زمزمه‌های خروج: امریکا و ناتو بروند یا بمانند؟

© AP Photo / Mindaugas Kulbisزمزمه‌های خروج: امریکا و ناتو بروند یا بمانند؟
زمزمه‌های خروج: امریکا و ناتو بروند یا بمانند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی‌که ناتو می‌گوید مانند امریکا خروج شتابزده از افغانستان را ترجیح نمی‌دهد، کارشناسان افغانستان می‌گویند که ناتو و امریکا باید به تعهد شان در قبال افغانستان وفادار بمانند.

اسدالله ندیم، کارشناس نظامی به اسپوتنیک گفت:

«تا امروز دولت امریکا به تمام تعهدات خود به دولت افغانستان پابند بوده، و هیچ نشانه های از ابراز نظر های رسمی مقامات امریکا مبنی بر قطع تعهدات وجود ندارد. بنا تا سال 2024 نشانه های زیادی وجود دارد که آنها پابند خواهد بود».

به گفتهٔ این کارشناس افغان، حضور نیرو های امریکایی یگانه دلیل بر ادامه جنگ در افغانستان نیست.

«جنگ در افغانستان علت های زیادی دارد تنها موضوع حضور خارجی ها نیست، اگر امریکایی ها به گونه یک جانبه در توافق با طالبان افغانستان را ترک کنند، در آن صورت طالبان جرات بیشتر کسب کرده و امیدواری شان بر راه حل نظامی بیشتر میگردد و کمک به صلح نمی کند با خروج نیروهای امریکایی طالبان از لحاظ نظامی قوی میشوند و به صلح دلچسپی نشان نخواهند داد».

مسعوده کروخیل، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز می‌گویند پایبندی امریکا به تعهداتش در قبال افغانستان، نه تنها به نفع افغانستان است بلکه به نفع منطقه و جهان است

«بدون شک افغانستان نیروهای خارجی و امریکایی را برای همیشه در افغانستان خواستار نیست اما تهدیدات که در حال حاضر در منطقه موجود است حضور گروه های تروریستی و افراط گرایان در منطقه نه تنها اینکه امنیت افغانستان را برهم خواهد زد بلکه امنیت منطقه و جهان را نیز به خطر روبرو خواهد کرد یعنی امریکا باید یک خروج بسیار مسوولانه از افغانستان داشته باشد وضعیت را بررسی کند و مطابق به وضعیت از افغانستان خارج شود»

او می‌گوید طالبان نیز باید آتش‌بس را بپذیرند:

«نیرو های خارجی با مبارزه علیه تروریزم کار داریم و طالبان باید آتش بس را قبول کنند و بپزیرند و این به نفع شان است به خاطر اینکه آنها نیز حق زندگی کردن را دارند، و به همین شکل نظامیان و افراد ملکی نیز حق زندگی کردن را دارند، اما باید ما متوجه باشیم که منطقه پر از گروپ های افراطی است که آنها از سوی کشور های منطقه حمایت میشوند این یک تهدید بزرگ به افغانستان است و طالبان باید جدا این موضوع را متوجه باشند و مطمین باشند که نمی توانند طالبان با همان نیروهای که میخواهند مبارزه کنند این قابل پزیرش نیست و آنها شاید به یک وضعیت روبرو شوند که تاوان آنرا مردم افغانستان و طالبان خواهند داد».

خالد سادات، کارشناس سیاسی نیز خروج نیروهای امریکا و ناتو را به معنای پایان جنگ در افغانستان نمی‌داند:

«از نگاه روایتی جنگ، من فکر میکنم که یک نقطه مثبت و باید به خروج نیروهای امریکایی در افغانستان جنگ کاهش پیدا کند، اما این مسله متاسفانه در عمل نیست چون از هر منطقه که این نیروها رفته جنگ بیشتر شده و تشدید یافته است. شما شاهد جنگ هلمند، ارزگان، بدخشان استید اگر امریکایی ها به شکل زودهنگام از افغانستان خارج شوند و به یک تفاهم ملی نرسند ما با یک حالت مبهم روبرو خواهیم شد و این باعث کاهش جنگ نخواهند شد».

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، روز دوشنبه (۳۰ نومبر) در یک نشست مجازی به خبرنگاران اعلام کرد که علیرغم تصمیم ایالات متحده برای کاهش شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان،پیمان اتلانتیک شمالی "ناتو" قصد ندارد نیروهای خود را به طور کامل از افغانستان خارج کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала