آیا خروج نیروهای ناتو از افغانستان بحران آفرین خواهد بود؟

© AP Photo / Rafiq Maqboolخروج ناتو از افغانستان بحران آفرین خواهد بود؟
خروج ناتو از افغانستان بحران آفرین خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2021
عضو شوید
همزمان با نزدیک شدن به تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دبیر کل ناتو پس از پایان نشست وزیران دفاع این پیمان اعلام کرد که هنوز تصمیمی در مورد آینده ماموریت نیروهای این سازمان در افغانستان اتخاذ نشده است و گفت‌وگوها در این خصوص تا ماه می سال جاری ادامه خواهد یافت.

محمد اشرف غنیء رئیس جمهوری اسلامی افغانستان اخیرا در اظهاراتی، ضمن استقبال از موقف اخیر ناتو در قبال افغانستان گفت، موضع‌گیری جدید ناتو روند صلح افغانستان را فرصتی جدید داده است.

به گفته رئیس جمهور غنی، موضع ناتو فرصت تازه ای برای «همه طرف‌های درگیری فراهم می کند تا دوباره محاسبه کرده و به نتیجه برسند که مدتهاست به آن رسیده‌ایم، که استفاده از زور راه حل نیست».

این اظهارات رئیس جمهور در حالی مطرح شده است که مذاکرات بی‌نتیجه با طالبان و خشونت‌های روزافزون در افغانستان موجب‌ تردید مقامات ناتو در مورد خارج‌ کردن نظامیان پیمان اتلانتیک شمالی از افغانستان شد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی پیشتر ابراز داشته از آنجا که وضعیت در افغانستان شکننده است و ناتو هراس دارد که در صورت خروج از افغانستان، این کشور دوباره به دام افراطیت بیفتد، نیروهای این پیمان پیش از زمان مناسب، افغانستان را ترک نخواهد کرد.

گروه طالبان با ابراز نگرانی از ادامه حضور نیروهای ناتو در افغانستان هشدار دادند که در پی تمدید حضور نیروهای خارجی جنگ علیه این نیروها را از سر خواهد گرفت.

  • تصمیم ناتو در مورد عدم خروج از افغانستان تا ماه می امسال اوضاع افغانستان را به کدام جهت سوق خواهد داد؟ آیا حالات ازاین هم بحرانی تر خواهد شد؟
محمد عارف رحمانی، کارشناس امور سیاسی و عضو پیشین مجلس نمایندگان در یک صحبت ویژه با اسپوتنیک افغانستان در زمینه ابراز داشت، اکنون که افغانستان در آستانه فرارسیدن بهار قرار دارد، طالبان مانند گذشته برای آغاز عملیات های بهاری آماده می‌شوند و حکومت نیز موازی با طالبان، برای پاسخگویی به حملات این گروه آمادگی های لازم را روی دست می‌گیرد،  اینجا اگر یک حامل سومی "نیرو های خارجی" دخالت نکند، تنور جنگ از این داغ‌تر خواهد شد.

کارشناس خاطر نشان ساخت که با توجه به وضعیت کنونی، خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، کشور را با خطر جنگ داخلی جدید روبرو می‌کند.

سرانجام حضور ناتو در افغانستان/ برقراری امنیت یا گسترش نا امنی و تروریزم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.02.2021
سرانجام حضور ناتو در افغانستان/ برقراری امنیت یا گسترش نا امنی و تروریزم
«اگر خروج نیرو ها به گونه غیر مسولانه صورت گیرد، افغانستان دچار وضعیتی خواهد شد که ما تجربه آنرا پس از خروج نیرو های شوروی و سقوط دولت داکتر نجیب الله در افغانستان شاهد بودیم. به نظر من از آنجا که وضعیت جنگ در افغانستان تا هنوز معیین نیست، اگر خروج نیرو ها به گونه شتابزده صورت گیرد کشور به طرف بحران خواهد رفت و ما شاهد جنگ داخلی شدید خواهیم شد که در آنصورت حتا امکان فروپاشی افغانستان موجود است.»

آقای رحمانی حفظ دولت را با توجه به وضعیت کنونی کشور مهم توصیف می‌کند. بر اساس گفته‌های این آگاه مسایل سیاسی، نیروهای ناتو نباید به صورت غیر مسئولانه افغانستان را ترک کنند. وی افزود:

« طالبان اکنون احساس کرده اند در جنگ با دولت افغانستان از برتری قابل توجهی برخوردار اند و می‌توانند با تشدید فشاربر نیرو های خارجی  و تشدید حملات شان، شمار زیادی از ولایات و ولسوالی ها را در تصرف خود درآورند. در چنین شرایطی اگر دولت آمریکا حکومت افغانستان را تنها نگذارد، پس با حمایت لوژستیکی، استخباراتی یا حد اقل حمایت های هوایی از نیرو های دولتی افغان، طالبان هرگز پیروز نخواهند شد».

 به گفته این آگاه سیاسی آنچه که در افغانستان در طول 20 سال گذشته به نام نهاد ها ساخته شد، از جمله بهبود قسمی وضعیت اقتصادی ایجاد قانون اساسی، دستاورد های زنان و بسیاری پیشرفت های دیگر، همه با خطر نابودی مواجه خواهد شد».

او در مورد راه حل این بحران نیز تبصره کرد:

 «با توجه به قدرت گرفتن دوباره گروه طالبان طی سال‌های اخیر و همچنین وضعیت شکننده افغانستان، حضور نیروهای خارجی به ویژه ناتو برای بقای این حکومت، دولت و نظام یک ضرورت بسیار جدی است».
  • در همین حال، خداد داد عرفانی، نماینده مردم ولایت غزنی در پارلمان افغانستان با ابراز نگرانی از خروج نیرو های خارجی از افغانستان می‌گوید:
«آمدن طالبان در افغانستان به معنای روشنایی نیست، آنچه که ما امروز در کابل می‌بینیم نیز از وضعیت ایده آل فاصله دارد، مردم در افغانستان  خواستار ایجاد حکومت فارغ از جنگ و خونریزی هستند. وضعیت عمومی مردم بسیار خراب و فقر  و ناداری بیداد می‌کند، جرایم سازمان یافته بیشتر از هرزمان دیگر افزایش یافته است. اما  طالبان نیز کارنامه ای ندارد که مردم از آمدن این گروه هراس نداشته باشند.  کارنامه این گروه قتل، کشتار، خونریزی و افغان کشی است در چنین شرایطی اگر طالبان حاکم شوند افغانستان باردیگر به سمت نابودی خواهد رفت و مردم افغانستان بار دیگر توان این را ندارند که بتوانند فجایعی را که در گذشته طالبان مرتکب شد، تحمل کنند».

 به نظر این نماینده مجلس نیز بهترین گزینه برای افغانستان تا هنوز حمایت نیرو های خارجی از دولت و باقی ماندن نیرو های ناتو در افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала