راه آهن اوزبیکستان – افغانستان – پاکستان؛ خط اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی

© Photo / facebook account of مقام ولایت هراتراه آهن اوزبیکستان – افغانستان – پاکستان؛ خط اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی
راه آهن اوزبیکستان – افغانستان – پاکستان؛ خط اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
عضو شوید
مقامات افغانستان و اوزبیکستان خواستار تسریع آمادگی و آغاز اعمار راه آهن اوزبیکستان، أفغانستان، پاکستان شدند.

شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان به تاریخ ۲ فبروری با حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان و شاکر کارگر، رییس اداره امور ریاست جمهوری افغانستان دیدار و گفتگو کرده است. در این دیدار روی توسعه همکاری‌های دوجانبه بحث صورت گرفته است. روز سه شنبه مقامات اوزبیکستان، افغانستان و پاکستان در تاشکند نقشه‌راه پروژهٔ تاریخی احداث خط ‌آهن مزار–کابل–پشاور را به امضا رسانیدند. قرار است این پروژه در ماه می سال جاری آماده شود و کار ساخت راه آهن در ماه سپتمبر سال جاری آغاز خواهد شد.

وزارت امور خارجه افغانستان با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرده است که "با ایجاد این خط آهن گام مهمی در راستای اتصال و گسترش همکاری‌های منطقوی برداشته شده و رویای مشترک اتصال آسیای مرکزی با آسیایی جنوبی از طریق افغانستان تحقق خواهد یافت."

از سوی هم سردار امورزاکوف، معاون صدر اعظم و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی اوزبیکستان با ایراد بیانیه‌یی ایجاد این خط آهن را یک پروژه نهایت مهم و تاریخی در صده حاضر دانسته و می‌گوید که تطبیق این پروژه چشم انداز پیشرفت اقتصادی در آسیای میانه را دگرگون خواهد کرد.

اتمر: نقشه راه پروژه ساخت راه آهن مزارشریف – کابل – پیشاور امضاء شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2021
امضای پروژه ساخت خط آهن مزارشریف-کابل-پشاور در تاشکند

سخنگوی اداره خط آهن در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که این پروژه می‌تواند در بخش اقتصادی میان این سه کشور رابطه خوبی را برقرار کند.

محمد عوض فرهنگ، سخنگوی اداره خط آهن افغانستان گفت:

"خط آهن افغانستان، اوزبیکستان و پاکستان که آسیای میانه را با آسیای جنوبی وصل می‌کند، یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی است که زمینه انتقال اموال تجارتی را از طریق افغانستان میان کشورهای دیگر فراهم می‌کند".

سخنگوی اداره خط آهن افغانستان با اشاره به اینکه براساس برآوردهای اولیه این پروژه حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد که با هزینه ۴.۴ میلیارد دالر ساخته خواهد شد، گفت که تعداد زیادی از کشورها و نهادی بین المللی اعلام آمادگی کرده که از این پروژه حمایت می‌کنند و کمک مالی خواهند کرد.

وی افزود:

"اداره خط آهن أفغانستان بدین باور است که راه اندازی پروژه‌های بزرگ منطقوی امنیت را نیز به دنبال خواهند داشت و این سبب ثبات در منطقه و تجارت در أفغانستان خواهند شد و از سوی هم با همکاری وزارت داخله افغانستان تلاش می‌کنیم که برای امنیت کارکنان این خط آهن کارهایی صورت گیرد چون این یک پروژه تجارتی است برای امنیت آن باید تدابیر لازم گرفته شود".

آگاهان امور و کارشناسان امور اقتصادی بدین باورند این که این پروژه می‌تواند زمینه خوب تجارتی و اقتصادی را برای افغانستان به میان آورد.

 سرمایه گذاری آمریکا در پروژه راه آهن ازبکستان افغانستان و پاکستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2021
سرمایه گذاری آمریکا در پروژه راه آهن افغانستان ازبکستان و پاکستان

شبیر بشیری، کارشناس مسایل اقتصادی گفت: "ساخت راه آهن میان افغانستان، اوزبیکستان، و پاکستان در حقیقت نخستین گام وصل شدن آسیای جنوبی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان است و اگر این خط آهن ایجاد شود از دید من یک عملکرد استراتیژیک اقتصادی و تجارتی در منطقه پنداشته می‌شود خصوصا میان سه کشور دخیل این پروژه- اوزبیکستان دارای یک موقعیت استراتیژیک در آسیای مرکزی است افغانستان به عنوان نقطه وصل و کوتاه بودن فاصله و کم هزینه ترین راه برای انتقال کالاهای جنوب آسیا به آسیای مرکزی و بر عکس آن بوده می‌تواند".

وی با اشاره به اینکه با ایجاد خط آهن از شمال به جنوب افغانستان عاید افغانستان افزایش خواهد یافت، گفت:

"و از سوی هم خط آهن کم هزینه ترین وسیله انتقال کالاهای تجاری در سطح جهان است و به همین شکل منافع اوزبیکستان و پاکستان از طریق همین خط آهن با هم وصل می‌شود و این پروژه می‌تواند روی تعاملات سیاسی میان این سه کشور تاثیر مثبت داشته باشد و از سوی دیگر افغانستان باید در بخش امنیت این پروژه تلاش‌های بیشتر را انجام دهد."

قابل ذکر است که در نشست امضای نقشه‌راه پروژهٔ تاریخی احداث خط‌‌ آهن مزار–کابل–پشاور که روز چهارشنبه با اشتراک مقامات بلندپایه افغانستان، اوزبیکستان و پاکستان برگزار شده بود، عبدالرزاق داوود، مشاور ارشد صدراعظم پاکستان به نمایند‌گی از کشورش، راه‌اندازی نشست سه‌جانبه و امضای نقشه‌راه احداث خط آهن مزار–کابل– پشاور را، راه‌گشای مرزها و افق‌های جدید در قبال گسترش تجارت ودستیابی به دیدگاه مشترک کشورهای ذینفع در پروژه خوانده گفت: "زمان آن فرا رسیده است تا از موقعیت استراتیژیک خود برای گسترش ارتباطات و اتصال منطقه استفاده نموده، امکانات و پُتانشیل‌های بالقوۀ مبادلات تجارتی واقتصادی خویش را، به‌کار اندازیم".

در این نشست، نمایندگان شماری از سازمان‌ها و مؤسسات بین ‌المللی مالی به‌شمول بانک توسعهٔ اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا، بانک اروپایی توسعه و بازسازی، بانک توسعهٔ آسیایی، بانک جهانی، بانک سرمایه‌گذاری اروپا، و سفیر امریکا در اوزبیکستان نیز سخنرانی نموده و در پیوند به تمویل و حمایت از پروژهٔ خط ‌آهن مزار– کابل–پشاور، اعلام آمادگی کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала