انتقال صنوف ابتدایی معارف از مکاتب به مساجد و واکنش‌ها به این طرح

© Sputnik / J. Kargarانتقال صنوف ابتدایی معارف از مکاتب به مساجد و واکنش‌ها به این طرح
انتقال صنوف ابتدایی معارف از مکاتب به مساجد و واکنش‌ها به این طرح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعلامیه وزارت معارف افغانستان مبنی بر انتقال صنوف اول الی سوم درسی به مساجد محل زندگی کودکان واکنش‌های زیادی در پی داشته است و اکثریت مردم به این باور اند که این تصمیم نادرست است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان چند روز قبل در خبرنامه‌یی اعلام کرد که شاگردان صنوف اول الی سوم مکاتب که در مناطق دور دست کشور زندگی می‌کنند و به مکتب دسترسی ندارند، در مساجد آموزش ببینند؛ اما این طرح وزارت معارف کشور با انتقادهای زیادی روبرو شد.

پس از نشر این اعلامیه، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در جریان سخنرانی در یک کنفرانس با ابراز نظر در مورد این طرح وزارت معارف گفت که وی نیز این موضوع را از طریق رسانه‌ها شنیده و شوکه شده است. به گفته آقای عبدالله این طرح نادرست و بی‌اساس است.

امیر گل شاهین، نماینده مردم در مجلس نمایندگان و رییس کمیسیون تحصیلات و معارف این مجلس در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان این طرح را "بی‌مورد" خوانده و گفته است: "ما سرپرست وزارت معارف و معین وزارت معارف را به روز یکشنبه به مجلس فراخوانده ایم تا دلیل این پیشکش نمودن این طرح بی‌مورد را از ایشان بپرسیم".

از سوی دیگر غلام ربانی ربانی، وکیل شورای ولایتی کندز می‌گوید: "طرح وزارت معارف کشور یک طرح ناقص است چون در مناطق دوردست کشور هیچ نظارتی صورت نخواهد گرفت. همچنان مولوی صاحبان توانایی تدریس را به گونه درست ندارند،‌ به همین خاطر مردم کندز این طرح را نمی‌پذیرند".

در همین حال؛ نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف کشور می‌گوید: ما در مناطقی که با کمبود مکتب مواجه هستیم، از مساجد به عنوان محیط آموزشی استفاده می‌کنیم و نصاب تعلیمی وزارت معارف را در آنجا تطبیق می‌کنیم.

وی می‌افزاید که روند تطبیق نصاب معارف از طرف معلمان وزارت معارف کشور صورت می‌گیرد "و یا اینکه ما از اهالی محل معلم جذب می‌کنیم تا روند آموزش را پیش ببرند".

به گفته آرین، یگانه هدف این طرح ایجاد سهولت به کسانی است که به مکتب دسترسی ندارد.

اما به نظر شهروندان، این طرح عملی نیست و مدارس و مساجد کشور ظرفیت تدریس و تطبیق نصاب معارف را ندارند.

عبیدالله مولوی، آموزگار ارتقای ظرفیت در ریاست منابع بشری وزارت تحصیلات عالی می‌گوید: "مدارس از آن ظرفیت و توانایی برخوردار نیستند که بتوانند به این طرح را تطبیق کنند. از طرفی خود نصاب معارف کشور مشکل دارد، پس چگونه می‌توانند که با درس دادن در مساجد این را جبران کنند".

راحله غیاثی مدیر ارتقای ظرفیت دانشگاه استاد ربانی در کابل می‌گوید: "بالای مسجدها اعتبار نیست، چون انتحار، انفجار و حتی تجاوز در مسجدها صورت می‌گیرد، به همین خاطر من مخالف این طرح وزارت معارف هستم و طفل خود را به مسجد روان نمی‌کنم".

نشان وزارت معارف - اسپوتنیک افغانستان
طرح وزارت معارف برای انتقال صنف ‌های اول تا سوم به مساجد

به گفته ویدا افضلی، آمر کتابخانه دانشگاه استاد ربانی، تصمیم وزارت معارف کاملا اشتباه است؛ چون امکانات تدریس در مساجد وجود ندارد. اما اطفال می‌توانند تعلیمات دینی خودرا در مساجد فراگیرند.

همچنان گلالی روشن، یک تن از باشندگان کابل در این مورد می‌گوید: درست است که ما در یک کشور اسلامی زندکی می‌کنیم و ما به مساجد احترام داریم و این دلیل شده نمی‌تواند که شاگردان معارف به مساجد معرفی شوند زیرا در آنجا مسایل اسلامی و دینی تدریس می‌شود و اگر چنین شود پس نمی‌شود که تمامی شاگردان ما ملا باشند اگر چنین باشد پس مکاتب برای چی؟

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در رابطه به طرح پیشنهادشده توسط سرپرست وزارت معارف می‌گوید که این طرح نه منطق دارد و نه علمی و عملی است. وی افزود: "هدف این بوده که مردم را فریب دهند تا مردم بگویند این خانم مسلمان است و مفکوره دینی دارد، اما یک کار غلط و اشتباهی کرده، از طرف دیگر تجارب نشان داده که زیادتر مساجد انتحاری و انفجاری تربیه می‌کنند، آدم‌های غیرمترقی تربیه می‌کنند که به ضرر کشور است. بنابراین، این کار خرابی کرده که قابل نکوهش است و شما فراموش نکنید که این طرح نه عملی است و نه تطبیق می‌شود، فقط یک گپی زده و اشتباه و خیانتی را مرتکب شده است".

با وجود اعتراضات و انتقادات مردم، سرپرست وزارت معارف با نشر یک پیام توییتری نوشته است: "ما را بگذارید کار کنیم و مکاتب دوره صنف اول، دوم و سوم را به مساجد انتقال دهیم. شاگردان تازه جذب شده سه صنف را در مساجد فرا خواهند گرفت و سپس به مکاتب خواهند رفت.

وزارت معارف کشور نیز در خبرنامه‌یی نوشته است که این یک تغییر مهم و بزرگ بوده و ایجاب یک پلان عاقلانه و تطبیق تدریجی و گام به گام را می‌نماید. وزارت معارف تعلیمات عمومی، دارلحفاظ ها و مدارس را تحت ریاست عمومی تعلیمات اسلامی جاگزین نموده است. قبلاً معینیت تعلیمات اسلامی صرف از لحاظ ساختاری یک معینیت بود ولی از لحاظ محتوا (صلاحیت ها و مسئولیت‌ها) یک اداره کوچک بود که تنها روی دارالحفاظ‌ها و مدارس تمرکز داشت.

به گفته مسوولین وزارت معارف، اکنون در تغییرات جدید ریاست عمومی جدید تعلیمات اسلامی از لحاظ صلاحیت‌ها و مسؤلیت‌ها غنامند گردیده و ریاست تعلیمات عمومی و ریاست مدارس و دارالحفاظ‌ها را در زیر چتر خویش احتوا می‌کند و در قبال تمام سیستم خدمات تعلیمی مسؤلیت و صلاحیت خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала