صلح افغانستان، مشروط بر خروج نیروهای امریکایی؟!

© Photo / Staff Sgt. Aaron Allmon, U.S. Air Forceصلح افغانستان، مشروط بر خروج نیروهای امریکایی؟!
صلح افغانستان، مشروط بر خروج نیروهای امریکایی؟! - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
عضو شوید
در حالی که فقط سه هفته‌ دیگر به ضرب الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باقی مانده است، جنرال جیمز مک‌کانویل، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا می‌گوید که خروج قوای این کشور در این مدت امکان پذیر است.

جنرال مک‌کانویل در برنامهٔ زندهٔ واشنگتن پوست گفت است، با وجود آنکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده تا اکنون در این مورد تصمیم نگرفته است «قوماندانان در ساحه (افغانستان) باید برای شرایط غیرمترقبه برنامه داشته باشند و این برنامه را داریم».
جنرال مک‌کانویل گفته است که فرماندهان نظامی امریکا باید در موقعیتی باشند که بتوانند به مقامات ارشد حکومتی در زمینهٔ لوژستیک خروج کامل از افغانستان مشورت بدهند.

برگزاری نشست استانبول و خروج نیروهای امریکایی هم‌زمان توجه کارشناسان سیاسی و شهروندان را در پی داشته است.
رحمت‌الله نبیل، مشاور اسبق امنیت ملی می‌گوید:

«تصمیم بایدن مبنی بر خروج نیروهای امنیتی و نشست استانبول بیان‌گر این است که کارهای پشت پرده صورت گرفته که به این نتیجه رسیده اند».

آقای نبیل تأکید می‌کند این یک تصمیم آنی نبوده؛ پس از روی کار آمدن حکومت بایدن، تجدید بر توافق‌نامه و خروج نیروهای امریکایی مبنی بر توافق‌نامه دوحه دلیلی بر حاضر نشدن طالبان بر اشتراک‌شان در نشست استانبول است.

زمان دقیق خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2021
زمان دقیق خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام شد

این در حالی است که طالبان از آمادگی نداشتن‌شان برای نشست استانبول سخن گفتند. تعیین زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، می‌تواند  راهی برای کشاندن طالبان به نشست استانبول شود.

برنا صالحی، کارشناس مسایل سیاسی به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«در جریان و قبل و بعد گفتگوهای دوحه همیشه این موضوع گاهی منحیث تهدید و‌گاهی منحیث تشویق از جانب مقام های بلند پایهٔ امریکایی مطرح بوده است. حالا که نشست استانبول با اما و اگر های قرار است برگزار گردد، هنوز معلوم نیست به چه نتیجهٔ می انجامد».

آقای صالحی در ادامه می‌گوید: «نتیجهٔ نشست ترکیه هرچه باشد، به نظر من امریکایی‌ها علاقمند خروج تمامی نیروهای شان به دلایل مختلف از افغانستان نیستند . فکر می‌کنم آخرین گزینه و اقدام امریکا این مساله خواهد بود و آنهم در صورتی که همه سوال های شان از جانب طالبان پاسخ پیدا کند و نگرانی های شان از ناحیهٔ تهدید نیروهای هراس افگن در افغانستان رفع گردد».
با این همه نتیجه صلح افغانستان هنوز مشخص نبوده و مردم در سردرگمی با این پروسه به سر می‌برند.
این درحالی است که هنوز حکومت افغانستان در این مورد چیزی نگفته است.
با این همه وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور در روابط عامه گفته است:

«تا زمانی‌که بایدن، زمان مشخص خروج نیروهایش را از افغانستان تعیین نکند حکومت در این مورد چیزی نخواهد گفت».

ابراز آمادگی برای خروج از افغانستان تا اول ماه می در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور امریکا گفته بود که شاید اجرای این برنامه در تاریخ تعیین‌شده، به دلایل فنی دشوار باشد.
خروج سربازان امریکایی از افغانستان به تاریخ اول ماه می، بخشی از توافقنامه‌ای است که میان امریکا و طالبان در دوحه امضا شد.ناتو نیز گفته است که همزمان با نیروهای امریکایی که  داخل افغانستان شده بودند و در مشوره با متحدین خویش افغانستان را ترک خواهند کرد.این درحالی است که قبل از این روسیه از آمریکا خواست به دلیل راه‌گشا بودن نشست مسکو در پروسه صلح افغانستان نیروهای‌اش را از افغانستان بیرون کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала