افزایش واقعات پولیو؛ بلای دیگری در کمین کودکان افغانستان

© Photo / ریاست صحت عامه ولایت هراتافزایش واقعات پولیو؛ بلای دیگری در کمین کودکان افغانستان
افزایش واقعات پولیو؛ بلای دیگری در کمین کودکان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمپین واکسن پولیو که چند ماه پیش به‌دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود. این کمپین قرار است از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ سنبله در ۲۰ ولایت کشور اجرا شود و ۶.۱ میلیون کودک را پوشش خواهد داد.

وزارت صحت‌عامه افغانستان ‌طی اعلامیه‌ای گفته ‌است؛ کمپین واکسن بیماری فلج کودکان پس از تأخیر چندماهه در ۲۰ ولایت کشور از سر گرفته شده است.این کمپین در حالی آغاز می‌گردد که شمار واقعات پولیو در افغانستان به ۴۶ مورد رسیده است. از این میان ۳۲ مورد در مناطق جنوبی کشور ثبت شده است.

معصومه جعفری معاون سخنگوی وزارت صحت‌عامه به‌ اسپوتنیک می‌گوید:

«یکی از دلایلی که واقعات پولیو در بعضی مناطق افغانستان زیاد شده، نبود امنیت می‌باشد. از آن‌جای‌که دست‌رسی به‌کودکان در این مناطق وجود ندارد، سبب شده که واقعات پولیو افزایش یابد.»

او می‌افزاید:

«امسال اما چون به‌خاطر بحران کرونا کمپین خانه به‌خانه تطبیق واکسن پولیو متوقف شده بود، تاثیر جدی روی افزایش واقعات پولیو در کشور گذاشته است. اکنون اما خوشبختانه کمپین واکسن پولیو آغاز شده و ما کوشش می‌کنیم، اطلاع‌رسانی را در این زمینه بیش‌تر کنیم. تا حتی در جاهای که امنیت نیست نیز خانواده‌ها کودکان زیر پنج سال شان را برای واکسن پولیو به مراکز صحی بیاورند.»

همچنان مسئول آگاهی‌‌عامه برنامه‌ی محو پولیو، آقای راسخ در رابطه به هزینه‌ی این برنامه می گوید که هزینه این برنامه‌ تعلق به اداره سازمان‌جهانی صحت و یونیسف دارد و برای وزارت صحت افغانستان برای این منظور وجه‌ نقدی داده نمی‌شود؛ بنا به همین دلیل آن‌ها آمار دقیقی در رابطه به هزینه‌ی مالی این برنامه داده نمی‌توانند.

او افزود:

«دلیل اصلی ریشه‌کن نشدن این مرض در افغانستان، بیشتر نا‌امنی و جنگ بوده است. نا‌امنی‌ها باعث شده‌اند که ساحه‌ی پوشش ما کم‌تر شود، طوریکه در مناطق مرزی بین پاکستان و افغانستان به دلیل همین ناامنی‌ها آمار بیشتری از این مرض هر ساله ثبت می‌گردد».

پولیو یکی از امراض ویروسی است که تداوی ندارد و سبب فلج دایمی و حتی مرگ کودکان می‌شود. این ویروس توسط کودکانی که واکسن نشده باشد به‌دیگر کودکان انتقال می‌یابد. با وجودی که پولیو در جهان محو شده، افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که هنوز با این بیماری درگیر اندو سالانه خانواده‌های زیادی کودکان شان را یا از اثر این بیماری از دست می‌دهند و یا هم شاهد فلج دایمی ‌آن‌ها هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала