کریدور ترانزیتی ایران-افغانستان-ازبکستان؛ فرصت ها و محدودیت ها

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر کریدور ترانزیتی ایران- افغانستان-ازبکستان؛ دو تیلر با عبور آزمایشی به ازبکستان رسید
کریدور ترانزیتی ایران- افغانستان-ازبکستان؛ دو تیلر با عبور آزمایشی به ازبکستان رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت ترانسپورت و سخنگوی وزارت تجارت در یک گفتگوی ویژه در مورد فرصت ها و محدویت ها کریدور ترانزیتی ایران-افغانستان-ازبکستان صحبت کردند.

سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان در این خصوص بیان داشت که این محموله ها شامل یک تیلر چای، و یک تیلر تایر بود که از بندر عباس ایران به سوی افغانستان و بعدا به ازبکستان رسید.

وزارت صنعت و تجارت: مشکلات ترانزیت با پاکستان به‌زودی حل می‌شود  - اسپوتنیک افغانستان
وزارت صنعت و تجارت: مشکلات ترانزیت با پاکستان به‌زودی حل می‌شود

سخنگوی این وزارت تاکید میکند که این راه ترانزیت زمینی میتواند برای رشد اقتصادی و تجارتی افغانستان موثر تمام شود.
حکمت الله قوانچ – سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان گفت:
«خوبی این مسئله این است که ما از همان ترانزیت سه جانبه استفاده از سیستم جهانی کنوانسیون (تیر) این را انتقال میدهم که فواید زیادی دارد. 76 کشور عضویت این را دارند و افغانستان نیز عضویت این کنوانسیون را دارد. تحت سیستم کارنت تیر این را انتقال داده اند و همچنان از سوی دیگر این اموال توسط وسایط شرکت ترانسپورتی افغان-تیر تحت سیستم کارنت تیر مستقیم انتقال داده میشود این نشان دهنده این‌ست که رهبری حکومت این پلان را برای کشور های همسایه معیا ساخت و نشان داده که افغانستان نیز آماده‌گی کامل برای پذیرش و عملی ساختن موافقت نامه های دو جانبه و سه جانبه و تعهدات که ما داده‌ایم این را عملی میسازیم».
به گفته وی از سه هفته قبل چندین محموله که شش تیلر اموال دو تیلر به قرقیزستان و چهار تیلر به تاجیکستان که حرکت کرده بود حالا در خاک تاجیکستان است این روز به روز وضعیت ترانسپورتی و تجارتی ما با کشور های همسایه و منطقه گسترش و تقویت پیدا کرده و اعتماد کشور های همسایه بالای افغانستان بیشتر شده و این تاثیر مستقیم روی رشد اقتصاد افغانستان دارد و از سوی دیگر زمینه کار مساعد میشود و همچنان توجه کشور های منطقه و شرکا بالای زیر ساخت های افغانستان دارد.
وی افزود: «ما نیز میتوانیم با استفاده از کنوانسیون تیر تولیدات داخلی خود را و میوه خشک خود را از طریق وسایط ترانسپورتی افغانی به کشور های همسایه ما که از ما خواسته باشند انتقال میدهیم».

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
وزیر مالیه: هزینهٔ ترانزیت مواد تجارتی از خاک ازبکستان نصف شده است

سخنگوی وزارت ترانسپورت می گویند که طعبا مشکلات امنیتی از نگرانی های عمده است که وجود دارد اما ادارات ذیدخل نه تنها وزارت ترانسپورت بلکه دیگر وزارت ها، وزارت داخله و دفاع نیز در این مورد کار میکنند تا بتوانیم به صورت درست محموله ها را به کشور های دیگر پزیرایی کرده و انتقال بدهیم.
به گفته وی با گذشت هر روز وضعیت بهتر شده و تلاش داریم تا بتوانیم روابط ترانسپورتی و تجارتی خود را به کشور ها همسایه و منطقه گسترش بدهیم و تامین سازیم تا بتوانیم وضعیت از این نقطه وصل که ما قرار داریم که در آسیایی مرکزی و جنوبی است درست استفاده کنیم.
آقای قوانچ گفت: «کشور های همسایه اموال خود را به کشور های آسیایی مرکزی انتقال بدهند افغانستان به عنوان یک راه بدیل به آنها است  هم کم هزینه و کوتاه نیز میباشد و از این طریق میتوانند که اموال خود را انتقال بدهند بنا وضعیت روز به روز بهبود پیدا میکند و از این طریق میتوانیم به سکتور خصوصی که علاقه مندی دارد زمینه را فراهم سازیم تا آنها نیز فعالیت کنند».

از سوی دیگر سخنگوی وزارت تجارت افغانستان میگوید که ایران با افغانستان روابط سابقه تجارتی دارد و از دو بندر مهم ایران صادارت و واردات افغانستان صورت میگیرد و این راه نیز کوتاه تر و موثر برای کشور های عضو است.جواد دبیر سخنگوی وزارت تجارت افغانستان در ای باره گفت:
«افغانستان امروز افغانستان پنج سال قبل نیست. پنج سال قبل تقریبا تمام تجارت ما با یکی از کشور های منطقه صورت میگرفت. اما امروز خوشبختانه به تمام کشور های منطقه به اضافی کشور های جهان، ما مراودات تجارتی داریم که این روند همه ساله گسترش پیدا میکند. ایران نیز یکی از کشور های بزرگ برای صادرات اقلام افغانستان است و همچنان یکی از کشور های است که بیشترین واردات را از  آنجا داریم. ضمنا ایران یکی از شرکای ترانزیتی افغانستان نیز است. خوشبختانه به تازگی روابط ما از این هم وسیع تر شده ما یک کریدور میان ایران، افغانستان، تاجیکستان، و قرقیزستان را ایجاد کردیم ضمنا کریدور دیگر که به تازگی ایجاد شده میان ایران، ازبکستان و افغانستان است. ایران از طریق این کریدور مقدار از اقلام تجارتی خود را از طریق افغانستان به ازبکستان ترانزیت میکند که مطمینا به رشد اقتصادی افغانستان و به رشد تقویت همکاری ها منطقوی بسیار مفید است برعلاوه اینکه روابط تجارتی ایران از طریق افغانستان با ازبکستان تقویت پیدا میکند همچنین افغانستان به عنوان چهارراهی  تجارتی در منطقه باز میکند این موضوع بسیار برای افغانستان مهم و حیاتی است».

اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
خواست رئیس جمهور غنی از همسایگان: با ترانزیت برخورد سیاسی نکنید

اما شماری از آگاهان امور اقتصادی بدین باور اند که افغانستان از لحاظ زیربنایی و امنیتی هنوز آماده ایجاد دهلیز های زمینی میان کشورهای منطقه نیست و افغانستان نمی تواند در این روند کامیاب شود.شبیر بشیری اگاه‌ امور اقتصادی گفت:
«بحث ایجاد دهلیز زمینی میان ایران، افغانستان، ازبکستان یک موضوع استراتژیک در راستای تقویت روابط اقتصادی و تجارتی افغانستان با منطقه و همسایه ها بوده میتواند. اما متاسفانه که هنوز افغانستان به لحاظ زیر بنایی و امنیتی آماده ایجاد دهلیز های زمینی بین آسیایی مرکزی، آسیایی جنوبی و کشور ایران نیست. متاسفانه در بحث ترانزیت ایران با آسیای مرکزی بدون  از مسایل امنیتی که ما شدیدا از این ناحیه متضرر استیم بحث ملاحظات امریکایی ها و سفارت امریکا نیز در اینجا مطرح میشود که حکومت افغانستان باید نظر سفارت امریکا را نیز در این زمینه بگیرد در غیر آن به فکر من شاید این روند ناکام شود. و مهم تر مسله که قابل بحث است موضوع امنیتی است که هنوز هم افغانستان به لحاظ امنیتی آماده نیست که ترانزیت منطقه را شامل شود هنوز هم در شاهراه های افغانستان جنگ جریان دارد و بسیاری شاهراه ها در کنترل حکومت نیست و به لحاظ زیربنایی ترانسپورت نیز سرک کابل-کندهار یک سرک معیاری نیست و به معیارات جهانی برابر نیست یک سرک آسیب پذیر کوچک و یک سرک محلی است و به همین شکل مسیر سالنگ بسیار فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد که این توانایی را از ما میگیرد که ما در ترانزیت شامل شویم. اقدام خوب است اما با کوه های از چالش مواجه است و شاید این پروسه ناکام شود».
از حدود یک ماه بدین سوه روند آزمایشی ترانزیت زمینی میان سه کشور آغاز گردیده هر چند خوشبینی های در این مورد وجود دارد اما دیده شود که افغانستان نظر به ناامنی شاهراه های بزرگ می‌تواند در این راستا کامیاب شود یا خیر.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала