پیچیدگی اوضاع سیاسی افغانستان 19 سال پس از "شیر پنجشیر"

© Sputnik / Zuhal Sarhadاحمد شاه مسعود
احمد شاه مسعود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان 19 سال پس از ترور «احمدشاه مسعود» چریک نامدار مجاهدان کشور هنوز هم با جنگ، ناامنی، فقر و حضور نیروهای خارجی روبه روست و دولت و مردم کشور همچنان برای صلحی تلاش می کنند که رسیدن به آن از آرزوهای «شیر پنجشیر» بود.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری "ایرنا" در مقاله‌ای می‌نویسد:  احمدشاه مسعود که در دوره حمله ارتش سرخ شوروی به شهرت رسید، با وقوع کودتای کمونیستی هفت ثور1357 و آغاز جهاد به رهبری دسته‌های کوچک مجاهدین، به‌ شکل عملی در رهبری مبارزه دربرابر دولت کمونیستی وابسته به شوروی شرکت‌ کرد.

 مسعود در ماه جوزای 1358 در رأس  بخشی از چریکهای مجاهدین ولایت نورستان وارد پنجشیر شد و در 17 سرطان 1358 نخستین دسته‌های منظم چریکی را در دره پنجشیر ایجاد کرد. وی پس از سه سال نبرد با روس‌ها در سال 1361 در پی شکست کامل 6 تهاجم گسترده ارتش اتحاد شوروی سابق در پنجشیر روس‌ها را مجبور کرد تا با وی توافقنامه آتش بس امضا کند.

وی پس از شکست دادن مکرر حملات تهاجمی ارتش سرخ شهرت جهانی یافت و پس از خروج نیروهای ارتش سرخ با دیگر رهبران جهادی در سال 1371 وارد کابل شد اما آنها بر سر تشکیل دولت اسلامی با رهبران جهادی به توافق نرسیدند و وارد جنگ‌های داخلی شدند.

جنگ قدرت در کابل در دهه هفتاد که تلفات و ویرانی‌های جبران ناپذیر برجای گذاشت باعث ظهور طالبان در سال 1994 میلادی شد و این گروه با شعار تأمین عدالت و گرفتن قرآن و سلاح بدست موفق شدند در ماه میزان سال 1375 کابل پایتخت را نیز تصرف کنند.

احمدشاه مسعود پس از شکست در کابل وارد پایگاه اصلی خود یعنی پنجشیر شد و با طالبان به ادامه جنگ پرداخت. وی در شکستها و پیروزی ها در سال‌های 1378 و 1379 جمله معروفی را به رسانه‌ها گفت مبنی بر اینکه «اگر به اندازه کلاهم در افغانستان جای داشته باشم، آنرا ترک نخواهم کرد» که این جمله در تاریخ  کشور ماندگار شد.

احمدشاه مسعود دو روز پیش از حملات 11 سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، توسط دو تروریست در ظاهر خبرنگار عربی در ولسوالی«خواجه بهاءوالدین» ولایت تخار شهیدشد و با ترور وی فصل جدیدی در افغانستان آغاز شد.

اکنون که 19 سال از زمان ترور وی می گذرد هنوز زوایای ترورش تاریک مانده و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد دست داشتن سازمان سیا در ترور وی و طرح‌های آمریکا برای اشغال افغانستان مطرح است.

پس از شکست گروه طالبان در حمله آمریکا و هم‌پیمانان غربی آنها، در یکی از لویه جرگه‌های افغانستان مردم افغانستان لقب قهرمان ملی را به وی دادند و هجدهم سنبله روز شهادت احمدشاه مسعود بعنوان هفته شهید در کشور در طی یک رخصتی عمومی و در سراسر افغانستان از آن تجلیل می شود.

کشته شدن احمدشاه مسعود صفحه جدیدی را در تاریخ افغانستان گشود .پس از شهادت وی افغانستان شاهد هجوم نیروهای آمریکا و پیمان غربی آن پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بود که در ظاهر با شعار مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و تأمین دموکراسی وارد این کشور شدند.

اما طی 19 سال حضور آمریکا و ناتو نه تنها افغانستان شاهد شکست تروریسم، از بین رفتن مواد مخدر و پیشرفت دموکراسی نیست بلکه با گذشت هر سال بر گروه‌ها و افراط گرایان مذهبی افزوده می شود و براساس گزارش دولت افغانستان در حال حاضر حدود 20 گروه تروریستی داخلی و خارجی در کشور فعالیت می کنند.

کشت مواد مخدر نیز رکورد زده و در سال 1377 به بلندترین سطح خود در تاریخ افغانستان رسید. ناامنی‌ها و جنگ نیز اکنون از روستاها به مراکز ولایت‌ها و دروازه کابل پایتخت رسیده است.

روز گذشته در نزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود وزارت داخله از حمله طالبان بر ولسوالی «خاک جبار» در شرق کابل خبر داد که در آن چهار جنگجوی طالبان کشته شدند.هم‌زمان قریب به دو دهه پس از شهادت این قهرمان افسانه‌ای جنگ‌های چریکی افغانستان، زادگاه وی پنجشیر هم شاهد نخستین حمله گروه طالبان بود که شماری از مردم را برای چند ساعت گروگان گرفتند.

مردم و دولت افغانستان پس از سالها جنگ و کشتار، فقر و ناامنی در تلاش رسیدن به صلح هستند و در این مسیر پنج هزار نفر زندانی گروه طالبان را با حسن نیت و رسیدن به صلح آزاد کردند.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در مراسم تجلیل از سالگرد شهادت احمدشاه مسعود گفت: باید صفحه دشمنی با طالبان بسته و مردم این کشور در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند.

وی همچنین افزود: بزودی هیأت مذاکره کننده دولت عازم قطر خواهد شد تا با گروه طالبان مذاکرات صلح را آغاز کند.

رسانه‌های افغانستان دیروز دوشنبه به نقل از «احمدمسعود» یگانه فرزند احمدشاه مسعود که بتازگی وارد میدان سیاست شده است، نوشتند: وی در آستانه نوزدهمین سالگرد شهادت پدرش گفته که حاضر است برای تأمین صلح و ثبات دائمی در افغانستان قاتلان پدر را ببخشد.

براساس گفته‌های آگاهان سیاسی افغانستان ،تأمین آتش بس، دفاع از جمهوریت، قانون اساسی از جمله موضوعاتی است که هیأت دولت در مذاکره با طالبان از آنها دفاع خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала