ایران از گشایش یک مرز جدید خبر داد؛ افغانستان اطلاعی ندارد

© Photo / IRNAایران از گشایش یک مرز جدید خبر داد؛ افغانستان اطلاعی ندارد
ایران از گشایش یک مرز جدید خبر داد؛ افغانستان اطلاعی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی‌که مقامات ایرانی می‌گویند یک مرز جدید تجاری میان این کشور و افغانساتن باز می‌شود، مقامات وزارت تجارت در این باره «اطلاعات دقیق» ندارند.

در همین مقامات ایرانی می‌گویند تا دو ماه دیگر کار ساخت راه آهن خواف -هرات به پایه‌ی اکمال می‌رسد و این راه آهن می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.
مقامات دو کشور نقش این راه آهن را در توسعه‌ی روابط اقتصادی ایران و افغانستان با اهمیت ارزیابی نموده، ابراز کردند که این راه آهن، خراسان رضوی را به ولایت هرات افغانستان وصل می‌کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان رضوی به شماری از رسانه‌های ایرانی گفته است؛ این راه آهن مشکل تراکم کالاهای تجاری در مرز دوغارون میان افغانستان و ایران را حل می‌کند.
این مقام ایرانی همچنان خبر داد که ممکن است در آینده نزدیک، مرز جدید تجاری میان افغانستان و ایران افتتاح شود.
در همین حال، جواد دبیر سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«هنوز در مورد ایجاد مرز گمرکی جدید میان افغانستان و ایران اطلاعات دقیق وجود ندارد و کدام اقدامی هم صورت نگرفته اما کار خط آهن خواف-هرات در حال حاضر جریان دارد».
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان اضافه می‌کند:

«در کل نگاه ایرانی‌ها این است که مسئله روابط اقتصادی و تجارتی را با دولت افغانستان برجسته بسازد. به دلیل این که ایران در منطقه مناسبات چندان خوبی ندارد. به همین خاطر مقام‌های ایرانی در صحبت‌های شان در قسمت افغانستان روابط تجارتی خود با افغانستان را یک مقدار پررنگ می‌سازند».
گفته می‌شود که در صورت گشایش مرز جدید میان افغانستان و ایران، از آن به عنوان مقاصد تجارتی استفاد خواهد شد.
میرویس سادات کارشناس اقتصادی در مصاحبه‌ با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
«افغانستان از جمله کشور های مصرفی است و اقتصاد کشورهای مصرفی معمولا وابسته به تجارت و روابط تجاری می‌باشد».
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد از لحاظ اقتصادی افغانستان مالکیت خوبی برای کالاهای تولیدی ایران می‌باشد.
با این همه، در صورتی‌که راه آهن بین افغانستان و ایران ایجاد شود، هزینه واردات کاهش پیدا کرده و باعث می‌شود که تاجران سعی به افزایش واردات خویش از ایران نمایند.
 در حال حاضر ایران یکی از مهم‌ترین شاهراه های عبور و مرور کالا به داخل افغانستان است و بنا به گفته‌ی تاجران، انتقال کالاهای تجاری به دلیل ظرفیت پایین پذیرش گمرک دوغارون، در این مرز با تاخیر و کندی همراه است.
گفته می‌شود که احداث این خط آهن، ولایت هرات افغانستان را به اروپا وصل می‌کند؛ زیرا افغانستان فاقد راه آبی می‌باشد، نقل و انتقالات کالاهای تجاری از مسیر زمین یکی از مهم‌ترین چالش‌های این کشور است. بنابراین، دولت افغانستان سال‌هاست در تلاش ایجاد راه‌های ارتباطی بیشتر با جهان، جهت تسهیل روند مبادلات کالا می‌باشد. در همین راستا، طرح احداث خط قطار از ترکمنستان به افغانستان را نیز از برنامه‌های دیگر در این زمینه می‌باشد.
آغاز ساخت طرح احداث راه آهن خواف-هرات به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد، اما تا کنون به پایه‌ی اکمال نرسیده است. مقصد نهایی این خط آهن شهرک صنعتی ولایت هرات است، اما به نسبت عدم دسترسی دولت افغانستان به بودیجه ی کافی جهت تکمیل بخش دوم این پروژه در داخل افغانستان، در حال حاضر کار ساخت این خط آهن تا روستای روزنک در ولسوالی غوریان هرات پیشرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала