بشیر احمد ته‌ینج در مصاحبه اختصاصی: می‌خواهم رخصتی‌های رسمی را کم کنم

© Sputnik / Sakhiبشیر احمد ته‌ینج، وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی افغانستان
بشیر احمد ته‌ینج، وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بشیر احمد ته‌ینج اخیرا پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس نمایندگان کشور، به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی کشور کارش را آغاز کرد.

بشیر احمد ته‌ینج، وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی افغانستان در مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان درمورد پلان‌ها، چگونگی تطبیق آنها، تاثیرات شیوع بیماری همه‌گیر ناشی از ویروس کرونا بر بازار کار در افغانستان، معلومات داده است.

اسپوتنیک: بیشتر از یک‌ماه میگذرد که مسوولیت جدید تانرا به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی آغاز کردید کار های عمده که انجام دادید چه است؟

ته‌ینج: آنچه که برای وزارت از نظر من بسیار مهم بود اینست که در سال گذشته در زمیان شیوع ویروس کرونا بودجه ما بسیار کم شده بود امسال توانستیم که دلایل خود را برای وزارت قبول بداریم و یک بودجه خوب برای سال 1400 برای وزارت بگیریم با این بودجه میتوانیم که ضرر های سال گذشته را جبران کنیم و به همان قدر که وزارت کار امور اجتماعی مسوولیت هایش سنگین است یک مقدار قوت و استقامات بیشتر بدهیم و در این اشفته بازار کار افغانستان باید کار های اساسی کنیم به نظر من یگانه دستاورد که روی آن زیاد حساب میکنم همین گرفتن بودجه از وزارت مالیه است به نظر من تا اکنون شاید هیچ وزیر برای گرفتن بودجه به وزارت مالیه نرفته باشد اما من  خودم رفتم در جلسات شرکت کردم و استدال کردم تا آنرا قبول کردند. متاسفانه وزارت کار امور اجتماعی در چند سال گذشته زیاد مورد توجه نبود انگیزه کار در داخل آن نبود و تشویق در میان همکاران نیز نبود، من از روزیکه رفتم یک انگیزه جدید را در میان همکاران خود در مرکز و ولایات ایجاد کردیم. سفر به بامیان داشتم شاید در حدود بیست سال قبل تا اکنون نخستین وزیر کار بودیم که به بامیان رفتیم و قبل از آن به کندهار، به پروان، رفتیم و تلاش داریم به دیگر ولایات نیز برویم تلاش دارم تا انگیزه در میان همکارانم ایجاد کنم و بودجه را که از وزارت دریافت کردیم تا پایان سال آنرا تطبیق کرده بتوانیم. شما میدانید اکثریت وزارت ها بودجه خود در آغاز سال میگیرند اما تا پایان سال حتی پنجاه فیصد آنرا نیز تطبیق کرده نمی توانند. و این خود یکی از چالش های جدی در حکومت افغانستان است.

بنا بر این در سکتور های مختلف که مسوولیت داریم یک بازنگری جدی نیاز است و ما بر آن پرداختیم خدا مهربان است که در شش ماه آینده تا پایان سال آینده تغییرات جدی را مردم شاهد خواهند بود.

اسپوتنیک: قرار است که وزارت کار از چارچوب اعلان رخصتی ها بیرون شود؟

ته‌ینج: یقینن متاسفانه وزارت ما در ذهن مردم فقط همین است که تعطیلات را اعلام میکرد و این را نیز میگویم که از من هر کس پرسان میکرد وزیر صاحب رخصتی ها را زیاد میکنی یا کم اما من میخواهم بگویم که رخصتی ها را کم میکنم.

برای فعلن ما برای یک سال ایام رخصتی زیاد داریم در حدود بیشتر از دو ماه این کشور که ده‌ها مشکل دارد رخصتی ها کار ساز نیست این کشور به کار نیاز دارد.

در این قسمت نیز ما به همکاران خود گفتم که شما قبل از وقت و پیش از وقت به کار نیاید سر تایم به کار حاضر شوید. موارد را شاهد بودیم که از ساعت 9:30 میامدند داخل وزارت پس دوباره ساعت 12:00 میرفتند به نان چاشت دوباره دو ساعت بعد میامدند حتی یک تعداد پس نمی آمد و حتی شماری هم ساعت 2:30 خانه میرفتند.

این مثال برای دیگر وزارت خانه ها حتی دیگر ولایات که ریاست ها است صدق میکند مامورین حکومت که از همین حکومت معاش میگیرند باید پر انرژی با انگیزه کار کنند.

اسپوتنیک: براساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی، کدام حرفه‌ها در افغانستان بالاترین معاش را دارند؟

ته‌ینج: بالاترین حقوق را خارجی ها میگیرند، بخش های تکنالوژی بخش های تخنیکی و بخش هایکه در افغانستان أفغان ها آن را یاد ندارد، مثلن در چاپ خانه های افغانستان بیشرین معاش را پاکستانی ها میگیرند مثلن در فابریکات صنایع در فابریکات غذا- ایرانی ها بیشترین معاش را میگیرند در بخش های تکنالوژی و آی تی و هم چنان مخابرات به صدها تن از کارکنان خارجی شامل کار اند، تنها کمپنی روشن 28 کارمند کانادایی را استخدام کرده بود. به همین علت بلند ترین معاش را کسانی میگیرند که متخصص در همان بخش ها استند. ما در افغانستان از 5600 فابریکه بیشتر داریم که بیشتر معاش را در این فابریکه ها افراد تخصصی و بیشتر متاسفانه خارجی اند معاش میگیرند، تلاش حکومت اینست که ما جایگزین اینها را تربیه کنیم به طور مثال انجنیر پاکستانی مهارت را که یاد دارد هیچ گاه به همکار افغان یاد نمی دهد.

مشکلات وجود دارد شما فکر کنید که ما میخواهیم برای سی تن از بانوان زمینه آموزش خیاطی را فراهم کنیم اما متاسفانه ما همین کار را بنا بر مشکلات نمیتوانم فراهم کنیم. اگر قرار باشد ما به اندازه همان کارگر پاکستانی یک افغان را تربیه کنیم این دشوار است و زمان زیاد نیاز دارد و بودجه بیشتر نیز نیاز دارد، و به همان نوع تکنالوژی نیاز است که ما متاسفانه به همان سطح نیستیم.

اسپوتنیک: در نتیحه شیوع بیماری همه‌گیر ناشی از ویروس کرونا، کدام حرفه‌ها کمتر از دیگران در افغانستان آسیب دیده اند؟

ته‌ینج: هیچ شغل نبوده که بودن آسیب بوده باشند اما شغل های کوچک بیشتر آسیب دیدند. چون این شغل ها با سرمایه گذاری کم و درآمد کم روز خود را سپری میکردند.  زمانیکه اینها عواید شان را از بازار کار در مدت یکماه یا مدت زیاد نتوانسته دریافت کنند اینها مطلقا آسیب پذیر شدند در این خصوص ما برای حکومت پیشنهاد کردیم که پاکت های کمکی برای اصناف داشته باشیم. البته اصناف که متضرر شده اند اما متاسفانه حکومت به دلیل مشکلات اقتصادی که دارد نتواسته در این بخش تا اکنون کاری انجام دهد.

اسپوتنیک: در سال جاری معاش و درآمد چه کسانی بالا رفته است؟

ته‌ینج: در آمد فروشندگان مواد خوراکی، طبابت و انچه که در واقع همان پنچ عنصر اساسی است لباس دارو سرپناه اینها بلندتر شده و بشر نیاز بر آن دارد و اما در بخش‌های ترانسپورت و دیگر موارد درآمد شان کمتر بوده است.

اسپوتنیک: کدام شغل‌ها در جریان بیماری همه‌گیر در افغانستان از بین رفته و چه شغل‌های جدید به میان آمده اند؟

ته‌ینج: در افغانستان هنوز یک سروی دقیق صورت نگرفته است اما سازمان جهانی کار تحقیق میکند که کدام شغل ها در زمان شیوع ویروس کرونا به میان آمده و کدام آنها از بین رفته است.

مثلن در حال حاضر گارسون ها در جهان کار هایشان را از دست داده اند.

و یا هم در حال حاضر خدمات بانکی از راه دور انجام میشود، حمل و نقل کمتر شده است. و ایده های جدید به میان آمده و حال میشود تحصیل را از راه دور انجام داد امار دقیق را نداریم متاسفانه ولی سازمان بین المللی کار روی این تحقیق دارد.

اسپوتنیک: وزارت کار و امور اجتماعی در قبال آمدن تغییرات در بازار کار پس از شیوع ویروس کرونا، چه اقداماتی روی دست گرفته یا خواهد گرفت؟

ته‌ینج: در سال گذشته ما بیشترین آمار بیکاری را داشتیم در حال 500 الی 600 هزار کارگر در افغانستان داریم و اینها کسانی اند که یا کارشان را از دست داده اند و یا هم نسبی بیکار اند، ما با سکتور خصوصی صحبت کردیم سکتور خصوصی الی 200 هزار کارگر را در سال 1400 شامل کار در موسسات و فابریکه ها خواهند ساخت.

و 100 هزار دیگر را حکومت شامل کار خواهند ساعت انشالله تلاش های ما را خواهیم کرد.

اسپوتنیک: انتقاد های زیادی از پرورشگاه های افغانستان وجود دارد از دید شما که تازه به این وزارت آمده اید چقدر این انتقاد ها بجا بوده؟

ته‌ینج: بخش بزرگ از انتقاد های مردم به جا است، آنچه که پرورشگاه باید انجام دهد و مکلفیت های که قبال اطفال یتیم دارند باید آنرا ادا کنند. در اینجا دو مساله است یکی عمدی که مسوولین پرورشگاه و حکومت نتوانسته کارشان را درست انجام دهد، به این معنی مثلن در تابلو 13 قلم مواد خوراکی داریم برای اطفال پرورشگاه و ما از حکومت پول برای خرید لوبیای خوب، بوره خوب، روغن خوب، برنج خوب میوه و دیگر موارد میدهم ولی فساد وجود دارد و چیزیکه در تابلو است در آنجا نمی باشد و این مساله در تبانی با کارمندان پرورشگاه ها انجام میشود.

و موضوع دوم ناتوانی خود حکومت افغانستان است، ما در پرورشگاه ها در همین زمستان استیم باید باید در تاریخ 15 قوس تمام اطفال لباس های گرم داشته باشیم، و ما به بسیار مشکل توانستیم که برای شش ولایت این را تنظیم کنیم.

شما فکر کنید که این تنها مساله لباس است دیگر اینکه این اطفال به سامان های بازی نیاز دارند، به وسایل ورزشی نیاز دارند.

اطفال پرورشگاه برایم میگویند که ما در اینجا مثل زندانی استیم و بیرون را بیشتر نمیبینیم مکتب همه چیز همین جا است ما به تفریح نیاز داریم حتی اینها چانس تفریح را ندارند این اطفال محروم اند از این همه موارد ما گفتیم که این اطفال را به هر جای به تفریح ببرید اما امنیت ما را کسی مسوولیت نمی گیرد.

با این همه مشکلات چطور شما فکر میکنید که اطفال سالم تربیه شوند. انشالله برای تغییر آن کوشش میکنیم و دست مارا به سوی افراد خیر دراز میکنیم که یک اکونت بانکی بنام همین اطفال ساخته شود و کمک جمع آوری شود.

روز قبل در کنفرانس اتاق های تجارت شرکت کردیم برای غضنفر صاحب گفتم در مورد مشکلات آنها وعده همکاری کردند و گفتند که مکتوب بدهید برای ما، انشالله همکاری میکنند.

و در ضمن ما استراتیژی پنج ساله برای پرورشگاه ها داریم که با تطبیق آن بخش بزرگ از مشکلات پرورش گاه های ما حل میشود.

اسپوتنیک: میزان بیکاری در افغانستان بلند است، چه پلان های برای آینده دارید تا میزان بلند بیکاری کمتر گردد و دیگر جوانان روانه‌ی کشور های بیرونی نشوند؟

ته‌ینج: امار از سوی احصایه مرکزی داده میشود، و از سوی وزارت اقتصاد نیز جمع آوری میشود قبل از 24 درصد بود بیکاری و در زمان کرونا بیشتر از 40 درصد بود و خط فقر نیز در بین 46 فیصد است در حال حاضر البته؛

البته بودجه منظور شد و این میتواند تغییرات عمده و گسترده را در این زمینه به میان آورد، و امید دیگر اینست که دنیا هنوز با افغانستان است شما شاید کنفرانس جینوا بودید که در آن برای افغانستان همکاری و تعهد کمک ها داده شد و این تعهدات بیشتر از 13 میلیارد دالر است و اگر این مساله نظارت خوب شود میتواند تغییر خوب را در بازار کار أفغانستان وارد کند.

اسپوتنیک: حکومت برای تطبیق برنامه هایتان چقدر با شما همکار است؟

ته‌ینج: اگر بگویم که در خصوص مسایل مالی حکومت کمتر توجه کرده است آن هم دلایل خود را دارد، افغانستان شاید به همین اندازه توانایی داشته که کرده است اما دید ما به سوی جامعه جهانی است که آنها ما را مثل سابق حمایت کند، یکی از خواست ها اینست که کارگران افغان را در کشور های جهان قبول کنند.

یعنی اعزام کارگر را به ایران، ترکیه ، قطر، حتی اتحادیه اروپا را بتوانیم انجام دهیم- خواست ما اینست که کارگر ما را قانونی بپذیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала