تجلیل از هشتم مارچ و دشواری‌های زنان افغان + ویدیو

© Sputnik / Z. Safariتجلیل از هشتم مارچ در کابل
تجلیل از هشتم مارچ در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
عضو شوید
از هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان جهان با حضور شماری از مسولان بلند پایه دولتی، استادان دانشگاه و زنان فعال اجتماعی در کابل تجلیل شد.

در این برنامه شماری از معینان وزارت خانه های حکومت و استادان دانشگاه در مورد چالش‌ها و دست آورد های زنان در افغانستان صحبت کردند. ناامنی‌ها، ترورهای هدفمند خبرنگاران زن و نادیده گرفتن حقوق زنان در روند گفتگوهای صلح جاری در دوحه از موارد است که زنان افغانستان از آن بعنوان چالش‌های جدی عنوان کردند.
عاطفه طیب، معین وزارت دولت در امور پارلمانی برای می‌گوید: از روز جهانی همبستگی زنان امسال در حالی در افغانستان تجلیل می‌شود که در دو بخش نسبت به سال های گذشته تفاوت های زیادی به وجود آمده است.
وی می‌گوید:

"در بخش نخست در یک سال گذشته ما شاهد ترورهای زنجیره‌ای هدفمند خانم های خبرنگار بودیم که در بخش‌های اجتماعی و رسانه‌یی فعالیت‌های جدی داشته اند. این ترورها در مرکز و ولایات افغانستان در یک سال گذشته انجام شده است. در بخش دوم با توجه به ارتقاء جایگاه زنان در بخش های مختلف اجتماعی و سیاسی اما، در روند گفتگوهای صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و سران گروه طالبان در دوحه نگرانی های زیادی برای زنان به میان آورده است".

به باور معین وزارت دولت در امور پارلمانی، در تفاهم‌نامه ابتدایی که میان امریکا و معاون سیاسی گروه طالبان به امضا رسیده است، هیچ مسئله به گونه روشن در مورد جایگاه زنان در آینده سیاسی افغانستان تعریف نشده است که این برای زنان افغانستان بسیار نگران کننده است. جایگاه زنان در گفتگوهای صلح دوحه مشخص نیست و زنان افغانستان در یک سردرگمی قرار دارند.


وی خاطر نشان ساخت که زنان افغانستان راه دشواری را برای بدست آوردن حق شان در پیش رو دارند. زنان باید گام های جدی و عملی را در راستای مبارزه برای بدست آوردن حقوق شان بردارند و با دریافت گل و هدیه ها بسنده نکنند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در کابل با نشر گزارشی گفته است که ۱۸ درصد حضور زنان در رسانه‌ها کاهش یافته است. طبق این گزارش، در شش ماه گذشته بیش از ۳۰۰ زن خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، به دلایل مختلف از جمله تهدیدات امنیتی، قتل‌های هدف‌مند، مشکلات مالی رسانه‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا و معاش کم کار شان را ترک کرده‌اند و یا هم از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش که به مناسبت روز همبستگی زنان نشر شده نشان می‌دهد که در نُه ولایت هیچ خبرنگار زن در رسانه‌ها فعالیت ندارد.
خدیجه امین، خبرنگار در کابل گفت:

"در افغانستان زنان با مشکلات زیادی رو به رو هستند و در سال‌های پسین این مشکلات برای زنان بیشتر شده است. این مشکلات برای زنان خبرنگار، فعالان حقوق زن و فعالان زن در بخش های اجتماعی و اقتصادی است".

به گفته وی، در حال حاضر هیچ جای برای زنان امن نیست و زنان احساس امنیت نمی‌کنند. وی گفت: "در زمان انجام وظیفه نیز این نگرانی برای ما وجود دارد. ناامنی های آخر در افغانستان برای بانوان خبرنگار یک تهدید بسیار جدی است. صدای زنان در گذشته بسیار رسا بوده است ولی اکنون حتا حاضر نیستند با یک رسانه مصاحبه‌ی داشته باشند".
سارا نبی‌زاده صافی، یکی از فعالان اجتماعی زنان در کابل می‌گوید:

"در این روز برنامه های راه اندازی می‌شود که زنان با اشتراک شان در این برنامه‌ها از حقوق شان آگاهی پیدا کرد‌اند و از آن در برابر هر نوع تبعیض دفاع کنند. زنان در این جامعه بی ارزش نیستند و از جایگاه بلندی بر خوردارند که آن باید جدی گرفته شود".

در حالیکه عاطفه طیب، معین وزارت دولت در امور پارلمانی از مشخص نبودن جایگاه زنان افغانستان در روند گفتگوهای صلح نمایندگان حکومت با سران گروه طالبان انتقاد می‌کند اما کمیسیون حقوق بشر به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی زن، خواستار حضور زنان در تمام مراحل روند صلح شده است.
در اعلامیه‌ای کمیسیون حقوق بشر روز دوشنبه، ۱۸ حوت به خبرنگاران فرستاده، تأکید شده است که زنان باید در تمام مراحل پروسه صلح اعم از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافق‌نامه صلح حضور داشته باشند و نگرانی‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای‌شان شنیده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала