وعده تکراری اسلام‌آباد برای صلح افغانستان؛ آیا پاکستان متعهد خواهد ماند؟

© AP Photo / K.M. Chaudaryوعده تکراری اسلام‌آباد برای صلح در افغانستان؛ آیا پاکستان متعهد خواهد ماند؟
وعده تکراری اسلام‌آباد برای صلح در افغانستان؛ آیا پاکستان متعهد خواهد ماند؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2021
عضو شوید
شماری از آگان نظامی و سیاسی اظهارات اخیر سخنگوی ارتش پاکستان مبنی بر اینکه اسلام‌آباد از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند و برگشت گروه طالبان را به قدرت غیر ممکن خوانده یک بازی استخباراتی منطقه‌یی دانسته‌اند، باور دارند که اسلام آباد زیر فشار امریکا قرار دارد تا برنامه های واشنگتن برای پروسه صلح در افغاستان ناکام نشود. تهدید پاکستان از سوی هند در میدان افغانستان مورد دیگری است که پاکستان تلاش دارد تا بلانس قوای خود در افغانستان را در برابر هند حفظ کند.

سخن‌گوی ارتش پاکستان در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام‌آباد طرفدار برگشت طالبان به قدرت است، گفته است که افغانستان امروزی افغانستان دهۀ ۹۰ نیست و کشورش نیز تغییر کرده‌ است. پاکستان در دهه ۹۰ با حمایت امریکا و تقویت مجاهدین افغان تلاش کرد تا حضور شوروی سابق در افغانستان با شکست مواجه شود.
موقعیت جیوپولتیک و جیواستراتژیک افغانستان برای امنیت دراز مدت پاکستان بسیار مهم است. اسلام آباد باید مطمئن شود که از سوی هند و از آدرس افغانستان تهدید نمی‌شود. شاید چنین اقدامی را انجام دهد. به باور آگاهان اسلام آباد خودش را در عمق استراتژیک هند در افغانستان می‌‍بیند. فعالیت های هند در افغانستان بسیار گسترده است و پاکستان نمی‌خواهد در عمق این استراتژی دهلی نو غرق شود.

جنرال ظاهر عظیمی، آگاه مسایل نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید اساسی ترین مشکل پاکستان با هند است که هر دو کشور دارند در میدان افغانستان با هم رقابت می‌کنند. این در گذشته، حال و آینده برای افغانستان بسیار خطرناک بوده است. او باور دارد که پاکستان بلانس قوای خود در افغانستان با هند را برابر خواهد نگهداشت و این اظهارات سخن‌گوی ارتش پاکستان یک بازی سیاسی دیپلماتیک است.
جنرال عظیمی باور دارد که افغانستان باید از این فرصت استفاده کرده و تلاش های دیپلوماتیک را در برابر سیاست های اسلام آباد روی دست بگیرد.


در همین حال رحمت الله بیژن‌پور استاد دانشگاه و آگاه مسایل افغانستان و پاکستان به این باور است که پاکستان با افغانستان همواره بازی دوگانه داشته و در سیاست اعلانی خود یک سیاست را پیش گرفته و در واقع بر عکس آن عمل کرده است.
به باور این استاد دانشگاه برای مردم افغانستان بسیار مشکل است که باور کنند که ارتش و استخبارات پاکستان به این راحتی سیاست که در چهل سال گذشته در افغانستان را دنبال کرده است را تغییر دهد. او باور دارد که امریکایی ها و پاکستانی ها در قبال افغانستان یک سیاست غیر اعلانی در مورد پروسه صلح افغانستان دارند که اگر پاکستان برنامه های حکومت امریکا را در مورد گفتگوهای صلح همراهی نکند و سیاست ضد جنگی در کابل تقویت نشود بازی سیاسی در افغانستان به سمت روسیه و کشورهای متعهد روسیه خواهد چرخید.
او سفرهای دیپلوماتیک آخر مقامات افغانستان به پاکستان و مسکو را برای چرخش سیاست اسلام آباد در مورد افغانستان مهم خوانده گفت:

"سفرهای عمر داوود‌زی، نماینده رییس جمهور غنی، محمد کریم خلیلی، عضو شورای عالی مصالحه و داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه به اسلام آباد مواردی است که این کشور تلاش دارد تا سیاست امریکا در افغانستان ناکام نشود. این سفر‌های مقامات ارشد افغانستان به اسلام آباد باعث شده است که حکومت عمران خان ساز و سبک سیاست خود را در برابر افغانستان بگونه که افغانستان نیز از آن حمایت کند تغییر دهد".

در همین حال شماری از شهروندان افغانستان نیز باور دارند که پاکستان در برابر افغانستان همواره بازی دوگانه داشته و این بار نیز تلاش دارد تا کابل را بگونه ی دور بزند که هم سیاست امریکا برای پروسه صلح افغانستان ناکام نشود از سوی دیگر کابل نیز از برنامه های هند در افغانستان بیشتر نظارت داشته باشد تا هند از طریق افغانستان این کشور را زمین گیر نکند.

شهرودان کابل از حکومت می‌خواهند تا برابر سیاست های دوگانه اسلام آباد با هوشیاری دیپلوماتیک برخورد نمایند تا پروسه صلح حکومت با سران گروه طالبان در دوحه ناکام نشود. از سوی دیگر آنان باور دارند که تا زمانی که هند در افغانستان حضور فعال دارد پاکستان از حمایت افراد گروه طالبان و دیگر گروه های تروریستی دست بردار نخواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала