حکومت موقت؛ عقب‌گرد یا قدمی رو به جلو؟

© Wikipediaحکومت موقت؛ عقب‌گرد یا قدمی رو به جلو؟
حکومت موقت؛ عقب‌گرد یا قدمی رو به جلو؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، در دیدار با سیاسیون افغانستان روی طرح ایجاد حکومت موقت در این کشور بحث کرده است.

گفته می‌شود که خلیلزاد در دیدار با سیاسیون افغانستان از جمله حامد کرزی، ريیس جمهور پیشین، عبد‌الرب رسول سیاف و دیگر سیاسیون، در رابطه با ساختار حکومت آینده در افغانستان روی سه طرح بحث شده است:
 - ادامهٔ کار حکومت فعلی و شامل ساختن طالبان در آن
-شریک ساختن حکومت در یک ساختار حکومتی طالبان
-ایجاد یک حکومت موقت و همه شمول

آنچه از این نشست‌ها برون شده است، توافق سیاست‌مداران افغانستان روی ایجاد حکومت موقت خوانده می‌شود.
بر اساس گزارش‌ها، یک‌شمار از سیاست‌مداران افغانستان برای دیدار با زلمی خلیلزاد به شهر دوبی رفته اند تا در مورد ساختار حکومت آینده در افغانستان بحث و گفتگو کنند.

پرسش اساسی این است که ایجاد حکومت موقت تا چه حد ممکن است؟ آیا ادارهٔ موقت عقب‌گرد خواهد بود یا قدمی رو به جلو؟

نصیر مجددی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان حکومت موقت را برگشت به گذشته می‌داند و می‌گوید، این طرح برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست و گفت‌و‌گو‌های صلح باید بر اساس خواست مردم صورت بگیرد:

"طرحی که آقای خلیل‌زاد مطرح کرد و ایجاد حکومت موقت، به نظر من نتیجه نخواهد داد. به دلیل این که مردم افغانستان نمی‌خواهند دوباره از صفر شروع بکنند. ما حاکمیت و نظام داریم و تمامی امکانات برای گفت‌و‌گو فراهم شده است".

طرح حکومت موقت میان خلیلزاد و رهبران سیاسی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
طرح حکومت موقت میان خلیلزاد و رهبران سیاسی افغانستان

وی افزود: "خوب است که مذاکرات صلح بر اساس منطق و خواست و نیاز‌های مردم افغانستان باشد. بحث حکومت موقت را مردم افغانستان نمی‌خواهند و باعث نگرانی شهروندان کشور شده است".

در همین حال راس ویلسون، کاردار سفارت امریکا در کابل می‌گوید که کشورش از حکومت موقت طرف‌داری نکرده است و از تشکیل آن حمایت نمی‌کند.
کاردار سفارت امریکا در کابل در توییتی تأکید کرده است که نتایج مذاکرات صلح به افغان‌ها بسته‌گی دارد و امریکا معتقد است که این نتایج باید منعکس‌کننده آرزوها و خواست مردم افغانستان باشد.

سلمان‌علی دوست‌زاده، آگاه امور سیاسی بدین باور است که بحث موقت سازی حکومت در افغانستان از دیرزمان پروژه ناکام پاکستان بوده است که از دوران حکومت مجاهدین آنرا پیاده کردند.
آقای علی‌زاده می‌گوید:

"سرنوشت صلح و ثبات در منطقه در گروه تقویت نظام در افغانستان و اجماع منطقه خواهد بود امریکا اگر پولیس منطقه نیست پس بگذارد که حکومت افغانستان با شرکای منطقه ی خودشان تصمیم بگیرند".

در حالی طرح حکومت موقت داغ می‌شود که محمد اشرف غنی، رييس جمهوری افغانستان اخیرا در یکی از مصاحبه‌هایش تاکید کرده‌است که قدرت را تنها پس از انتخابات به برنده انتخابات تسلیم می‌کند.

ظاهرا چند ماه آینده روز‌های سرنوشت‌ساز در انتظار افغانستان خواهد بود.
روز‌هایی که تشویش و نگرانی آن از همین حالا بالا گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала