روزماه گالری؛ شیوه جدید زیور فروشی در افغانستان + ویدیو

© Sputnik / Z. Sayasروزماه گالری؛ شیوه جدید زیور فروشی در افغانستان
روزماه گالری؛ شیوه جدید زیور فروشی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2021
عضو شوید
مرضیه صالحی، مالک و بنیانگذار روزماه گالری از رشته‌ی مهندسی ساختمانی فارغ شده است. او به دلیل شوقی که به هنر و کارهای هنری دارد، این گالری را راه انداخته تا با عرضه‌ی این آرایه‌های زیبا و دلفریب، از یکسو میل و کشش به هنر را در خود اشباع کند و از سوی دیگر، منبع درآمدی نیز داشته باشد.

در این اواخر شاهد سهم‌گیری زنان در عرصه‌ها گونانی هستیم؛ بخصوص در بخش تجارت‌های کوچک. زنان با اینکه در افغانستان همیشه به عنوان جنس دوم شناخته شده و نگاه های جنسی و جنسیتی  در تمام بخش‌های جامعه دنبال شان می‌کند، اما به تلاش ادامه داده و به زندگی خود رونق می‌دهند. یکی از این زنان مرضیه صالحی است. مرضیه گالری ای بنام  روزماه ایجاد کرده که در این گالری زیورات ساخته شده از استیل به فروش می‌رسد.

نحوه‌ی چیدمان و سلیقه‌ی لطیف زنانه‌ای که در اجناس این گالری به‌کار رفته، هر مشتری‌ای را به درون دکان جذب می‌کند. زیور آلات و آرایه‌های زیبا و اغواگری که هر زن زیباپسندی را وادار می‌کرد که کم‌ازکم یک‌بار از این گالری دیدن کند. گوشواره‌، گردن‌بند، دست‌بند و «دریم‌کچر»های رنگارنگی که بر در و دیوار این دکان کوچک خودنمایی می‌کند و انعکاس نور در این زیور آلات پر زرق و برق باعث بازتاب نورهای هزار رنگی شده که بر زیبایی این گالری کوچک افزوده است.


روزماه‌ گالری در نخست فعالیتش را با فروش انترنتی آغاز می‌کند؛ اما پس از گذشت سه ماه و استقبال شهروندان از این گالری، دکان کوچکی را در پل سرخ اجاره می‌کند.
مرضیه صالحی، مالک و بنیان‌گذار روزماه گالری از رشته‌ی مهندسی ساختمانی فارغ شده است. او به دلیل شوقی که به هنر و کارهای هنری دارد، این گالری را راه انداخته تا با عرضه‌ی این آرایه‌های زیبا و دل‌فریب، از یک‌سو میل و کشش به هنر را در خود اشباع کند و از سوی دیگر، منبع درآمدی نیز داشته باشد.
زیورآلات روزماه‌گالری، نه طلا است و نه نقره. برخی از بانوانی که دوست ندارند طلا بپوشند و یا شماری از آن‌هایی که زیور آلات هنری ظریف را بیشتر می‌پسندند، از اجناس این گالری استفاده می‌کنند.

خانم مرضیه می‌گوید:

«مدت یک سال از ایجاد این گالری می‌گذرد مشتریان از چند طبقه بخاطر خرید به اینجا می‌آیند. خانم کهن سال، بانوان جوان و ببیشتر کسانی که دوست ندارند طلا و نقره بپوشند. در اصل انگیزه ایجاد این گالری خالی بودن زیورات این چنانی است که تاحال در افغانستان کم پیدا است».

بیشتر اجناس که این گالری دارد آورده شده از ایران و ساخت این کشور است. برای تاجران یکی از چالش‌ها در افغانستان این است که در افغانستان مواد خام برای تهیه اجناس وجود دارد؛ بنا بر این برای تهیه مواد باید پول بیشتر مصرف کرد.

مرضیه می‌گوید:

«آماده کردن مواد خام یکی از چالش‌ها در برابر کار ما بود. جنس‌های که از ایران  میاوردم زود تمام می‌شد رفتن به ایران سفارش جنس جدید و کارهای گمرک کار سختی است».

با مقدار عاید بدست آمده از این تجارت خواهر مرضیه دکان کوچکی دیگری در زیرزمینی همین فروشگاه ایجاد کرده که لباس‌های هنری با طرح‌های فانتزی به فروش می‌رساند. استفاده از طرح مولانا و دیگر طرح‌های سفارشی لباس‌های این دکان را از دیگر دکان‌ها متمایز می‌کند.

زنان توانایی و ظرفیت کار کردن در هر بخش را دارند مشروط بر موجودیت امنیت و حمایت از کار آنان.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала