امریکا؛ خود آمده است و خود می‌رود

© AFP 2023 / Wakil Kohsarامریکا؛ خود آمده است و خود می‌رود
امریکا؛ خود آمده است و خود می‌رود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
عضو شوید
گزارش نهادهای استخباراتی امریکا نشان می‌دهند که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، طالبان می‌توانند از راۀ نظامی بر حکومت پیروز شوند.

جو بایدن، رییس جمهوری امریکا چهارشنبه‌شب 14 اپریل (25 حمل 1400) در یک نطق تلویزیونی رسما خروج نیروهای این کشور و هم‌پیمانانش در ناتو از افغانستان را اعلام کرد. بر این اساس خروج این نیروها از اول ماه می (دو هفته دیگر) آغاز و حداکثر تا 11 سپتامبر (پنج ماه دیگر) پایان می‌یابد.

نیروهای نظامی امریکا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 به افغانستان تحت سلطه طالبان حمله کردند تا "این کشور بار دیگر محلی نباشد که از آن حمله علیه امریکا طراحی می‌شود". بایدن در نطق خود تاکید کرد که این هدف برآورده شده است. او گفت: «حالا زمان آن فرارسیده که این جنگ بی پایان پایان بگیرد.»

خروج نیروهای امریکا و هم‌پیمانانش از افغانستان نگرانی‌های را در میان مردم افغانستان خلق کرده است و مردم از آنچه که قرار است اتفاق بی‌افتد حراسان هستند. در افغانستان، هرچند در یک مورد ارگ ریاست‌جمهوری گفت که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هیچ تأثیری روی وضعیت امنیتی کشور نخواهد گذاشت، اما مقام‌ها و کارشناسان بارها از خروج، آنهم خروج زودهنگام ابراز نگرانی کرده‌اند.

پنج ماه تأخیر در روند خروج نیروهای امریکایی؛ طالبان به بیانیه بایدن واکنش نشان دادند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2021
پنج ماه تأخیر در روند خروج نیروهای امریکایی؛ طالبان به بیانیه بایدن واکنش نشان دادند

رحمت‌الله بیژن‌پور، آگاه مسائل سیاسی کشور و استاد دانشگاه به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان زمینه شکست نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان نخواهد شد، اتفاقا شانس برعکس است، در واقع اگر نیروهای ملی در سطح خودکفایی با یک وضعیت جدی مواجه شوند قابلیت شان ارتقاع خواهد یافت و هم انگیزه و حس دفاع از سرزمین و میهن دوستی به وجود خواهد آمد".

همین انگیزه سطح قابلیت را در نیروهای ملی دفاعی و امنیتی بالا می‌برد و مبارزه در برابر دشمنان را تقویت می‌کند. در این مسئله هیچ گونه حراسی نیست تنها اینکه مدیریت کلان دولتی یک مدیریت فاسد نباشد.

در همین حال پارلمان افغانستان چهارشنبه 25 حمل 1400، اعلام کرد که با خروج نیروهای خارجی احتمال جنگ داخلی در این کشور وجود دارد.
میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: «خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواست دیرینۀ مردم افغانستان است، اما با درنظرداشت وضعیت امنیتی کشور، شرایط خروج این نیروها تا هنوز فراهم نشده ‌است. خروج نیروهای خارجی در شرایط کنونی می‌تواند منجر به بدتر شدن اوضاع و جنگ داخلی شود.»

برخلاف باور رئیس مجلس نمایندگان افغانستان اما فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«نیروهای امنیتی و دفاعی ما که برخاسته از اقوام مختلف کشور می‌باشد یک نیروی مشروع است که بخاطر  دفاع از اراضی و حراست از جان و مال مردم فعالیت دارند و پس از خروج نیروهای ناتو به هیچ گروه تروریستی اجازه نخواهند داد تا دست به اخلال امنیت کشور بزنند، رهبری این وزارت متعهد است تا از جان، مال و ناموس شهروندان این کشور دفاع نموده و تا پای جان بی‌ایستد. از آنجایی که نیروهای دفاعی ما متشکل از تمام اقوام دلسوز این سرزمین می‌باشد ما ایمان داریم که به سوی یک جنگ داخلی روان نیستیم.»

احمد ضیا ضیا، معاون سخنگوی وزارت داخله‌ کشور در پاسخ به این سوال که آیا ما بعد از خروج نیروهای امریکای و ناتو از افغانستان بسوی یک جنگ داخلی می‌رویم به اسپوتنیک افغانستان گفت:

«نیروهای ما چندی پیش ضربات بسیار سنگینی را بر گروه‌های تروریستی وارد کرده است بخصوص بر گروه تروریستی طالبان. عملیات‌های ما در ولایت‌های کندهار، زابل، ارزگان و هلمند بر گروه طالبان خود نشان دهنده‌ی همت و توانایی بالای نیروهای دفاعی و امنیتی افغان می‌باشد که تلفات سنگینی بر گروه‌های حراس‌افگن و تروریستی وارد کرده‌ایم.»

جنرال ظاهر عظیمی آگاه نظامی کشور به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید: «نیروها در وزارت دفاع ملی و وزارت داخله‌ کشور ظرفیت دفاع از کشور را در برابر دشمنان را دارا می‌باشند اما موضوع تجهیز و تسهیل این نیروها یک امر واجب و غیر قابل انکار است. در صورتی که رهبران و سران قومی از نیروهای مردمی خود بخواهند که در کنار نیروهای وزارت دفاع، داخله و امنیت ملی مقاومت کنند بحث جنگ داخلی کاملا منتفی خواهد بود و طالبان بخوبی می‌دانند و دانسته‌اند که جنگ راه حل نیست و بلکه گفتگو و مذاکره راه حل و راه رسیدن به یک صلح دایمی می‌باشد.»

آخرین مهلت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیستمین سالگرد حملات تروریستی به برج‌های دوقلو در نیویورک، 11 سپتامبر اعلام شده است. پس از این حملات، امریکا و هم‌پیمانان این کشور به افغانستان لشکرکشی کرد و دولت  طالبان را که به القاعده پناه  داده بود سرنگون کردند. اما این به معنای پیروزی بر طالبان نبود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала