فروش گرده در هرات؛ از ناچاری فروشندگان تا تجارت خریداران

© Photo / Facebook account of Abdullah Abdullah HERATPHD Medical & Healthفروش گرده در هرات؛ از ناچاری فروشندگان تا تجارت خریداران
فروش گرده در هرات؛ از ناچاری فروشندگان تا تجارت خریداران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2021
عضو شوید
آوارگان داخلی و باشندگان هرات به خاطر فقر و ناداری گرده های شان در بدل پولی نا چیزی به‌فروش می‌رسانند.

روز گذشته طلوع نیوز با نشر گزارشی اعلام کرد که فقر و ناداری در هرات باعث شده‌است، که صدها تن در این ولایت که بیشتر شان بیجاشد‌گان و آوارگان هستند، گرده‌های شان در بازار سیاه خرید و فروش گرده به حراج بگذارند.

بیش از صد تن از باشندگان یک روستا در ولسوالی انجیل هرات که نزدیکان همدیگر استند، می‌گویند به‌علت ناداری و بیکاری گرده‌های شان را فروخته‌اند. در میان آنان شماری از زنان و کودکان هم دیده می‌شوند.
عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت، که این افراد به عنوان اهدا کننده به مراکز صحی مراجعه می‌کنند.

بازار گرم گرده فروشی به خاطر فقر در هرات  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2021
بازار گرم گرده فروشی به خاطر فقر در هرات 

او افزود:

"خرید و فروش اعضای بدن غیرقانونی است، این افراد به عنوان اهداء کننده به مراکز صحی مراجعه می‌نمایند".
غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات با تائید این رویداد می‌گوید که باشندگان این ولایت به علت ناداری و فقر اقدام به این کار می‌کنند، همچنان آنان تنها از ولسوالی انجیل نه بلکه از دیگر ولسوالی‌های این ولایت می‌باشند.
او تاکید کرد:
"برای فعلن تنها در هرات پیوند گرده انجام می‌شود، همچنان این به مبلغ 6 صد هزار افغانی بیشتر یا کمتر به فروش می‌رسد".
محمد نعیم غیور، آگاه سیاسی در هرات در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان، فروش گرده در هرات را در یک فاجعه می‌داند و اظهار داشت:
" فروش گرده در هرات فاجعه دیگر در قطار صدها فاجعه، بدبختی و مصیبت جامعه ما قرار می‌گیرد، که در شفاخانه شخصی لقمان حکیم هرات انجام می‌شود".
وی تاکید دارد که کلاهبرداران، فریبکاران، کمیشنکاران و سارقین کلیه را به یک منبع در آمد خود تبدیل کرده اند.
به گفته وی، حتی از دیگر ولایات افغانستان و کشورهای اروپایی برای پیوند گرده به ولایت هرات می‌آیند و عملیات انجام می‌دهند.
آقای غیور با اشاره به فقر و تنگدستی افراد فروشنده گرده‌ها، می‌گوید:
 "براساس معلومات من، یک نفر در بدل 15 هزار افغانی نیز گرده خود را فروخته است".
در همین حال، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی، حکومت را در این خصوص متهم به بی پروایی می‌کنند و خواهان بررسی این رویداد اند.
مسلم شیرزاد یک تن از فعالان مدنی در توئیتر خود نوشت: (سلطان جمهوریت روده قاق) ملت جمهوریت از فقر و تنگ دستی گرده فروش. 
نیک‌زاد کاربر تویتیری نوشته: حکومت باید این موضوع جدی به بررسی بگیرد، مطابق به اسناد ملی و بین المللی این عمل(سوء استفاده روشمند از فقر مردم) نقض آشکار حقوق بشر است. 
عبدالواسع کاربر دیگر در نگاشته است که کمک های جهانی دزديده ميشود، مردم از فقر و گرسنگی در قطار فروش گرده های خویش ایستاده اند.

​یار محمد رمضانی در این خصوص نوشته است که در بلخ طفل ۹ سال بیشتر از سه در چنگ رباینده‌گان؛ خودکشی مرد بدخشی بخاطر ناداری؛ فروش عضو بدن (گرده) از طرف مردم هرات نسبت ناداری؛ جنگ و خشونت روز افزون با قربانی بیش از حد؛ بیکاری و فقر؛ فکر میکنم یکدسته تمام بدبختی‌ها این دنیا بالای ما نازل شده است.

یادآوری می کنیم، که بربنیاد آمارهای تأیید شده در کمتر از پنج سال پسین بیش از یک هزار گرده در ولایت هرات خرید و فروش شده‌ است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала