مواد مخدر، نقض حقوق بشری و مشکلات کهن سالان در زندان‌های افغانستان

© Photo / ریاست محبس مرکزی پلچرخیزندان پلچرخی کابل
زندان پلچرخی کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وکلا در مجلس نمایندگان افغانستان سندهایی را به مجلس ارایه نمودند که بر اساس آن وضعیت زندان‌های پلچرخی و زندان بگرام با چالش روبرو بوده و حق و حقوق زندانیان در این زندان‌ها نقض شده است.

این هیئت اعضای مجلس تحت ریاست فدا محمد الفت صالح به عضویت عبدالقیوم خیرخواه، توفیق وحدت و عبدالروف شپون از اعضای مجلس نمایند‌گان به این زندان‌ها موظف گردیده بودند که نتیجه بررسی‌های خویش را به حضور مجلس ارایه نمودند و در این گزارش گفته شده است که کرامت انسانی و حقوق بشری زندانیان در این دو زندان بزرگ افغانستان نقض گردیده است.

قابل ذکر است این هیئت که در ماه گذشته وضعیت زندانیان پلچرخی و در ماه جاری زندانیان بگرام را به بررسی گرفتند.

به گفته آقای فدا محمد صالح، رییس هیئت اعزامی به زندان‌های بگرام و پلچرخی، بررسی‌های آنان بر اساس گفته های خود زندانیان و به شکل حضوری جمع آوری گردیده است.

نمایندگان مجلس افغانستان: وضعیت در زندان‌ها وحشتناک است - اسپوتنیک افغانستان
نمایندگان مجلس افغانستان: وضعیت در زندان‌ها وحشتناک است

این هیئت در گزارش خویش به مجلس گفته اند که بنابر دسترسی زندانیان به مواد مخدر و دخانیات، زندانیان زیادی هستند که در داخل زندان معتاد به مواد مخدر شده اند.

بنابر این گزارش هیئت، به زندانیان کهن ‌سال یا کبر سن و بیماران هیچ‌گونه توجه صورت نمی‌گیرد و زندانیانی‌که جرایم خفیف دارند نیز به ولایت‌های مربوط ‌شان انتقال داده نشده‌اند.

در همین حال فرید بایانی، سخنگوی اداره تنظیم زندان‌های افغانستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان با اشاره به اینکه کنترول تمام زندان‌ها به جز زندان بگرام که مربوط به وزارت دفاع ملی می‌شود، از مسوولیت‌های این اداره است، از وجود مشکلات در زندان‌ها انکار نکرده و گفت: "گپ مهم اینجاست که این چالش‌ها میراث بدی است که از گذشته‌ها برای ما به جا مانده که از ده‌ها سال به اینطرف به شکل ریشه‌یی در زندان‌ها جریان داشته و بدبختانه به آن رسیدگی نشده است".

به گفته آقای بایانی، "اداره تنظیم زندان‌ها دقیق ۱۱ ماه قبل بخاطر رسیدگی بنیادی به همین مشکلات ایجاد گردیده است و بنآ مشکلاتی که از ده ها سال به این طرف وجود داشته حل این چالش‌ها یک شبه ممکن نیست".

اداره تنظیم امور زندان‌ها: یک کارمند زندان پلچرخی به اتهام گرفتن رشوه بازداشت شد - اسپوتنیک افغانستان
اداره تنظیم امور زندان‌ها: یک کارمند زندان پلچرخی به اتهام گرفتن رشوه بازداشت شد

وی افزود: "هرچند بسنده نیست اما ما در تمام بخش‌ها دست آوردهای ملموثی داشتیم، از جمله برنامه ملی اصلاحات ۳ ساله زندان‌ها ترتیب شده و قرار است در جلسه بعدی کابینه به بحث گرفته شود و مورد تایید قرار بگیرد".

وی همچنان به کار بالای برنامه اقتصادی این اداره اشاره نموده، می‌گوید که این برنامه در آینده نزدیک تکمیل شده و به اجرا گذاشته می‌شود. به گفته وی، "مطابق این برنامه، زندان‌های کشور باید از مصرفی بودن خارج شوند و به خودکفایی اقتصادی برسند".

وی در رابطه به مشکل مواد مخدر در زندان‌ها گفت: "در بخش قاچاق و مبارزه با مواد مخدر ما خوشبختانه از ایجاد اداره تا کنون (۱۱ ماه) بیشتر از ۴۰۰ زندانی معتاد به مواد مخدر را تداوی کردیم که دوباره صحتیاب شدند و پروسه تداوی زندانیان معتاد به مواد مخدر در برنامه یک و نیم ماهه نه تنها در زندان پلچرخی بل در همه زندان‌های کشور جریان دارد".

وی همچنان از بازداشت ده‌ها تن از پرسونل زندان‌ها و پایوازهای زندانیان در یپوند به انتقال و قاچاق مواد مخدر، خبر داده است.

سخنگوی اداره تنظیم زندان‌های افغانستان در مورد دوسیه‌های نسبتی زندانیان که دارای کبر سن و صعب العلاج بودند گفته است که این دوسیه‌ها از سوی کمیسون‌های مختلط از چندین هفته به اینسو تحت بررسی قرار دارد تا به این زندانیان در روشنایی به قوانین نافذه کشور رسیدگی صورت بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала