سکوت امریکا و تلاش روسیه؛ مسکو چه نقشی در روند صلح افغانستان دارد؟

© Sputnik / PMسکوت امریکا و تلاش روسیه؛ روسیه چه نقشی در روند صلح افغانستان خواهد داشت؟
سکوت امریکا و تلاش روسیه؛ روسیه چه نقشی در روند صلح افغانستان خواهد داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2021
عضو شوید
در حالیکه دولت جدید امریکا تا هنوز در قبال افغانستان و سرنوشت توافقنامه صلح دوحه با طالبان، موضع اش را اعلام نکرده است، رسانه‌های امریکایی از افزایش تلاش‌های روسیه و نقش این کشور در روند صلح افغانستان، خبر می‌دهند.

آژانس خبری اسوشتید پرس با نشر مقاله‌یی نوشته است: "در شرایطی که مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان به بن‌بست کشیده است و دولت جدید در واشنگتن روی گزینه‌های ممکن فکر و رایزنی می‌کند، روسیه تلاش‌هایش را افزایش داده است تا در پروسه صلح راه پیشرفت را پیدا کند".

اخیرا ضمیر کابلوف، نماینده خاص رییس جمهور روسیه در امور افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که راه حل نهایی در افغانستان ایجاد یک حکومت انتقالی است.

آقای کابلوف درین گفت‌وگو اظهار کرد که اگر طالبان تمام قوت را بدست بگیرد یک سناریویی بد است اما حضور طالبان در تشکیل حکومت جدید مناسب است.

کابلوف: افغانستان باید صاحب دولت انتقالی ائتلافی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2021
کابلوف: افغانستان باید صاحب دولت انتقالی ائتلافی باشد

این حرف های کابلوف با واکنش های گسترده نیز روبرو شد.

میاگل وثیق، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید که حرف های کابلوف در حال ارایه می‌شود که گروه طالبان به این کشور سفر های نیز داشته اند و احتمال این نیز وجود دارد که دو طرف روی آینده و پیش‌برد این روند توافق های داشته باشند.

وی در ادامه افزود که صلح در افغانستان بدون توافق کشور های منطقه ناممکن است و این که روسیه حرف حکومت موقت یا انتقالی را به میان آورده نشان دهنده روابط طالبان و روسیه است هرچند که دو طرف در گذشته میانه نیک نداشته اند.

او در پاسخ به این سوال که نقش روسیه در روند صلح چقدر حایز اهمیت است گفت:

"هیچ تضمین برای چگونگی دوره انتقالی وجود ندارد و روسیه از رفتن امریکا نگرانی و خرسندی های نیز دارد و بنا تلاش می‌کند که نفوذ درین روند داشته باشد و نمی‌خواهد که دور گذاشته شود".

شهزاده مسعود، چهره نزدیک به حامد کرزی می‌گوید که روند صلح افغانستان دو بُعد دارد که یک بُعد آن داخلی و بُعد دیگر آن خارجی است و تمام افراد و گروه دخیل درین روند بدون شک سهم دارند.

آقای مسعود در مورد گفته های اخیر ضمیر کابلوف گفت:

"گفته های کابلوف بیش‌تر دیدگاه خودش است و این‌که دوره انتقالی در افغانستان بیاید بر می‌گردد به تمام افراد دخیل و روسیه تنها تصمیم گیرنده نیست".

وزارت خارجه‌ای افغانستان در واکنش به گفته های ضمیر کابلوف و با نشر اعلامیه‌ای گفته های کابلوف را خلاف واقعیت ها در کشور دانسته گفت که اعلامیه های رسمی دولت روسیه چیزی دیگری می‌گوید.

در اعلامیه می‌افزاید که طرح اداره انتقالی خلاف خواست ها و اراده مردم افغانستان است و مردم این کشور تصمیم آینده را خواهند گرفت.

در اعلامیه هم‌چنین آمده‌است: «آقای کابلوف اظهار داشته که طالبان «تقریباً بی‌عیب و نقص» به توافق با امریکا پایبند استند در حالی که همه دنیا اذعان دارند که طالبان چهار تعهد عمدهٔ شان را مبنی‌بر (۱) قطع روابط با تروریستان، (۲) کاهش خشونت‌ها، (۳) ادامهٔ مذاکرات معنادار و (۴) عدم‌ برگشت جنگجویان آزادشده به میدان جنگ،‌‌ آشکار نقض کرده‌اند».

واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان پسین ضمیر کابلوف/ بزرگنمایی طالبان درست نیست  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2021
واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان پسین ضمیر کابلوف/ بزرگنمایی طالبان درست نیست 

از سوی هم غلام فاروق مجروح، عضو هییت گفت‌وگو کننده صلح افغانستان اما می‌افزاید که روند صلح در دوحه قطر هم‌چنان ادامه دارد و روسیه در تلاش است که در کنار کشور های منطقه در روند صلح افغانستان سهم داشته باشد.

وی از تمام کشور های منطقه خواست که درین روند همکار باشند و تلاش کنند که صلح و ثبات در افغانستان تامین شود و این به نفع به تمام کشور هاست.

بیش‌تر از بیست روز از سفر هییت طالبان به رهبری عباس استانکزی به روسیه می‌گذرد و این هییت در یک نشست خبری اعلام کردند که به هیچ عنوان حکومت افغانستان را قبول ندارند و محمد اشرف غنی را مانع اصلی سر راه گفت‌وگو های صلح خواند.

گروه طالبان پیش ازین به کشور های پاکستان، ایران و روسیه سفر هایی داشته اند در حالی که هییت گفت‌وگو کننده صلح افغانستان در دوحه قطر حضور دارند.

از سوی هم خشونت ها در کشور افزایش یافته و انفجار ماین های مقناطیسی اخیرا در پایتخت شهروندان را نگران و به روند صلح بی‌باور ساخته است.

همچنان شماری از آگاهان نظامی در کشور از بهار خونین در کشور سخن زده می‌گویند که گروه طالبان با گرم‌شدن هوا در افغانستان برای تسلط و امتیاز گیری بیش‌تر در روند گفت‌وگو های صلح حملات شان را در مرکز و ولایات افزایش خواهند داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала