انحصار پروازهای کابل – دهلی توسط شرکت آریانا و پیامدهای اقتصادی آن

© Photo / Ariana Afghan Airlinesانحصار پروازهای کابل – دهلی توسط شرکت آریانا و پیامدهای اقتصادی آن
انحصار پروازهای کابل – دهلی توسط شرکت آریانا و پیامدهای اقتصادی آن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرده است که سر از ماه آینده تمام پروازهای کابل – دهلی/ دهلی – کابل به شکل انحصاری توسط شرکت هوایی آریانا صورت خواهد گرفت و با فرستادن مکتوبی به شرکت هوایی کام ایر، این شرکت را تهدید کرده است که در صورت ادامه پروازها در این مسیر، شرکت مذکور "با برخورد قانونی روبرو خواهد شد".

در مکتوب آمده است که حکومت افغانستان و هند به توافق رسیده اند تا پروازها در این مسیر را الی ختم قرنطین انحصاری سازند .شرکت هوایی آریانا می‌گوید، این تصمیم میان دولت‌های افغانستان و هندوستان گرفته شده است و این شرکت نقشی در این خصوص ندارد.
سلیم رحیمی، معاون تجارتی شرکت آریانا در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید: "در ماه سپتمبر سال جاری یک تفاهم‌نامه بین دولت هندوستان و افغانستان به سطح دپلوماتیک به نام «اییر ببل تراول پروگرام» امضا شد".

آقای رحیمی با اشاره به اینکه این برنامه از طرف کشور هندوستان پیشنهاد شده بود، گفت:

"در این پروگرام مسافرتی که در حالت کرونا در نظر گرفته بودند، از طرف هندوستان خطوط هوایی ایر اندیا معرفی شد و از طرف افغانستان شرکت هوایی آریانا. ما بر اساس همان برنامه و تفاهم‌نامهٔ که امضا شده مواد‌های همان تفاهم‌نامه را عملی می‌کنیم و مکتوبی که از ادارهٔ هوانوردی آمده است بر اساس همین تفاهم‌نامه است. ما فعلا سه پرواز در یک هفته داریم و اگر تقاضا زیاد شود تعداد پروز‌هایی ما بیشتر می‌شود".

زمان پروازهای کابل-دهلی اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
زمان پروازهای کابل-دهلی اعلام شد

به گفتهٔ او تغییری در قیمت تکت‌های این شرکت نیامده است و شرکت هوایی آریانا هفتهٔ سه پرواز به دهلی دارد و در صورت تقاضا پرواز‌ها بیشتر هم می‌شود.اما کام‌ایر از «ضربهٔ بزرگ اقتصادی» حرف می‌زند. ضربهٔ که متوجه اقتصاد افغانستان است.

سلیمان عمر، معاون شرکت کام‌ایر می‌گوید:

"در سال ۲۰۲۰ که بحرانی‌ترین سال بود، ما بیشتر از یک‌هزار تن کارگو به هندوستان انتقال دادیم. اگر برای ما اجازه پرواز داده نشود، یک ضربهٔ بزرگ اقتصادی به صادرات افغانستان وارد می‌شود".

به گفتهٔ معاون شرکت کام‌ایر، پرواز کام‌ایر تنها برای مسافرین نیست؛ این پرواز‌ها وصل است با صادرات افغانستان و‌ دهلیز هوایی که این شرکت همکار آن است.
آقای عمر در خصوص واگذاری پرواز‌های کابل - دهلی به شرکت هوایی آریانا اما می‌گوید: "اداره هوانوردی یک نامه برای ما فرستاد که از تاریخ اول جنوری سال ۲۰۲۱ پرواز‌های ما به دهلی قطع شود. آغاز این شکایت از ادعای شرکت آریانا علیه شرکت کام‌ایر شده است و گویا دولت هند به خاطر تنظیم ترافیک هوایی خود فقط به شرکت‌های دولتی اجازه پرواز می‌دهد. در حالی که این ادعا کاملا بی‌اساس است و نامه‌ی که دولت هندوستان به تمام کشور‌ها فرستاده اصلا یادی از شرکت‌های خصوصی نشده است".

خواستیم نظر آگاه اقتصادی را در این مورد داشته باشیم.
بشیر احمد محمدی، استاد دانشگاه می‌گوید:

"به انحصار در آوردن پرواز‌های کابل - دهلی از نظر اقتصادی به افغانستان خوب نیست. کام‌ایر در انتقال کالا‌های تجاری و دهلیز هوایی از افغانستان به هندوستان موثر بوده و شرکت هوایی آریانا به تنهایی ظرفیت انتقال آن را ندارد".

ادارهٔ هوانوردی با وجود تماس‌های مکرر در حال حاضر در این مورد پاسخ نمی‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала