طرح وزیر خارجه امریکا برای افغانستان؛ راه حل معضله یا افزایش مشکلات

© REUTERS / Manuel Balce Ceneta/Poolطرح وزیر خارجه امریکا برای افغانستان؛ راه حل معضله یا افزایش مشکلات
طرح وزیر خارجه امریکا برای افغانستان؛ راه حل معضله یا افزایش مشکلات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
عضو شوید
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در نامه‌یی که به محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان فرستاده، پلان حل و فصل معضله افغانستان را ارایه کرده است.

در نامه بلینکن به رییس جمهور افغانستان آمده است که امریکا پیشنهادی مبنی بر کاهش خشونت ۹۰ روزه بخاطر جلوگیری از حملات بهاری طالبان آماده کرده است.
وی افزوده که واشنگتن هنوز تصمیمی مبنی بر اخراج نیروهای امریکایی از افغانستان، اتخاذ نکرده است.
این نامه که نسخه‌ای از آن در دسترس رسانه‌‌ها قرار گرفته بالقوه طرح زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای آینده سیاسی افغانستان را تایید می‌کند.

طرح تازه واشنگتن برای صلح افغانستان محور گفتگوی عبدالله و معاون سفارت امریکا در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2021
طرح تازه واشنگتن برای صلح افغانستان محور گفتگوی عبدالله و معاون سفارت امریکا در کابل

در این نامه آمده که واشنگتن قرار است از سازمان ملل بخواهد که نشستی بین‌المللی با حضور وزیران خارجه کشورهای منطقه از جمله روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند به میزبانی ترکیه برگزار کند.
مسعوده کروخیل، نماینده مردم در مجلس نمایندگان می‌گوید:

"این یک طرح خوب برای دفع جنگ فرسایشی افغانستان است. در این جنگ نه ایران، نه پاکستان و نه ترکیه برنده خواهد بود".

این نماینده مجلس باور دارد که برای سنجش کمی و کاستی‌های این طرح باید عملی گردد. به باور وی، حکومت مشارکتی که همه طرف‌ها در آن دخیل باشند بهترین طرح ممکن است و کشورهای طرف نیز باید وعده بسپارند تا حامی تروریستان نباشند.
از سوی هم اکبر جمشیدی، عضو مجلس نمایندگان، نامه فرستاده شده‌ی وزیر خارجه امریکا را به سران حکومت غیر منطقی و به دور از اصول دیپلماتیک خوانده و می‌گوید:

"این طرح به هیچ شکل به رسیدن صلح پایدار کمک نخواهد کرد. این طرح با تمام نقص‌های که دارد حق و حقوق اتباع کشور در آن اصلا در نظر گرفته نشده است".

آقای جمشیدی در ادامه گفت: "علاوه بر این‌که این طرح برای صلح کمک نخواهد کرد بلکه ما را از رسیدن به ثبات دایمی از کشور دور می‌سازد".
برنا صالحی، کارشناس امور سیاسی باور دارد دارد که این نامه نشان دهنده‌ عجله امریکا برای رسیدن به صلح است. و تاکید می‌کند که، نامهٔ وزیر خارجه امریکا به آقای غنی نشانگر چند واقعیت مسلم است. وی گفت:

"یکی اینکه ایالات متحده نسبت به توافق باطالبان عجله دارد. دوم اینکه سیاست امریکا به ارتباط مصالحه با طالبان از دولت ترامپ تا بایدن فرق نکرده است و البته تمدید ماموریت آقای خلیل زاد شاهد این مدعاست. سوم اینکه ایالات متحدهٔ امریکا به اشرف غنی به تک محوری درین راستا اجازه نمی دهد".

فرستادن این نامه از سوی وزیر خارجه امریکا به رییس جمهور در حالی مورد واکنش سیاست‌گران و شهروندان قرار می‌گیرد که شماری آنرا یک طرح خوب برای صلح در افغانستان و شماری دیگر آنرا یک طرح غیر منطقی و ناقص می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала