سرنوشت پروسه صلح افغانستان با آمدن بایدن چه می‌شود؟

© AFP 2023 / Jim Watsonسرنوشت پروسه صلح افغانستان با آمدن بایدن چه می‌شود؟
سرنوشت پروسه صلح افغانستان با آمدن بایدن چه می‌شود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان می‌گویند که با آمدن بایدن تغییرات مثبت در افغانستان خواهد آمد و سیاست امریکا به‌خاطر صلح همچنان ادامه خواهد داشت.

پیش از این رسانه‌های امریکایی پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات را در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اعلام کردند. بن بست پیش آمده در مذاکرات صلح افغانستان و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری امریکا، نگرانی‌ها را در بین مردم نسبت به توقف گفتگوهای صلح، افزایش داده است.

دولت ترامپ با امضای توافق نامه صلح با گروه طالبان که منجر به آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و جلب حمایت‌های جهانی از این پروسه شد. در صورت که ترامپ از قدرت اجرایی امریکا کنار رود و با پیروزی جو بایدن، سرنوشت صلح افغانستان چه خواهد شد، گل ‌احمد کمین، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید:

«جو بایدن از نگاه شخصیتی و کاری متفاوت‌تر از ترامپ است. یک آدم آرام است که تجربه زیادی در سیاست امریکا دارد و از دوستان نزدیک بارک اوباما است. در کل چون سیاست و پالیسی‌های امریکا فردمحور نیست، از زمان جورش بوش تا آمدن اوباما و ترامپ دیدیم که سیاست امریکا بر اساس یک سیستم بوده و فقط آدم‌ها تغییر کرده اند. من فکر می‌کنم سیاست امریکا به خاطر آمدن صلح همچنان ادامه خواهد داشت و امیدوارم نتیجه بدهد».

براساس توافقنامه صورت گرفته بین امریکا و طالبان همه نیروهای خارجی باید به به ازای تعهدات طالبان برای مبارزه با تروریسم تا ماه می سال 2021 خاک افغانستان را ترک کنند.

نصیراحمد مجددی، عضو دیگر مجلس نمایندگان همچنان می‌گوید که به انتخاب جو بایدن به عنوان ریئس‌جمهور امریکا تغییرات مثبت در افغانستان خواه آمد:

«ایالات متحده امریکا نقش اساسی در بیست‌سال گذشته در افغانستان داشته است. سیاست‌ها و پالیسی آینده امریکا، به خصوص رییس‌جمهور آینده امریکا، تاثیر جدی روی حکومت‌داری در افغانستان خواهد داشت. شما شاهد این بودید که در چند روز گذشته تمام نگاه‌ها روی انتخابات امریکا و نتیجه آن بود. آقای جو بایدن مطالعه دقیق از افغانستان و مردم افغانستان دارد و یکی از سیاست‌مداران کهنه‌کار امریکا است و رابطهٔ نزدیک با سیاست‌مداران افغانستان دارد. من باورمند استم که با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور امریکا تغییرات مثبت در افغانستان خواهد آمد و شخص آقای بایدن سیاست مشخص در پروسهٔ صلح خواهد داشت».

پیش از این، جو بایدن، گفته بود که برای حل مشکل داخلی افغانستان نباید سربازان امریکایی مصروف باشند. او تاکید کرده بود که طالبان و حکومت باید مشکل خود را حل کنند و او نمی‌خواهد، نیروهای بیشتر را برای حل مشکل افغانستان بفرستد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала