لحظه شماری برای تحلیف رییس‌جمهور جدید امریکا؛ ادامهٔ جنگ در افغانستان یا صلح؟

© Sputnik / Zohra Ishmukhametovaلحظه شماری برای تحلیف رییس‌جمهور جدید امریکا؛ ادامهٔ جنگ در افغانستان یا صلح؟
لحظه شماری برای تحلیف رییس‌جمهور جدید امریکا؛ ادامهٔ جنگ در افغانستان یا صلح؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیئت‌های مذاکره‌کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه منتظر برگزاری مراسم تحلیف ريیس‌جمهور جدید ایالات متحده امریکا اند تا با روشن شدن سیاست دولت جدید امریکا در قبال افغانستان و طالبان، مذاکرات را ادامه دهند.

آژانس رویترز به نقل از یک منبع دیپلوماتیک در کابل گزارش داده است که قرار نیست هیئت‌های مذاکراتی الی تاریخ ۲۰ جنوری (روز مراسم تحلیف جو بایدن، رییس جمهور جدید امریکا) مذاکرات را به گونه جدی آغاز کنند. به گفته وی، دلیل اصلی آغاز دور دوم مذاکرات قبل از مراسم تحلیف بایدن، تاکید جامعه جهانی بوده است.
فضای سیاسی در امریکا هم روز‌های خوشی را سپری نمی‌کند. اعضای مجلس نمایندگان امریکا با ۲۱۸ رای، ترامپ را یک بار دیگر استیضاح کردند تا به تنهایی رییس‌جمهوری باشد که دو بار استیضاح می‌شود.
غول‌های فن‌آوری یکی پی دیگر صدای ترامپ را خاموش کردند و گارد ویژهٔ ایالات متحده امریکا به حالت آماده باش قرار گرفت. در چنین شرایط، صلح و جنگ در افغانستان به کجا خواهد انجامید؟ آیا بایدن دنباله‌رو سیاست ترامپ خواهد بود یا صفحهٔ دیگر باز خواهد شد؟

منابع: نشست‌ها در دوردوم مذاکرات تاکنون پیشرفتی نداشته‌اند - اسپوتنیک افغانستان
منابع: نشست‌ها در دور دوم مذاکرات تاکنون پیشرفتی نداشته‌اند

برنا صالحی، آگاه امور سیاسی در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که اگر در شیوه و تاکتیک دولت ترامپ و بایدن در خصوص افغانستان و صلح و طالبان تغییر ایجاد شود، در استراتیژی سیاست خارجی ایالات متحده امریکا تغییر ایجاد نمی‌شود.آقای صالحی می‌گوید: "دولت افغانستان با آنچه طالبان در کوتاه مدت توقع دارند زیر نام دولت موقت یا هر چیز دیگر، موافق نیست. سفر‌های آخیر زلمی خلیل‌زاد نشان می‌دهد که تیم آقای بایدن نیز علاقه‌مند صلح در افغانستان هست."
وی افزود:

"در کل تغییراتی جدی از ترامپ تا بایدن در مسئله‌ی و صلح گفت‌و‌گو با طالبان به وجود نخواهد آمد و بحث مذاکره ادامه خواهد داشت."

قبل از این ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان گفته بود که با روی کار آمدن دولت جدید در امریکا، احتمال دارد که روند مذاکرات صلح افغانستان نیز تغییر کند.

در همین حال یکی از اعضای هیئت مذاکراتی طالبان گفته است که آنها منتظر اند تا سیاست جو بایدن و دولتش در قبال توافقنامه صلح امریکا با طالبان، روشن شود و دیده شود که آیا بایدن از جدول زمانی ترامپ برای اخراج نیروهای امریکایی از افغانستان حمایت خواهد کرد یا خیر.
به گفته این عضو گروه طالبان، در صورتی که بایدن به توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان متعهد باقی نماند و نیروهای امریکایی را از افغانستان اخراج نکند، طالبان تصامیم جدی و سخت‌تری خواهند گرفت.
احمد راستین، آگاه مسایل بین‌الملل و استاد دانشگاه بدین باور است که طالبان تلاش دارند فشار‌های ممکن را بالای حکومت افغانستان، امریکا و جامعه جهانی حفظ کنند تا از این طریق به خواست‌های مشخص خود برسند.
به باور این استاد دانشگاه، طالبان و امریکا حالا می‌دانند که راه دیگر جز کنار آمدن و صلح ندارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала