو تحت کنترل ما از همه حقوق برخوردار هستند، مشکلی وجود ندارد. و در سرزمین های تحت کنترل کابل ... فساد حاکم است، حقوق بشر نقض می شود و این امر را می توان با اطلاعات سازمان های بین المللی تأیید کرد. بنابراین اتهامات علیه ما همه تبلیغ است: ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم، ما به حقوق بشر متعهد هستیم.

- آیا به زودی می تواند طالبان با جامعه افغانستان همگرا شوند و به طور رسمی بخشی از دولت در این کشور گردند؟

- پس از آغاز مذاکرات میان افغان ها، طرفین گفتگو در مورد نقشه راه برای ساختار سیاسی آینده آغاز خواهند کرد. همانطور که در توافق نامه صلح بیان شده، این یک حکومت جدید اسلامی خواهد بود که کل مردم افغانستان را در بر خواهد گرفت. این فراگیر خواهد بود، با مشارکت همه افغان ها، هیچ کس کنار نخواهد ماند. به این ترتیب پیوستن به حکومت فعلی مفهوم ندارد، آن – نتیجه مداخله است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала