خروج نیروهای خارجی از افغانستان؛ امریکا شعله جنگ را روشن گذاشته می‌رود

© REUTERS / Lucas Jacksonخروج نیروهای خارجی از افغانستان؛ امریکا شعله جنگ را روشن گذاشته می‌رود
خروج نیروهای خارجی از افغانستان؛ امریکا شعله جنگ را روشن گذاشته می‌رود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2021
عضو شوید
همزمان با نزدیک شدن برگزاری نشست استانبول ترکیه پیرامون صلح افغانستان، که قرار بود به تاریخ 14 اپریل 2021 برگزار شود این نشست به تاریخ 24 اپریل پس افکنده شد.

پس از آن زمزمه های بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان نیز بالا گرفت طوری که جوبایدن، رییس جمهور امریکا ناوقت شب چهارشنبه اعلام کرد، که وی تصمیم گرفته که همه ای سربازانش را از افغانستان بیرون کند.

بایدن در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت، که مسئولیت امریکا این بود تا مطمین شود که افغانستان لانه امن و تهدید از سوی هراس افگنان برای امریکا نخواهد بود و این کشور به این هدف خود نیز رسیده است.

بایدن با تاکید بر ادامه هم‌کاری های مالی و دیپلماتیک امریکا در افغانستان افزود، که تاکنون چهار رییس جمهور شاهد حضور سربازان امریکایی و مصرف بیلیون ها دالر به افغانستان بوده است و وی این مسئولیت را به رییس جمهور پنجم واگذار نخواهد کرد.

او اعلان کرد، که بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان به تاریخ اول ماه می 2021 آغاز و تا 11 سپتامبر پایان خواهد یافت و این بیرون شدن از دید وی مسئولانه و با هماهنگی همکاران بین المللی صورت می‌گیرد.

اعلامیه بایدن درپیوند به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2021
اعلامیه بایدن درپیوند به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

در همین حال آگاهان به این باورند، که بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان تاثیرات ژرف روی مورال نظامیان کشور خواهد گذاشت.

عتیق‌الله امرخیل، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که بیرون شدن نیروهای امریکا دیگر وابسته به شرایط نیست و سخنان بایدن نشان دهنده تهدید امریکا به افغانستان است.

امرخیل می‌افزاید، که بیرون شدن سربازان امریکا نشانه‌ای برای سیاست‌بازان کشور است، که با اجماع داخلی و واحد با شرایط پس از بیرون شدن روبرو شوند.

او می‌گوید:

"امریکا زود یا دیر سربازانش را از افغانستان بیرون می‌کرد اما مسئله مهم‌تر افغانستان است که تصمیم درست و عاقلانه را در برابر بیرون کردن این کشور بگیرد اما نباید فراموش کرد که طالبان هم‌چنان در کمین فرصت هاست".

وی درباره این که آیا جنگ و خشونت ها پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی افزایش خواهد یافت می‌گوید، که طالبان پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، ضربه خود را خواهد زد و جنگ و خشونت ها چندین برابر خواهد شد و روشن است، که طالبان برای امتیاز گیری و نشان دادن و افزودن قدرت خود بر شعله جنگ خواهد افروخت.

از سوی هم خیر الله شینواری، آگاه سیاسی مسایل می‌گوید، که بیرون شدن نیروهای امریکایی افغانستان را با یک پدیده جدید روبرو می‌سازد و آن پدیده اینست که افغانستان چگونه از معضل کنونی سیاسی، جنگ جاری، فساد و اقتصاد متزلزل خود کامیاب بیرون می‌شود.

وی می‌افزاید:

"بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان بر ابعاد چون اقتصاد، روحیه سربازان، وضعیت سیاسی و سرمایه گذاری ها تاثیر خواهد داشت اما سیاسیون مکلف اند تا این اوضاع را مدیریت بکنند".

در همین حال در آستانه نشست استانبول ترکیه؛ نعیم وردک، سخن‌گوی هیات گفت‌وگو کننده طالبان در توییترش نوشت، که این گروه در هیچ نشست اشتراک نخواهد کرد مگر اینکه امریکا تمام سربازانش را از افغانستان بیرون کند.

در افغانستان نیز از ایجاد طرحی از سوی ارگ ریاست جمهوری سخن زده می‌شود اما روشن است که ارگ مخالف با طرح حکومت انتقالی است.

رییس جمهور غنی در سخنرانی خود به تاریخ 21 حمل گفت، که تیم وی آماده برگزاری انتخابات زود هنگام است و رهبر آینده افغانستان مشروعیت خود را از طریق انتخابات باید بدست بیاورد.

پس از بی نتیجه ماندن گفت‌وگو های صلح در دوحه، امریکا تلاش کرد که نشستی را در ترکیه و با رهبری سازمان ملل برگزار کند و گفته می‌شد، که درین نشست روی کاهش خشونت های نود روزه از سوی حکومت افغانستان و گروه طالبان توافق صورت گیرد.

اما با به تعویق افتادن زمان برگزاری این نشست و بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان حالا روشن نیست، که آیا این نشست در تاریخ جدید برگزار خواهد شد یا نه و آیا با برگزاری این نشست روی کاهش خشونت ها یا آتش بس توافق صورت خواهد گرفت یا خیر؟

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала