تحلیلگران: آمریکا برای مهار روسیه و چین قصد ادامه حضور در افغانستان را دارد

© AFP 2023 / Jonathan Ernst تحلیلگران: آمریکا برای مهار روسیه و چین قصد ادامه حضور در افغانستان را دارد
 تحلیلگران: آمریکا برای مهار روسیه و چین قصد ادامه حضور در افغانستان را دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2021
عضو شوید
برخی تحلیگران سیاسی – نظامی معتقدند که ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان از نظر استراتژیک برای ایالات متحده اهمیت دارد، زیرا این کشور می‌تواند با حضور در افغانستان، روسیه و چین را زیر نظر داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، کارن کویتکوفسکی، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا معتقد است که  مقامات آمریكایی عجله ای برای خروج نیروهای خود از افغانستان ندارند، زیرا آمریکایی ها حفظ حضور نظامی خود در این كشور را از نظر استراتژیك برای مهار روسیه و چین مهم می دانند.

در اواخر فبروری سال گذشته، نمایندگان ایالات متحده و گروه طالبان اولین توافقنامه صلح را پس از 18 سال جنگ امضا کردند، که اساس آن را خروج نیروهای خارجی از افغانستان در 14 ماه و آغاز گفتگوهای بین الافغانی پس از تبادله زندانیان تشکیل می‌داد.  با این حال  هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا گفت كه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بر اساس توافق‌نامه قطر تا اول ماه می  دشوار خواهد بود.

تحلیلگر پیشین پنتاگون می‌گوید: «به احتمال زیاد، ایالات متحده به عنوان بخشی از استراتژی خود برای محروم کردن روسیه و چین از دسترسی و کنترل بازارهای انرژی و همچنین یافتن متحدان در مرزهای جنوبی روسیه، آماده همکاری مجدد با طالبان است».

Солдат американской армии  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.03.2021
هشدار اطلاعات آمریکا به بایدن: خروج از افغانستان باعث سلطه طالبان می‌شود

از نظر این مقام سابق وزارت دفاع آمریکا، تأخیر در خروج نیروها از افغانستان به واشنگتن این امکان را فراهم می‌سازد تا طالبان را تحت فشار قرار داده و به این اهداف دست یابد و در نتیجه مذاکرات "ظاهراً غیر نظامی"، حضور نظامی خود را در افغانستان حفظ کند.

در همین حال به گفته «دان لازار» مورخ و مفسر سیاسی، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از ایده حفظ حضور نظامی در افغانستان برای "از بین بردن هر چه بیشتر وحدت چین" حمایت می کنند.

  وی در ادامه گفت: «در صورت خروج از افغانستان، ایالات متحده آمریكا یک پایگاه مهم خود در آسیای میانه -  جایی که می‌تواند حوادث همسایه سین کیانگ اویغور را تحت تأثیر قرار دهد، را از دست خواهد داد. این امر باعث نگرانی استراتژیست های سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" می شود، زیرا نقض یکپارچگی چین همچنان هدف نهایی ایالات متحده است».

یادآوری می‌کنیم که روزنامه نیویورک تایمز اخیرا  در مطلبی نوشت: نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دولت بایدن گفته‌اند که در صورت خروج نیروهای آمریکایی پیش از سازش تقسیم قدرت میان طالبان و دولت افغان، این کشور بعد از خروج نیروهای بین‌المللی ظرف دو یا سه سال عمدتا به کنترل طالبان درمی‌آید.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بعید دانسته است که خروج نیروهای کشورش در ضرب‌الاجل اول ماه مه از افغانستان تکمیل شود و به اجرای منظم و امن آن متعهد شده است.

به گفته کویتکوفسکی، اگرچه ایالات متحده تقریباً 20 سال برای ایجاد یک دولت یکپارچه در افغانستان تلاش کرد، اما در صورت خروج عجولانه "مدافعان" آمریکایی این دولت به رهبری اشرف غنی بلافاصله سقوط خواهد کرد.

کویتکوفسکی گفت:«حتا اگر دولت وجود داشته باشد، اما  این دولت فاقد قدرت یا نفوذی در قلمرو خارج از پایتخت باشد، قطعا این یک دولت در حال سقوط است».

این تحلیلگر پیشین پنتاگون می‌گوید، برخی از مقامات افغان سالها پیش "پول های شان را از کشور خارج کرده و یک طرح موثر فرار" را برای خود تهیه کرده اند.

به گفته تحلیلگر پنتاگون ، به لطف کمک های اقتصادی «بیش از حد» ایالات متحده، فساد در افغانستان به سرعت در حال افزایش است و سالها کمک نظامی، نیروهای افغان را در وضعیت بدتری نسبت به زمان اتحاد جماهیر شوروی قرارداد. با این حال به گفته وی عواقب احتمالی خروج کامل نیرو های آمریکا از افغانستان همچنان نگران کننده است.

وی گفت: «تصور كنید كه  خروج آمریكا چه عواقبی را در پی خواهد داشت. دولت كابل درست مانند سال 1992 سقوط خواهد كرد،  طالبان به جای آن نوعی خلافت ایجاد خواهند کرد و دولت اسلامی (گروه تروریستی داعش ممنوع در روسیه) كه بدون تردید از بودجه عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بهره مند خواهد شد، نیز قدرت خواهد گرفت».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала