نگرانی "نی" از افزایش قتل‌های هدفمند و فرار برخی خبرنگاران به خارج از کشور

© Sputnik / Z. Safariنگرانی "نی" از افزایش قتل‌های هدفمند و فرار برخی خبرنگاران به خارج از کشور
نگرانی نی از افزایش قتل‌های هدفمند و فرار برخی خبرنگاران به خارج از کشور  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
عضو شوید
همزمان با نگرانی‌ها و افزایش قتل‌های هدفمند و فرار برخی خبرنگاران به خارج از کشور، نی یا نهاد حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از مسئولان می‌خواهد که به پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران به ویژه قتل‌های هدفمند اخیر به طور جدی رسیدگی کند.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی امروز ۵شنبه (۲۱ حوت ۱۳۹۹) در نشستی در کابل گفت که ۵۰ خبرنگار از افغانستان بدلیل ناامنی و خطرجان شان بیرون شده‌اند که ۱۵ تن آن را زنان اختصاص می‌دهد.

مجیب خلوتگر گفت:

"نتیجه سروی ما نشان می‌دهد که تعداد رسانه‌ها زیاد اما تعداد کارمندان رسانه کم شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که ظرفیت و علاقه برای سرمایه گذاری در حوزه رسانه‌یی وجود دارد ولی حکومت نتوانسته است جرات و خواهش کار که در درون رسانه نیاز است را حفظ کرده از آن استفاده نماید".

به گفته رییس اجرایی نهاد حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، رویکرد فعالیت‌ گروه‌های تروریستی تغییر کرده است چنانکه در گذشته گروه خبرنگاران مورد هدف بود اما اکنون شخص مورد هدف است و در عین حال خانواده‌های خبرنگاران نیز مصون نیستند.

آقای خلوتگر افزود: "ما شاهد جابجایی خبرنگاران هستیم، یک تعداد از خبرنگاران از ولایات به مناطق شهری آمدند و یک تعداد از خبرنگاران از مناطق شهری به بیرون از کشور رفته‌اند. تحقیق ما نشان می‌دهد که به تعداد ۵۰ خبرنگار زن و مرد از افغانستان بیرون شده‌اند".

بر اساس سروی و تحقیق انجام‌شده توسط "نی"، زنان خبرنگار هدف اصلی گروه‌های تروریستی را شکل می‌دهند و این امر باعث است که در ولایت ننگرهار ۴۰ درصد، در ولایت کندهار ۹۰ درصد و در ولایت بلخ ۲۰ درصد آمار زنان خبرنگار کاهش یافته است و در ولایت هرات زنان کمتر در رسانه‌ها ظاهر می‌شوند.

ذکریا صفری، خبرنگار آزاد در کابل می‌گوید:

"حکومت وظیفه دارد که به این قضایا بسیار جدی، بیشتر از پیش باید توجه بکند و در غیر آن ما شاهد این خواهیم بود که هر روز یک و یا چندین خبرنگار را از دست بدهیم و یا نبود امنیت باعث فرار خبرنگاران از کشور شده و خواهد شد".

همچنان کمال افغان، خبرنگار تلویزیون می‌افزاید: "حکومت با قضیه ترور خبرنگاران بسیار سطحی برخورد می‌کند که این موضوع باعث می‌شود رابطه میان خبرنگاران و حکومت سرد شود و یا باعث می‌شود که در آینده خبرنگاران به حکومت اعتماد نکند.

در عین حال رضا شهیر خبرنگار تلویزیون راه فردا پیشنهاد می‌کند تا دولت، امنیت جان خبرنگاران را در اولویت قرار دهد. وی افزود:

"تا جای که ما شاهد بودیم که تامین امنیت مربوط به دولت بوده است دولت کوتاهی کرده و متاسفانه در قضایای ترور خبرنگاران حکومت بجای بررسی قضیه ترور نگاران به آن‌ها برچسپ زده‌اند و قتل‌های زنجیره‌یی خبرنگاران را دشمنی شخصی وانمود کرده است".

نبود امنیت و عدم توجه دولت به رسانه‌ها و خبرنگاران علت اصلی فرار و یا جابجایی خبرنگاران افغانستان است و اینکه آیا دولت به امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران توجه خواهد کرد یا نه زمان به آن پاسخ خواهد داد.‌

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала