گسترش روابط اقتصادی افغانستان با کوریای جنوبی؛ از وعده تا عمل

© Flickr / Republic of Koreaگسترش روابط اقتصادی افغانستان با کوریای جنوبی؛ از وعده تا عمل
گسترش روابط اقتصادی افغانستان با کوریای جنوبی؛ از وعده تا عمل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان با جوی تی هو، سفیر کوریای جنوبی در افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این دیدار، دو طرف درمورد پروسه صلح و وضعیت جاری در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
سفیر کوریای جنوبی ابراز داشت که این کشور علاقمند به سرمایه گذاری در افغانستان است. وی تعهد سپرد تا شرکت‌های کوریایی را تشویق به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف در افغانستان نماید.

فواد احمدی، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان در حالی که از صادرات کالای افغانستان به ۶۵ کشور جهان یادآوری می‌کند می‌گوید، ما تلاش داریم تا افغانستان را از کشور وارد کننده به صادر کننده تبدیل کنیم.

کمک یک محموله مواد بهداشتی به دولت افغانستان ازسوی کوریای جنوبی - اسپوتنیک افغانستان
کمک یک محموله مواد بهداشتی به دولت افغانستان ازسوی کوریای جنوبی

وی می‌گوید:

"وزارت صنعت و تجارت افغانستان در حال گسترش روابط تجاری و ترانزیتی با تمام کشور‌های دور و نزدیک است. از آن جایی که ما تلاش می‌کنیم افغانستان را از کشور وارداتی به صادراتی تبدیل کنیم، هر کشوری که علاقه‌مند به رابطهٔ تجاری باشد، ما استقبال می‌کنیم".

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان افزود: "در حال حاضر ما تولیدات افغانستان را به بیش ۶۵ کشور دنیا صادر می‌کنیم و در صورتی که کوریای جنوبی علاقه‌مندی داشته باشد، پس از بررسی‌های دقیق از سوی تیم‌های تخنیکی در مورد راه‌های ترانزیتی، در این مورد تصمیم گرفته خواهد شد".
در همین حال شبیر بشیری، کارشناس اقتصادی بدین باور است که اگر حکومت‌ها در افزایش تجارت میان دو کشور کار کنند، قطعا به سود افغانستان خواهد بود.
آقای بشیری می‌گوید:

"با کوریای جنوبی روابط تجاری داریم اما در سطح سکتور خصوصی است و تنها واردات داریم. اگر این مسئله در سطح حکومت‌ها روی آن بحث صورت بگیرد، بدون شک می‌تواند مفید واقع شود".

وی خاطر نشان ساخت: "کوریای جنوبی در صنایع ثقیله یکی از کشور‌های است که پیشتاز است و ما می‌توانیم سرمایه‌گذارهای کوریای جنوبی را به افغانستان دعوت کنیم".

به گفته وی، ظرفیت‌های باالقوه در بخش معادن افغانستان وجود دارد و کوریایی‌ها هم به این موضوع علاقه‌مند اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала