مفاد ۳.۴ میلیون دالری؛ برگ برنده شرکت هوایی آریانا در شرایط کرونایی چه بود؟

© Photo / Afghan Airlines / Afghan Airlinesمفاد ۳.۴ میلیون دالری؛ برگ برنده شرکت هوایی آریانا در شرایط کرونایی چه بود؟
مفاد ۳.۴ میلیون دالری؛ برگ برنده شرکت هوایی آریانا در شرایط کرونایی چه بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات در شرکت هوایی آریانا افغان می‌گویند که این شرکت توانسته است در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دالر امریکایی مفاد بدست بیاورد.

محمد سلیم رحیمی، معاون تجارتی شرکت هوایی آریانا در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان، پایین آمدن نرخ تیل در جهان، کم شدن مصارف اضافی این شرکت، انتقال محموله‌های بزرگ (کارگو) و پرواز‌های اجاره‌یی (چارتر) را از عمده‌ترین دلیل‌های مفاد ۳٫۴ میلیونی دالری این شرکت می‌داند.
آقای رحیمی می‌گوید: "شرکت هوایی آریانا توانست در سال ۲۰۲۰ مفاد خالص ۳٫۴ میلیون دالر داشته باشد و حساب‌های مالی خود را تصفیه کند".

وی افزود:

"دلیل‌هایی که ما توانستیم مفاد خالص داشته باشیم، در آغاز شیوع ویروس کرونا قیمت تیل در جهان پایین آمده بود و ما از این فرصت استفاده کردیم. همین‌طور ما مصارفی که ضرور نبود را کنترول کردیم".

معاون تجارتی شرکت هوایی آریانا خاطر نشان ساخت که این شرکت هیچ پرواز را در جریان شیوع ویروس کرونا متوقف نکرد، پرواز‌های یک‌طرفه انجام داد و مسافران گیرمانده در کشور‌های مختلف را به افغانستان انتقال داد.

انحصار پروازهای کابل – دهلی توسط شرکت آریانا و پیامدهای اقتصادی آن - اسپوتنیک افغانستان
انحصار پروازهای کابل – دهلی توسط شرکت آریانا و پیامدهای اقتصادی آن

وی در پایان افزود:

"انتقال محموله‌های بزرگ (کارگو) به خارج از کشور و پرواز‌های اجاره‌یی (چارتر) از جمله دلیل‌های بود که توانستیم در سال پرچالش برای سکتور هوانوردی، مفاد خالص بدست بیاوریم".

شرکت هوایی آریانا در حالی از مفاد خالص ۳٫۴ میلیون دالری می‌گوید که شرکت هوایی کام‌ایر در سال گذشته با مشکلات جدی پرداخت مالیه مواجه بود.
خواستیم نظر مسوولان شرکت کام‌ایر را در خصوص سود یا زیان این شرکت در سال گذشته بدانیم.
سلیمان عمر، مسوول مطبوعاتی شرکت هوایی کام‌ایر با خودداری از ارایه معلومات در این مورد می‌گوید: "نظر به پالیسی نو شرکت هوایی کام‌ایر، نمی‌خواهیم در مورد این که در سال گذشته این شرکت چه مقدار سود و زیان داشته است، معلومات بدهیم".

شبیر بشیری، آگاه امور اقتصادی اما به این نظر است که شرکت هوایی آریانا سیاست انحصار‌گرایانه داشته و بلند بردن قیمت تکت‌های این شرکت، دو دلیل عمدهٔ سود خالصِ شرکت آریانا در سال ۲۰۲۰ بوده است.

وی گفت:

"متاسفانه در جریان شیوع ویروس کرونا در افغانستان و جهان، تنها بخشی که در قدم اول آسیب دید، بخش هوانوردی و ترانسپورت بود.
بحثی که شرکت هوایی آریانا مطرح می‌کند و از مفاد یک سال گذشته می‌گوید، به سیاست انحصار‌گرایی حکومت افغانستان و شرکت هوایی آریانا بر می‌گردد.
از طرف دیگر سفر شهروندان افغانستان به ویژه به هندوستان به منظور معالجه و افزود شدن نرخ تکت‌های این شرکت، از دلیل‌های عمدهٔ سود این شرکت در سال ۲۰۲۰ بوده می‌تواند".

همچنان در پایان سال ۲۰۲۰ مسوولین شرکت هوایی کام‌ایر شرکت آریانا را به انحصار پروازهای بین‌المللی متهم کرده بودند.

موردی که وزارت ترانسپورت آن را رد کرده و گفته بود، پرواز‌ها میان افغانستان و هندوستان طی یک تفاهم‌نامهٔ رسمی میان دو کشور به امضاء رسیده است و شرکت آریانا در این خصوص نقشی ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала