افزایش معاشات؛ ۲ هزار افغانی چه تغییراتی در زندگی معلمان و ماموران می‌آورد؟

© Photo / Da Afghanistan Bankافغانی، واحد پول افغانستان
افغانی، واحد پول افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2021
عضو شوید
پس از جنجال طولانی بر سر بودجه سال ۱۴۰۰ خورشیدی، وزارت مالیه و کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان افغانستان بر سر افزایش معاشات مامورین پایین رتبه خدمات ملکی به شمول معلمین سر از حمل سال ۱۴۰۰ خورشیدی به توافق رسیدند.

کمیسیون مالی و بودجه پارلمان افغانستان گفته است که با افزایش دو هزار افغانی به معاشات ماهوار مامورین خدمات ملکی سر از ماه حمل سال ۱۴۰۰ یک گام به جهت تصویب بودجه برداشته شده است. کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان این افزایش معاشات را گام بسیار کوچکی برای معلمین خوانده است.با این دوهزار افغانی چه تغییراتی در زندگی معلمان و کارمندان ملکی می‌آید؟

احمد سال‌ها به عنوان معلم و مدیر مکتب کار کرده است. او افزودن ۲۰۰۰ افغانی را به معاش معلمین کافی نمی‌داند و می‌گوید:

«دو هزار افغانی پول ناچیز است. خرچ یک خانواده به طور اوسط بیش از سی‌هزار افغانی است. من نمی‌دانم پارلمان و دولت افغانستان چه کار می‌کنند. این دو هزار افغانی پول فوتوکاپی ورق‌های امتحان معلمان هم نمی‌شود».

در همین حال الماس، مالک یک فروشگاه در شهر کابل می‌گوید، دوهزار افغانی پول ناچیز است. با این مقدار پول یک معلم نمی‌تواند هم‌زمان آرد و روغن خریداری کند.

«کار بسیار خوبی شد که دو هزار افغانی پول معلمان و کارمندان اضافه شد، اما با این پول یک معلم نمی‌تواند آرد و روغن و برنج خریداری کند. در نهایت شاید بتواند مصارف صبحانه خود را تهیه کند».

پس از دو بار رد بودجه سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی از سوی پارلمان و ادامه تنش میان ارگ و پارلمان در مورد یکسان سازی معاشات کارمندان پایین رتبه دولتی، اخیرا سرپرست وزارت مالیه از «افزایش قابل ملاحظه» معاشات معلمین و ماموران پایین رتبه دولتی خبر داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала