چه چیزی مانع تاخیر رهایی 400 زندانی طالب و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است؟

© AFP 2023 / Wakil Kohsarچه چیزی مانع تاخیر رهایی 400 زندانی طالب و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است؟
چه چیزی مانع تاخیر رهایی 400 زندانی طالب و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالیکه رئیس‌جمهور افغانستان سه روز پیش (20 اسد) فرمان آزادی 400 زندانی باقیمانده طالبان را امضا کرده است، اما گفته می‌شود که تاکنون هیچ یک از این زندانیان آزاد نشده‌اند.

جرگه مشورتی صلح که از سوی حکومت افغانستان به هدف مشورت در مورد رهایی 400 زندانی باقی‌مانده از لیست 5 هزار زندانی طالبان که در توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان بر رهایی آن‌ها توافق صورت گرفته بود، روز جمعه ( 17 اسد) در تالار لویه جرگه در کابل برگزار شد و روز یکشنبه (19 اسد) با تأیید رهایی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان، به پایان رسید.

در حالیکه رئیس‌جمهور غنی فرمان آزادی 400 زندانی باقیمانده طالبان را امضا کرده است، اما گفته می‌شود که هنوز هیچ یک از 400 زندانی این گروه آزاد نشده‌اند.

پیش از این گروه طالبان مدعی شد که تروریست‌های داعش با همکاری امنیت ملی افغانستان قصد دارند بر موترهایی که قرار است زندانیان را از زندان پلچرخی انتقال دهند، حمله کنند.

در مورد این که چه چیزی مانع رهایی 400 زندانی طالب و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است، احمد سعیدی، آگاه امور سیاسی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«آنچه من معلومات دارم، این 400 زندانی طالب همه در زندان پلچرخی نیستند. این طالب‌ها در زندان‌های پلچرخی، زندان بگرام و بعضی ولایت‌ها زندانی استند».

به گفته وی، مشکل دیگر این است که طالبان دولت افغانستان را به حمله به موترهایی زندانیان متهم کرده است.

او افزود:

«مشکل دیگر این است که طالبان از دفتر قطر طی یک اعلامیه دولت افغانستان را متهم ساخته اند که دولت با هماهنگی گروه داعش می‌خواهند حمله‌ای را به کاروان این زندانیان انجام بدهند. طالبان گفته اند، اگر حمله‌ای صورت بگیرد، دولت افغانستان نزد ما مسوول است. به نظر من دولت افغانستان آمادگی می‌گیرد که اتفاق خاص رخ ندهد».

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته که این گروه به اساس معلومات دقیق و مستند استخباراتی هشدار می‌دهد که خطر جدی امنیتی در برابر پروسه رهایی زندانیان باقی مانده از زندان پلچرخی متوجه است و هدف از این حمله مختل کردن مذاکرات بین‌الافغانی و انتقام گرفتن از زندانیان این گروه است.

نصیر مجددی نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان در این باره گفت:

«لوی‌جرگه مشورتی تصمیم گرفت که 400 زندانی طالبان آزاد شود. این موضوع را با رئیس‌جمهور شریک ساختند. رئیس‌جمهور هم در روز نهایی این لوی‌جرگه وعده سپرد که براساس مشوره اعضای لوی‌جرگه زندانیان طالب را از بند رها می‌کند».

به گفته وی، طی مراحل رسمی پروسه آزادی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان را به درازا کشیده است.

آقای مجددی می‌گوید:

«من فکر نمی‌کنم، مشکل خاص وجود ندارد. شاید طی مراحل رسمی وجود داشته باشد و این موضوع پروسهٔ آزادسازی زندانیان طالب را به درازا کشیده است».

وی ابراز امیدوار کرده می‌گوید که هرچه زودتر پروسه آزادسازی 400 طالب آغاز شود.

قطعنامه پایانی لویه جرگه مشورتی صلح شامل 25 بند می‌باشد که در آن برعلاوه تأیید رهایی 400 زندانی طالبان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، به موارد مختلف از جمله رهایی زندانیان نیروهایی امنیتی، مشارکت زنان در پروسه صلح، تأمین آتش‌بس دایمی، حفظ جایگاه اقلیت‌های قومی و مذهبی، طلب حمایت از کشورهای اسلامی، سازمان‌های بین‌المللی و جامعه جهانی در راستای شروع گفتگوهای صلح بین‌لافغانی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала