حذف عدد ۳۹؛ دامن زدن به خرافات یا برچیدن فساد؟

© Sputnik / T. Azimحذف عدد ۳۹؛ دامن زدن به خرافات یا برچیدن فساد؟
حذف عدد ۳۹؛ دامن زدن به خرافات یا برچیدن فساد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، در تصمیم هفتاد و هفتم جلسهٔ شش‌ونیم صبح، عدد ۳۹ را از پلیت موترها حذف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح در فیس‌بوک خود نوشته است، «از این که عدد ۳۹ به گاو شیری برای بعضی از افراد مخل و کارشکن تبدیل شده است، به ریاست ترافیک هدایت داده می‌شود که در توزیع پلیت برای موتر‌ها در سرتاسر افغانستان، این عدد را برای ابد حذف نمایند».
اما چرا این عدد نحس شمرده می‌شود؟

در سال‌های گذشته روایتی خرافاتی از عدد ۳۹ در ولایت هرات افغانستان شروع شد و کم کم در سراسر این کشور گسترش یافت که آنرا نماد فساد اخلاقی و بی «غیرتی» عنوان کردند و این موضوع بصورت ویژه در موتر‌های دارای نمبر پلیت ۳۹ بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

این خرافات تنها در نمبر پلیت موتر‌ها خلاصه نمی‌شود. یک جمع از شهروندان افغانستان حتا حاضر نیستند شماره تلفون و نمبر خانه و اپارتمان شان با عدد ۳۹ آغاز شود.
تا جایی که در سال ۱۳۹۰ دولت افغانستان لویه جرگه مشورتی این کشور را برگزار کرده بود که اعضای لویه جرگه در کمیته های چهل گانه تقسیم و روی موضوعات مختلف بحث می‌کردند.
در همین لویه جرگه نیز افرادی که قرعه آنها به کمیته ۳۹ رسید از شرکت در عضویت این کمیته خودداری کردند و این موضوع باعث شد که کمیته ۳۹ از این جرگه حذف و بجای آن عدد ۴۱ را جایگزین کند.

هرچند حذف عدد ۳۹ از نمبر پلیت‌های موتر توسط معاون نخست ریاست‌جمهوری مبارزه با فساد و رشوه عنوان می‌شود، اما این تصمیم با موافقان و مخالفان زیادی روبرو شده است.

فهیم فرواک، فعال مدنی و از مخالفان تصمیم آقای صالح است. او این تصمیم آقای صالح را عوام‌فریبی می‌داند و می‌گوید:
«این تصمیم عملی نیست. در صورتی عملی می‌بود که سقف تمام اعداد دنیا سی‌و‌هشت می‌بود. هرگاه ۳۹ وجود نداشته باشد ما به عدد ۴۰ داخل نمی‌شویم.
برخلاف سقف اعتماد فیصله‌کننده‌هایی این تصمیم، این موضوع عملی نیست. این حکومت ختم شدنی است و شاید حکومت بعدی تصمیم دیگری بگیرد».

آقای فرواک چنین تصمیم‌ها را صدمه زدن به فرهنگ می‌داند و می‌گوید، حاضر است پلیت موتر‌اش عدد ۳۹ داشته باشد و با این موضوع مشکل ندارد.

نوید، مسوول یکی از موتر فروشی‌ها در شهر کابل است. او از تصمیم معاون نخست رییس‌جمهور استقبال می‌کند و می‌گوید:

«موضوع پلیت ۳۹ از دید اجتماعی و اقتصادی مشکل ایجاد کرده بود. اگر ده پلیت در ریاست ترافیک ۳۹ می‌بود، مردم یک تا دو سال باید منتظر می‌ماندند که این پلیت‌ها توزیع شود و بعد به گرفتن نمبر پلیت اقدام کنند. ما حالا راحت می‌توانیم نمبر پلیت بدون ۳۹ بگیریم».

به گفتهٔ نوید، قیمت دو موتر با سال تولید و مشخصات مشابه به هم، یکی به دلیل داشتن نمبر پلیت ۳۹ بین یک تا دو هزار دالر امریکایی تفاوت دارند.
این تفاوت در موتر‌های مدل سال حتا بیشتر هم می‌شود.

مجیب اخپلواک، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس بدین باور است که حذف عدد ۳۹ دامن زدن به خرافات است و هر قدر این موضوع جدی گرفته شود به همان پیمانه دامنه‌ای خرافات وسیع‌تر می‌شود.

«این تصمیم معاون رییس‌جمهور نه تنها کمکی به از بین بردن خرافات کمک نمی‌کند، بلکه متاسفانه باعث دامن زدن به چنین خرافات می‌شود».

به باور آقای اخپلواک مبارزه با چنین خرافات را باید از خود آغاز بکنیم و خوب است موتر خود را با نمبر پلیت عدد ۳۹ مزیین بکنیم تا نشان بدهیم این عدد بد نیست.

این تصمیم معاون رییس‌جمهور افغانستان در فضای اجتماعی و رسانه‌ای در داخل و خارج از افغانستان واکنش‌ها و صف‌بندی‌های متفاوت را بوجود آورده است. شماری از وی حمایت می‌کنند و تعداد دیگر نیز این عمل وی را محکوم کرده و آنرا رسمیت بخشیدن به خرافات عنوان می‌‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала