کارشناس: طالبان قصد ندارند ارتباط خود با القاعده را قطع کنند

© AP Photo / Ishtiaq Mahsud, Fileکارشناس: طالبان قصد ندارند ارتباط خود با القاعده را قطع کنند
کارشناس: طالبان قصد ندارند ارتباط خود با القاعده را قطع کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخیراً وزارت مالیه ایالات متحده امریکا با نشر گزارشی گفته که القاعده در افغانستان رو به قوی شدن است و این شبکه هنوز هم با طالبان رابطه دارد.

گزارش مربوط به تامین مالی تروریسم خاطرنشان می‌کند که القاعده (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) همچنان به طور گسترده‌یی هنوز هم به کمک‌های مالی طرفداران هم فکرش، و از طرف افرادی که معتقدند پول کمک شده آنان در حمایت از اهداف بشردوستانه یا خیریه هزینه می‌شود، وابسته است. براساس گزارش وزارت مالیه امریکا، این گروه افراطی «در حال قوت گرفتن در افغانستان» است و «تحت حمایت طالبان» فعالیت می‌کند.

طبق گفته وزارت مالیه امریکا، بخش از القاعده در شبه قاره هند همچنان از منطقه مرزی افغانستان و پاکستان به عنوان پناهگاه استفاده می‌کند.

در گزارش آمده چهره‌های ارشد شبکه حقانی (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) در باره تشکیل واحد مشترک جدید جنگجویان مسلح با همکاری و بودجه القاعده بحث کرده اند.

گئورگی ماچتیدزه، تحلیلگر موسسه مطالعات بین‌المللی در پژوهشکده دولتی ارتباطات بین‌المللی مسکو، عضو سابق تیم نظارت شورای امنیت سازمان ملل بر کمیته‌های القاعده/ داعش و طالبان/ مواد مخدر در مورد این که آیا القاعده واقعاً در افغانستان در حال قوت گرفتن است یا خیر و یا این که آنها از حمایت طالبان برخوردار هستند، به اسپوتنیک گفت:

«القاعده در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان حضور دارد طرفداران القاعده به‌طور طبیعی کمک‌های مالی را جمع می‌کنند. آنها همچنان از طالبان پول دریافت می‌کنند».

به گفته وی، اطلاعاتی مبنی بر این که در افغانستان حتی یک عضو گروه القاعده وجود ندارد با واقعیت مطابقت ندارد.

وی افزود:

«این مسئله دیگری است که آنها (طالبان) می‌خواهند افکار عمومی را متقاعد کنند که هیچ رابطه رسمی با القاعده ندارد. ما اطلاعات داشتیم که رهبران القاعده به‌طور دوره‌ای (صحبت در مورد سال 2018 است) به خاک افغانستان می‌آیند و با طالبان ملاقات می‌کنند».

این تحلیلگر اشاره کرد: «المصری، یکی از رهبران القاعده، در ماه اکتوبر سال 2019 در افغانستان کشته شد».

گئورگی ماچتیدزه اضافه کرد:

«این واقعیت که طالبان از القاعده حمایت می‌کند، درست است. طالبان همیشه از کمک‌های القاعده قدردانی کرده اند. من با اعضای سابق گروه طالبان صحبت کردم. آنها این را تایید کردند. طالبان معتقدند که القاعده خطری برای امریکا ایجاد نمی‌کند. در افغانستان هیچ عضو القاعده وجود ندارد. (پیشتر تعداد القاعده در افغانستان بین 300-400 نفر گزارش شده بود). اما آنها در صفوف طالبان تقسیم شده شده اند آنها آموزنده درگیر تدارکات و به عنوان متخصص در مواد منفجره ماین عمل می‌کنند. این گونه آنها به طالبان کمک می‌کنند. طالبان نگرش خاصی نسبت به آنها دارند، و این رابطه همیشه بوده هست و خواهند بود».

به گفته وی، طالبان هرگز قصد ندارند ارتباط خود با القاعده را قطع کنند. در توافقنامه هیچ نشانه مستقیمی درباره این موضوع ذکر نشده است. «آنها همیشه از این موضوع دور می‌شدند و می‌گفتند که القاعده امریکا را تهدید نمی‌کند، بنابراین سخن زدن در این باره معنایی ندارد».

ماچتیدزه یکی دیگر از منابع احتمالی بودجه القاعده را نام برد:

«من رد نمی‌کنم که القاعده مقداری بودجه خود را از حیات تحریرالشام از سوریه دریافت می‌کنند، زیرا صرف نظر از این که "پنهان باشد یا مارک جدید" این واحد القاعده است».

در مورد اطلاعات مربوط به مذاکرات بین القاعده و گروه حقانی (یک واحد طالبان)، این تحلیلگر خاطرنشان کرد.

«من هیچ اطلاعاتی در مورد ایجاد یک لشکر توسط القاعده و حقانی ندارم، باید درنظر داشت که امریکایی‌ها با حقانی رابطه خاصی دارند. آنها همیشه در پی تشخیص حقانی از طالبان بوده اند، اما همیشه بخشی از طالبان بوده اند. و رهبر حقانی معاون اول رهبر طالبان است. امریکا نمی‌تواند فراموش کند که چگونه در سال 2009 در تاریخ 30 دسمبر، گروه حقانی در سیا نفوذ کرد و با نفوذی خود هفت مامور سیا را منفجر کرد. من رد نمی‌کنم که این مربوط به آن پرونده باشد. امریکایی ها تمام مدت سعی در نابودی حقانی داشتند. پاکستان ماهرانه آنها را پهان و از منطقه خارج کرد».
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала