ادامه‌ی اعتراض‌ها در برابر تصمیم وزارت معارف؛ آغاز کمپاین «من صدایم هستم!»

© Photo / facebook of Ministry of education of Afghanistanدختران مکتب در حال ترانه خوانی
دختران مکتب در حال ترانه خوانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2021
عضو شوید
شهروندان افغانستان به تازگی در صفحات مجازی هش‌تگی را به راه انداخته اند که در آن از دختران خواسته شده است تا با آواز خود ترانه بخوانند و در صفحات اجتماعی با هش‌تگ «من صدایم هستم» به اشتراک بگذارند.

شهروندان در افغانستان و افغانستانی‌های بیرون از کشور ویدیو‌های کوتاه خود را هنگام آواز خواندن به اشتراک گذاشته اند تا مخالفت خود را از طرح جدید وزارت معارف نشان دهند.

این هش‌تگ اعتراضی رفته رفته گسترش یافته است و شمار زیادی در این مورد واکنش نشان داده اند.

حمیرا قادری، مشاور پیشین وزارت معارف و فعال حقوق زن نوشته است:«وزارت معارف با این طرح بحث جنسیتی را دامن می‌زند».

در ادامه فرحناز فروتن، خبرنگار، در صفحه فیس‌بوکش نوشته است:«حالا با دست دراز گلوی دختران را می‌فشارند» و همچنان ویدیویی را از ترانه‌خوانی زهرا موسوی نشر کرده است.

ویدا ساغری، فعال مدنی در اعتراض به تصمیم وزارت معارف مبنی بر ممنوعیت آوازخواندن دختران مکاتب، یک ترانه دوران مکتب را خوانده است.

این واکنش‌ها پس از آن بالا گرفت که ریاست معارف شهر کابل، به تمامی مکتب‌های دولتی و خصوصی دستور داد که از این پس هیچ دانش‌آموز دختر بالای ۱۲ سال اجازه خواندن سرود و ترانه را در هیچ برنامه رسمی ندارد.

در مکتوب رسمی ریاست معارف کابل آمده است:
«مجالسی ‌که اشتراک‌کنندگان آن صد فیصد اناث باشد، از این امر مستثنا می‌باشند». پس از نشر این مکتوب در رسانه‌های اجتماعی و واکنش شهروندان، وزارت معارف همه‌گیری ویروس کرونا و عقب افتادن درس مکاتب را دلیل این تصمیم عنوان کرد.
از سویی هم ریاست معارف ادعا می‌کند که این تنها برای دختران نه بلکه پسران نیز اجازه خواندن ترانه در محافل رسمی را ندارند و به دلیل «سوء‌تفاهم» تنها نام دختران ذکر شده است.
اما آنچه در مکتوب این وزارت برجسته است، تأکید بر جلوگیری از ترانه‌خوانی دختران در محافل رسمی و تشریفاتی است.
قابل ذکر است که این بار نخست نیست که اعلامیه‌ی وزارت معارف خبرساز می‌شود. حدود چهار ماه پیش نیز این وزارت با صدور اعلامیه‌ای گفته بود که دانش آموزان صنوف اول تا سوم مکاتب دروس شان را در مساجد ادامه دهند.
این اقدام نیز واکنش‌های تندی را حتی در میان مقام‌های حکومتی برانگیخت. این واکنش‌ها سبب شد که این وزارت اعلامیه‌اش را اصلاح کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала