واکسین روسی تا پایان عمر کار خواهد داد

© Sputnik / Алексей Alexey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر واکسین اسپوتنیک، مشارکت حیات‌بخش
واکسین اسپوتنیک، مشارکت حیات‌بخش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این مقاله، چگونگی ساخت واکسین روسی ضد کووید-19 تعریف می شود.

این مقاله حاوی نظر نویسنده در باره چگونگی ساخت واکسین روسی ضد کووید-19 و آمادگی فدراسیون روسیه برای همکاری با جامعه جهانی است که از سوی 8 رسانه معتبر غربی رد شده است.
از اینرو اسپوتنیک تصمیم گرفت آن را به همان شکل اولیه منتشر کند تا دیدگاه‌های خود را با خوانندگان جهان در میان بگذارد و باعث رفع محاصره اطلاعات مثبت در باره واکسن ضد کووید -19 روسی شود. ما به تمام خبرگزاری حق انتشار آن را واگذار می کنیم. البته اگر آنها آشنایی خوانندگان خود با محتوای آن در باره ساخت اولین واکسن ضد کرونا در جهان و ثبت آن را مفید بدانند.
به عقیده ما، این اطلاعات از اهمیت مهمی برای تلاش بین‌المللی در مبارزه با چالش بزرگ جهانی برخوردار است.ما می‌خواهیم خوانندگان خودشان تصمیم بگیرند که چرا این مقاله رد شده است.
ما همچنین تارنمای www.sputnikvaccine.com را راه‌اندازی خواهیم کرد تا اطلاعات دقیق و عینی در باره واکسن را از این طریق در اختیار خوانندگان قرار بدهیم.

یکه‌تازی روسیه؛ بیش از 20 کشور خواهان واکسین روسی شدند - اسپوتنیک افغانستان
یکه‌تازی روسیه؛ بیش از 20 کشور خواهان واکسین روسی شدند
موفقیت روسیه در ساخت واکسین ضد کووید -19، ریشه در تاریخ دارد.

«عصر اسپوتنیک» آغاز شده است. واکسین روسیه « اسپوتنیک وی» وارد عرصه عمل شده است و اولین واکسین به ثبت رسیده در جهان شده است که یادآور پرتاب شوکه‌کننده ماهواره شوروی در سال 1957 میلادی است که باعث آغاز عرصه تسخیر فضا توسط انسان شد.
این اولین دوره فضایی نه تنها به مسابقه فضایی منجر شد، بلکه مأموریت مشترک فضایی «آپولون»» و «سایوز» ایالات متحده و اتحاد شوروی را به همراه داشت.
واکسین ضد کووید -19 در جایگاه اول اولویت های جهان قرار دارد و بسیاری از کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها اعلام می کنند که آن‌ها به ساخت واکسین نزدیک می‌شوند. تا پایان سال جاری، تعدادی از کشورها می‌توانند به این واکسین دسترسی داشته باشند. مهم آن است که موانع سیاسی مانع از استفاده بهترین فناوری‌ها به نفع تمام ساکنان جهان در مقابله با این مسأله جدی نشود که بشریت در یک دهه گذشته با آن روبرو شده است.
متأسفانه به جای مطالعه بهتر داده‌ها که اساس پلتفرم اثبات شده واکسین بر پایه بردار آدنوویروس اختراعی روسیه را تشکیل می‌دهد، تعدادی از سیاستمداران جهان و رسانه‌ها ترجیح دادند توجه خود را بر سیاست متمرکز کنند و تلاش ورزیدند اطمینان و باور به واکسین روسیه را خدشه دار سازند.
ما اینگونه برخورد را غیرسازنده دانسته و به «آتش‌بس» سیاسی در رابطه با واکسین در مقابله با پاندمی کووید -19، فرا می‌خوانیم. در جهان بحد کافی با این موضوع آشنا نیستند که روسیه، طی چند سده یکی از رهبران جهان در عرصه تحقیقات در زمینه واکسین بوده است.
کاترین کبیر، امپراتریس روسیه در سال 1768 سرمشق خوبی برای دیگر کشورها بود. او با تزریق اولین واکسین ضد آبله موافقت کرد. این اتفاق 30 سال قبل از زمانی رخ داد که در ایالات متحده اولین واکسین ضد آبله ساخته شد.
در سال 1892 میلادی دمیتری ایوانوفسکی دانشمند روسیه، به تأثیر غیرعادی برگ تنباکو هنگام مطالعه و تحقیقاتی در این عرصه توجه نشان داد که بیمار بود. این برگ‌ها حتی پس از آنکه دانشمند به پاکسازی باکتری‌ها دست زد همچنان بیمار بود. هرچند 50 سال از زمانی گذشت که اولین ویروس را می‌شد زیر میکروسکوپ دید، تحقیقات ایوانوفسکی آغازگر علم جدیدی بود که اکنون آن را «ویروس‌شناسی» می‌نامند. از زمان کشف دمیتری ایوانوفسکی، روسیه یکی از رهبران جهان در عرصه ویروس‌شناسی و تحقیقات مرتبط با ساخت واکسن شد و تعداد زیادی از دانشمندان با استعداد و مشهور را در این عرصه تربیت کرد، از جمله نیکلای گامالیا پژوهشگر و محقق روس که در آزمایشگاه لوئی پاستر زیست‌شناس فرانسوس دوره کار می‌کرد. او دومین مرکز واکسیناسیون از «هاری» را افتتاح کرد.

روسیه در یک سال چقدر واکسین کرونا تولید خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
روسیه در یک سال چقدر واکسین کرونا تولید خواهد کرد؟

در روسیه در سال 1886، تحقیقات در زمینه ویروس‌شناسی و واکسین ادامه یافت. تمام افرادی که پس از جنگ جهانی دوم متولد شدند، از واکسین های پولیومیلیت، سل و دیفتری (حاد تنفسی) برخوردار شدند. به عنوان یکی از موارد نادر همکاری در دوران جنگ سرد، سه ویروس‌شناس معتبر شوروی در سال 1955 میلادی به ایالات متحده رفتند تا احتمال تست واکسین امریکایی ضد پولیومیلیت در اتحاد شوروی را پیشنهاد کنند، بیماری ‌مهلکی که باعث مرگ میلیون‌ها نفر شد. اگر در آن زمان ما توانستیم با هم همکاری کنیم، ما هم‌اکنون نیز می توانیم و باید همکاری کنیم.
تلاش چند دهه دانشمندان روسیه و شوروی باعث آن شد تا زیرساخت تحقیقاتی بسیار خوبی ایجاد شود، بمانند مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی به نام «نیکلای گاملیا». این زیرساخت در واقع یکی از غنی‌ترین « کتابخانه‌های ویروسی» در جهان است که با استفاده از فناوری منحصربفرد ایمنی، ایجاد شده است که شامل مراکز آزمایش پرورش حیوانات نیز هست. ما به این میراث علمی افتخار می کنیم که به ما امکان داد اولین واکسین ضد کووید -19 در جهان را بسازیم و به ثبت برسانیم. ما سفارش 1 میلیون دُز واکسین روسی را از کشورهای جهان دریافت کردیم و به توافق بین‌المللی در باره تولید 500 میلیون دُز آن در سال با افزایش حجم تولید در آینده دست یافتیم.

راز حقیقی

در دنیای امروزی، بسیاری از رسانه ها و سیاستمداران غربی سرعت ساخت واکسین ضد کووید-19 روسی و موثر و موثق بودن آن را مورد شک قرار می‌دهند. راز سرعت در ساخت واکسین در تجربه روسیه در تحقیقات واکسینی نهفته است. از دهه 1980 میلادی مرکز «گامالیا»، برای ایجاد پلتفرم تکنولوژیکی با استفاده از آدنوویروس کشف شده در ادنوئیدهای انسان و ناقلان عادی سرماخوردگی به عنوان «ناقلان و حاملان» که می توانند مواد ژنتیکی را از ویروس دیگر به سلول القا کنند، تلاش ورزیده است.

تازه: پوتین از ثبت اولین واکسن کرونا در روسیه خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
تازه: پوتین از ثبت اولین واکسن کرونا در روسیه خبر داد
 ژن ادنوویروس که باعث عفونت می شود جدا می شود و ژن حاوی کد پروتئین ویروس دیگر جایگزین می شود. این عنصر جایگزین کوچک است و برای ویروس خطری ایجاد نمی کند و برای بدن نیز بی‌خطر است،اما بهرحال باعث واکنش سیستم ایمنی بدن و تولید آنتی بادی می شود که از ما در مقابل عفونت‌ها دفاع و حمایت می‌کند.

فناوری پلتفرم بردارها بر اساس ادنوویروس‌ها، روند ساخت واکسین‌های جدید را به حساب تغییر بردار اولیه ناقل مواد ژنتیکی از ویروس‌های جدیدی که ظاهر می شوند، ساده‌تر و سریعتر می کند.اینگونه واکسین‌ها واکنش شدید و قوی بدن انسان را با هدف ایجاد ایمنی موجب می شود، در حالی که روند عادی تغییر ناقلان و تولید پیلوت آن فقط چند ماه طول می کشد.
آدنوویروس‌های انسان را یکی از ساده‌ترین طرح‌ها بدین شکل می دانند و از اینروست که آن‌ها به عنوان حاملان محبوب شده‌اند. از آغاز پاندومی کووید-19، تنها کاری که محققان روسیه باید انجام می دادند – استخراج ژن کد شده از «خار ویروس جدید کرونا» و پیوند آن در بردار ادنوویروس آشنا برای رساندن آن به سلول انسان بود. محققان روسی تصمیم گرفتند از این فناوری موثق و قابل دسترسی استفاده کنند تا گام در عرصه‌ای ناشناس بگذارند.
آخرین تحقیقات همچنین نشان دادند که برای ایجاد ایمنی طولانی نیاز به دو تزریق واکسین است. از سال 2015 میلادی محققان روسی روی برخورد دوبرداری کار کردند و همانا از آنجاست که ایده کاربرد دو نوع بردار ادنوویروس Ad5 و Ad26 در ساخت واکسین ضد کووید -19 نشأت گرفته است. بدین تریتب، این دو ماده ارگانیزم را فریب می‌دهد که علیه نوع اول، بردار ایمنی ایجاد می کند و تأثیر واکسین با کاربرد بردار دیگر با تزریق دوم افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی بیل گیتس از زمان پایان ویروس کرونا - اسپوتنیک افغانستان
پیش‌بینی بیل گیتس از زمان پایان ویروس کرونا

این را می‌توان شبیه دو قطار تصور کرد که سعی می‌کنند بار مهمی را به «قلعه» ارگانیزم انسان برسانند که نیاز به این ماده دارد تا بتواند تولید آنتی بادی را آغاز کند. شما نیاز به قطار دوم دارید تا بار مفید به مقصد برسد. قطار دوم باید با قطار اول فرق داشته باشد که مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار گرفته است و برای آن آشناست. این درحالی است که تولیدکنندگان دیگر واکسین، فقط از یک قطار برخوردارند و ما دوقطار را در این مسیر به راه می اندازیم.
مرکز «گامالیا»، با استفاده ازبرخورد «دو برداری»، واکسین ضد تب ابولا را نیز طراحی و به ثبت رساند. این واکسن طی چند سال برای واکسیناسیون چند هزار نفر مورد استفاده قرار گرفت که پلتفرم آزمایشی واکسینی را ایجاد کرد که برای ساخت واکسین کووید -19 مورد استفاده قرار گرفت. حدود 2000 نفر در گینه طی سال های 2018-2017 از واکسین «گامالیا» استفاده کردند. مرکز «گامالیا» از مجوز بین‌المللی برای واکسین ضد تب ابولای خود برخوردار است.

برخورد دوبرداری

مرکز «گاملیا»از ادنوویروس برداری برای ساخت واکسین ضد گریپ و سندروم تنفسی خاورمیانه «مرس» استفاده کرده است. هر دو واکسین در حال حاضر در مراحل نهایی آزمایش بالینی قرار دارند. این دستارود نشان می‌دهد که آزمایشگاه‌های روسیه در چند دهه اخیر دست روی دست نگذاشتند و وقت خود را ضایع نکرده اند. این درحالی است که صنعت جهانی دواسازی همیشه به اهمیت تحقیقات در باره واکسین های جدید در زمان فقدان تهدیدهای جهان شمول برای تندرستی تا قبل از پاندمی کووید -19، ارزش قایل نبودند.

لیونل مسی - اسپوتنیک افغانستان
کمک جدید «لیونل مسی» برای مقابله با کرونا

کشورهای دیگر نیز از ما پیروی می کنند و واکسین‌ها را بر اساس ادنوویروس برداری طراحی می کنند. دانشگاه آکسفورد از ادنوویروس میمون استفاده می‌کند که بر خلاف ادنوویروس انسان قبلا در واکسین‌های به ثبت رسیده مورد استفاده قرار نگرفته بود.
شرکت امریکایی Johnson & Johnson از ادنوویروس Ad26 و شرکت چینی CanSino از ادنوویروس Ad5، از همان نوع برداری مرکز «گامالیا» استفاده می‌کنند. اما آنها هنوز باید فرایند برخورد دوبرداری را بیاموزند. هر دو شرکت سفارشات بزرگی برای واکسین از کشورهای خود دریافت کرده‌اند. کاربرد دوبرداری، یک فناوری منحصربه فرد است که توسط دانشمندان مرکز «گامالیا» اختراع شده است که واکسین روسی را از دیگر واکسین‌های ساخته شده بر اساس ادنوویروس برداری طراحی شده در سراسر جهان، برجسته می‌کند.
واکسین‌های ساخته شده بر اساس ادنوویروس‌های برداری از برتری آشکاری در مقایسه با دیگر فناوری‌ها برخوردارند مثلا واکسین mRNA. دورنمای واکسین mRNA که در حال گذراندن آزمایش بالینی در امریکا و دیگر کشورهاست، از بردارها برای رساندن ماده ضروری استفاده نمی کند و مولکول RNA با کد پروتئین ویروس کرونا می‌باشد. این فناوری از دورنمای خوبی برخوردار است، اما عوارض جانبی آن به ویژه تأثیر آن بر باروری هنوز مورد مطالعه عمیق قرار نگرفته است.
هیچ یک از واکسین‌های ضد mRNA هنوز مجوز ثبت دریافت نکرده‌اند. به نظر ما در مسابقه جهانی واکسینی برای مبارزه با ویروس کرونا، واکسین‌های ساخته شده بر اساس ادنوویروس برداری پیروز خواهند شد حتی در این عرصه هم واکسین «گامالیا» برتر خواهد بود.

مقابله با شک گرایی و تردید

واکسین روسی آماده و ثبت شده است. دو مرحله اول آزمایشات بالینی به اتمام رسیده و نتایج آن، این ماه مطابق با الزامات بین المللی به نشر خواهد رسید. این اسناد اطلاعات مختصر مربوط به واکسین خواهد بود که شامل میزان دقیق آنتی بادی مشخص شده در چندین آزمایش و همچنین تست اختصاص گامالئی است که موثر ترین آنتی بادی های حمله کننده به ویروس کرونا را شناسایی می کند. آنها همچنین نشان می دهند که تمامی شرکت کنندگان در آزمایشات بالینی ۱۰۰ درصد نسبت به ویروس کووید ۱۹ ایمنی یافته اند. مطالعات انجام شده بر روی همسترهای سوری (جوندگان) حیواناتی که معمولا از کووید ۱۹ می میرند، نشان می دهد که ۱۰۰ درصد از این ویروس محافظت شده و هیچگونه آسیبی در ریه آنها دیده نمی شود. پس از ثبت واکسین ما آزمایشات بالینی بین المللی را در ۳ کشور دیگر انجام می دهیم. انتظار می رود که تولید انبوه واکسین از ماه سپتامبر آغاز شود و ما شاهد علاقه و توجه زیادی از کل جهان نسبت به این واکسین هستیم.
شک و تردید در بین رسانه های بین المللی و سیاست مداران بلافاصله پس از آنکه روسیه در خصوص طرح های تولید انبوه واکسین ضد کووید ۱۹ اعلام کرد، آغاز شد. وقتی من با رسانه های غربی صحبت کردم، بسیاری از آنها امتناع کردند که در مقالاتشان حقایق کلیدی مربوط به تحقیقات روسی واکسین ضد کووید ۱۹ را بیاورند. ما این شک و تردید را به عنوان تلاشی برای از تضعیف کوشش ما در تهیه واکسین کاربردی می دانیم که همه‌گیری را متوقف کرده و باعث از سرگیری اقتصاد جهانی می شود. روسیه اولین بار نیست که با این بی اعتمادی بین المللی در خصوص برتری خود در علوم برخورد می کند، وقتی که سیاست در مسیر گشایش های علمی قرار می گیرد و سلامت جامعه را تهدید می کند. در زمان شیوع فلج اطفال در جاپان در سال ۱۹۵۰، مادران جاپانی که کودکانشان از این بیماری فوت کردند، علیه دولت خود تظاهرات کردند. برای آنکه دولت واردات واکسین شوروی ضد فلج اطفال را به دلایل سیاسی ممنوع کرده بود. معترضین به اهداف خود دست یافتند و ممنوعیت برداشته شد و جان بیش از ۲۰ میلیون کودک جاپانی نجات یافت.
امروز سیاست دوباره در مسیر فناوری روسی قرار گرفته است. فناوری که می تواند نجات بخش زندگی در کل جهان باشد. روسیه برای همکاری بین المللی در مقابله با این پاندمی و پاندمی های آینده آماده است. هیات شوروی در کنفرانس بین المللی مربوط به واکسین های ضد فلج اطفال که در سال ۱۹۶۰ در واشنگتن برگزار شد، در پاسخ به پرسش مخاطبین درباره امنیت واکسین گفت که ما در روسیه « بچه هایمان را دوست داریم و مراقب رفاه و آسایش آنها هستیم همانطور که مردم در ایالات متحده و یا سایر بخش های جهان برای کودکانشان می خواهند.» پس از این جملات هیات شوروی با تشویق حاضران در سالن روبرو شد و کار شوروی بر روی واکسین ادامه پیدا کرد. رفاه و شکوفایی برای نسل های آینده، چیزی است که اکنون باید به آن فکر کرد. تمامی کشورهای جهان باید سیاست را پشت سرشان بگذارند و بر روی جستجوی راه حل های و فناوری بهتر متمرکز شوند تا از زندگی محافظت کرده و فعالیت های اقتصادی از سرگرفته شود. صندوق ما شراکت تولید در ۵ کشور برای تولید مشترک واکسین روسی ایجاد کرده است. ممکن است در جایی به واسطه این شرایط در مقابله با کووید ۱۹ ما بتوانیم از محدودیت ها با انگیزه های سیاسی در روابط بین المللی را بازنگری کرده و کنار بگذاریم. محدودیت هایی که کهنه و قدیمی شده و موانعی برای تلاش های هماهنگ به منظور حل مشکلات جهانی هستند.
کریل دیمیتریف، مدیر ارشد اجرایی صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسی و صندوق سرمایه مستقل است که ۵۰ میلیارد دالر تحت مدیریت و کنترل آنها قرار دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала