قیصاری؛ از فرماندهٔ مسلح غیر مسوول تا انگشت ششم در بلخ

© Photo / Facebook account of Nezamuddin Qaisariقیصاری؛ از فرماندهٔ مسلح غیر مسوول تا انگشت ششم در بلخ
قیصاری؛ از فرماندهٔ مسلح غیر مسوول تا انگشت ششم در بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظام الدین قیصاری، فرمانده پیشین ولسوالی قیصار اعلام کرده است افرادی را که عبدالرووف ۹ ساله را حدود سه ماه قبل در ولایت بلخ اختطاف کرده اند، می‌شناسد و آماده است این اطلاعات را به رییس جمهور غنی، معاون اول ریاست جمهوری و یا شورای امنیت بسپارد.

قیصاری گفته است که مقامات محلی ولایت بلخ نمی‌توانند علیه اختطاف‌گران اقدام کنند "چون از آنها هراس دارند".

این اظهارت را نظام‌الدین قیصاری پس از دیدار با والی بلخ و در چادر اعتراض‌کننده‌ها در مقابل دروازهٔ مقام ولایت بلخ گفته است.

فرهاد عظیمی، والی ولایت بلخ گفته است که اظهارات قیصاری بررسی خواهد شد و در صورتی که ثابت شود این اظهارات وی جنبه سیاسی داشته، جوابگو و مسوول خواهد بود.

قیصاری، از افرادی نامبرد که عبدالرووف 9 ساله را اختطاف کرده اند+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
قیصاری، از افرادی نامبرد که عبدالرووف 9 ساله را اختطاف کرده اند+ویدیو

والی بلخ می‌گوید:

"آقای قیصاری را ما دیروز خواستیم و ازش تقاضا کردیم که از مداخله در مسایل عدلی و قضایی پرهیز کند. اگر در آینده اتفاقی رخ دهد که پای آقای قیصاری در آن دخیل باشد با واکنش شدید ما روبرو خواهد بود".

فرهاد عظیمی افزوده است: "آقای قیصاری تعهد سپردند که از این پس مواظب می‌باشد. نام‌هایی که آقای قیصاری در پیوند به اختطاف عبدالرووف گفته همه از طرف حکومت مرکزی توقیف شده اند".

یک منبع محلی به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که نظام‌الدین قیصاری از والی بلخ خواسته است که برای او ۲۴ ساعت وقت بدهد و او کودک اختطاف شده را پیدا می‌کند. اما با وجود موافقت فرهاد عظیمی، والی بلخ، قیصاری حاضر به این کار نیست.

در همین حال محمد افضل حدیدی، رییس شورای ولایتی بلخ در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید، قیصاری یک فرمانده مسلح غیر مسوول است و حرف‌هایش کاملا بی‌بنیاد است.
آقای حدید می‌گوید:

"قیصاری موقف سیاسی ندارد و رهبر سیاسی نیست، قومندان غیر مسوول است و ثبات فکری ندارد. اظهارت او نورمال نیست. حکومت مرکزی باید پاسخ بدهد که چرا قیصاری را به بلخ آورده است".

وی با اشاره به اینکه حرف‌های قیصاری میان خالی است و برایش مهم نیست می‌گوید که گفته‌های وی در ولایت و در میان مردم، مختلف و متضاد بوده است.

اما چگونه قضیه اختطاف یک کودک این همه پیچیده شده؟
فضل احمد جهش، آگاه سیاسی می‌گوید، قضیه اختطاف عبدالرووف بیشتر جنبهٔ سیاسی دارد و حرف‌های اخیر قیصاری نشان دهنده این موضوع است.
نظام الدین قیصاری، فرمانده اسبق ولسوالی قیصاری ولایت فاریاب و از نزدیکان مارشال دوستم است. رابطهٔ او در حال حاضر با مارشال دوستم خوب نیست.
او باری با بیش از ۲۵ تن از افرادش دستگیر و چندی بعد دوباره آزاد شد.
گزارش‌های وجود دارد که حکومت مرکزی هر ازگاهی از نظام الدین قیصاری به عنوان آلهٔ فشار علیه مارشال دوستم و عطا محمد نور استفاده می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала