نامه ملا برادر به مردم امریکا؛ آیا طالبان از هشدار به تضرع رو آورده اند؟

© Sputnik / PMملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران دفتر طالبان
ملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران دفتر طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2021
عضو شوید
ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک نامه سرگشاده، مردم امریکا را به اخراج نیروهای امریکایی از افغانستان فرا خوانده است. اخراجی که باید براساس توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا امضاشده در ماه فبروری سال گذشته در دوحه، صورت بگیرد.

ملا برادر در نامه‌اش خاطر نشان ساخته است که گروه طالبان به توافقنامه صلح با امریکا متعهد است و تاکید کرده است که “افغان‌ها خود شان می‌توانند حکومت اسلامی تشکیل دهند و از راه مذاکرات بین‌الافغانی به صلح پایه‌دار برسند“.

برنا صالحی، کارشناس سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که این نامه برای اینکه طالبان حمایت جمعی را از سوی دولت امریکا بدست بیاورد فرستاده شده است و ممکن تاثیری بر شدت گرفتن جنگ در افغانستان داشته باشد.

"دولت امریکا تا هنوز به ارتباط توافق نامه دوحه که میان دولت ترامپ و طالبان صورت گرفته بود تا اکنون موقف مشخص خود را اعلام نکرده است؛ و این تعلل و تاخیر در اعلام موضع دولت جدید امریکا نسبت به این موضوع به شکل طالبان را در یک جایگاه امید و بیم قرار داده که اگر این توافق پذیرفته نشود از سوی دولت جدید امریکا شاید برای طالبان مشکل بسیار جدی به پیش آید و طالبان را از رسیدن به مقصدهایی که داشتند مانع شود".

به گفته این کارشناس سیاسی، در حقیقت ملا برادر این نامه را به آدرس دولت جدید امریکا فرستاده است و به شکلی از دولت بایدن خواسته است تا به توافقنامه دوحه متعهد باقی بماند، و همچنان هشدار داده است که در صورت بیرون شدن امریکا از توافقنامه درگیری‌های طالبان شدت خواهد گرفت و وضعیت برای امریکایی‌ها در افغانستان وخیم‌تر خواهد شد.

ملا برادر موانع در راه صلح را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2021
نامه سرگشاده ملا برادر به مردم آمریکا

وی افزود:‌" این نامه به نحوی می‌رساند که طالبان از نهایت علاقه‌مندی به همان توافقنامه دست به این کار زده اند و طالبان می‌خواهند که این توافقنامه از طریق توافق جمعی مورد تایید قرار بگیرد و به بازنگری جدی نرود".

گل احمد کمین، عضو مجلس نمایندگان افغانستان با اشاره به اینکه طالبان به تعهدات شان در توافقنامه صلح دوحه، عمل نکرده اند، گفت:

"من فکر میکنم در نخست باید بگذاریم که دولت جوبایدن در قبال افغانستان برنامه هایش را اعلام کند، تا هنوز هیچ مورد در باره افغانستان بیان نشده است، این یک مسئله واضح است که طالبان به تعهدات شان عمل نکردند و این شاید نظر امریکا را نیز در مقابل آنها تغییر بدهد و این نامه فقط بخاطر جلب توجه امریکا برای این گروه نوشته شده چون تا اکنون دولت امریکا هیچ دلچسپی به طالبان نشان نداده است و در ضمن طالبان این نامه را شاید به خاطر نوشته باشند که توافقنامه این گروه با دولت دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین امریکا بسته بودند نباید مورد بررسی قرار بگیرد".

به گفته این عضو مجلس نمایندگان، "اگر این نامه برای طالبان کارساز نباشد شاید طالبان حملات شان را در شهرها و ولایات بیشتر سازند و از راه شدت گرفتن درگیری‌ها بخواهند جلب توجه کنند".

فهیم کوهدامنی، دیپلومات پیشین و کارشناس سیاسی بدین باور است که طالبان به توافقنامه امریکا با این گروه صادق نبوده و هنوز هم آنها با گروه القاعده رابطه دارند، لذا این نامه نمی‌تواند برایشان کارساز باشد. وی گفت:

“نامه ملا برادر به نظر من بیشتر همان ناتوانی و سرگردانی طالبان را پس از پیروزی بایدن نشان می‌دهد، توافقنامه صلح که قبلا با طالب‌ها در زمان حاکمیت دونالد ترامپ به امضا رسیده بود متاسفانه مشلات خودش را داشت، مشکل عمده آن اینکه حکومت ترامپ به یک گروه تروریستی مثل طالبان به این حد فرصت داد که این گروه با یک کشور مقتدر مثل امریکا بیایند توافقنامه صلح را امضا کنند. و این توافق نامه برای طالبان مشروعیت سیاسی داد در حالیکه طالبان هیچ نوع مشروعت سیاسی و ملی در میان مردم نداشتند و به هیچ گونه مشروعیت دینی در جنگ شان نیز کسب نکرده اند بنا اقای ملا برادر بسیار نگران است، در حالیکه بخش‌هایی از این توافق نامه از سوی طالبان نقض شده است اما باز هم آنها تلاش دارند تا با دولت جدید امریکا وارد مذاکره شوند".
پاسخ صالح به نامه سرگشاده طالبان به مردم امریکا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2021
پاسخ صالح به نامه سرگشاده طالبان به مردم امریکا 

به گفته وی، طالبان هنوز هم با گروه تروریستی القاعده رابطه دارند و امریکا باید این موضوع را به نوع فشار بالای طالبان استفاده کند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان به جواب نامه طالبان در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که نامه طالبان چیز جدید به جز تهدید و خشونت با الفاظ متفاوت، در خود ندارد.

به گفته معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان، گروه طالبان از دید سیاسی شکست خورده است و از انتخابات در افغانستان هراس دارد.

توافقنامه صلح طالبان با آمریکا به تاریخ 29 فبروری در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد. در مراسم دوحه مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا و ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان سخنرانی کردند.

گفته شده بود که پس از امضای این توافقنامه، در ظرف دو هفته مذاکرات بین‌الافغانی بین طالبان و حکومت افغانستان شروع می‌شود و در مورد آینده نظام سیاسی افغانستان رایزنی خواهد شد.

اما با وجود اینکه حکومت افغانستان پنج هزار زندانی این گروه را از زندان‌های افغانستان رها کرد، اما یگانه خواست حکومت که آتش‌بس بود، طالبان آنرا عملی نکردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала