خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تهدید برای اروپا و امریکا است؟

© AFP 2023 / JOHN MOOREخروج نیروهای امریکایی از افغانستان تهدید برای اروپا و امریکا است؟
خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تهدید برای اروپا و امریکا است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
عضو شوید
رییس فرماندهی مرکزی امریکا می‌گوید در صورتی که فشار دیپلوماتیک از جانب دولت ريیس جمهور بایدن به جنگ ۲۰ ساله در افغانستان پایان نبخشد و تلاش‌های دولت امریکا برای صلح افغانستان نتیجه ندهند، وضعیت جنگ در افغانستان شدت خواهد گرفت و طالبان قادر به تهدید شهرهای بزرگ خواهند بود.

جنرال  کنت مکنزی، رییس فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اخیرا با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفتگو داشت.

براساس اعلامیه ارگ، رییس جمهور غنی و جنرال مکنزی در این دیدار درمورد روند مذاکرات صلح و اوضاع امنیتی در افغانستان بحث و گفتگو داشته اند.

پس از این دیدار و گفتگو، جنرال مکنزی گفته است که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پایان ماه می طالبان دست به هرج و مرج خواهند زد؛ حکومت افغانستان برای حفظ مناطق تحت کنترول‌اش درگیر جنگ دشواری با طالبان خواهد شد.

هشدار جنرال آمریکایی: خروج شتابزده از افغانستان منجر به هرج و مرج خواهد شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2021
هشدار جنرال آمریکایی: خروج شتابزده از افغانستان منجر به هرج و مرج خواهد شد

این حرف‌ها از آنجایی‌ واکنش برانگیز شد که شماری فکر می‌کنند این حرف‌ها بهانه‌ی برای ماندن نیروهای امریکایی در افغانستان است.
اکبر جمشیدی، نماینده مردم در مجلس نمایندگان می‌گوید:

"این واقعیت است که افغانستان متکی به کمک‌های جامعه جهانی بخصوص امریکا بوده؛ اما این را باید بپذیریم که امریکا رویه‌ی درست با افغانستان نداشته و بیشترین فشار را بالای حکومت افغانستان وارد می‌کند نه طالبان".

او در ادامه می‌گوید: "اگر امریکایی‌ها خروج غیر مسوولانه و بی‌موقع ‌داشته باشند؛ طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی می‌توانند موقف بهتر در افغانستان حاصل کند".

از سوی دیگر، کارشناسان مسایل سیاسی به این باور اند که خروج نیروهای امریکایی به معنی خروج کامل امریکا از مساله افغانستان نیست.

برنا صالحی، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید:

"شکی نیست که خروج بدون توافق تبعات منفی کلانی را در پی خواهد داشت؛ اما من فکر نمی‌کنم که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنی خروج امریکا از قضیه افغانستان باشد. اول که از حیث سیاسی کاملا دخیل خواهند ماند در قضایا و بعد از حیث نظامی و امنیتی به تعداد محدودی از نیروها در پایگاه‌های مشخص باقی خواهند ماند".

صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه بازگشت احتمالی القاعده و سایر گروه‌های تروریستی به افغانستان، امنیت امریکا و اروپا را تهدید خواهد کرد، گفت: "بهتر است قبل از خروج توافق دوحه به منصهٔ اجرا گذاشته شود و روی آن اجماع سایر بازی گران داخلی و بیرونی ایجاد گردد".

این در حالی است که بیرون کشیدن قطعات امریکایی از افغانستان و عراق، که دستور آن را دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین  ایالات متحده امریکا صادر کرده بود، به قول پنتاگون مطابق به پلان اجرا می‌گردد.

با این هم بیشتر کارشناسان نظامی و سیاسی مخالف بیرون شدن کامل نیروهای امریکایی از افغانستان اند. زیرا فکر می‌کنند با خروج کامل این نیروها افغانستان به لانه‌‌ی امن هراس افگنان مبدل خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала