نشر تصاویر ملا عمر نشانه درماندگی طالبان؟

© AFP 2023 / BBC News / Newsnight نشر تصاویر ملا عمر نشانه درماندگی طالبان؟
نشر تصاویر ملا عمر نشانه درماندگی طالبان؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
عضو شوید
سوم ثور سال‌گرد مرگ ملا عمر، نخستین بنیان‌گذار گروه طالبان است. چهره‌ای کمتر دیده‌شده با دستار و ریش بلند و یک چشم نابینا.

با بلند شدن آوازه‌ای آمد آمد طالبان و به مناسبت سال‌گرد کشته شدن او، طالبان در صفحات اجتماعی بخصوص تویتر هشتگی را به راه انداختند که بر اساس این هشتگ از کارهای که او در زمان حیات خود انجام داده است یاد بود می‌کنند.

سلمان علی دوست، کارشناس سیاسی می‌گوید: «این‌ها می‌خواهند؛ مانوری را اجرا بکنند. نشر این تصاویر و ویدیوها به اراده خود طالبان نبوده و نیست. مرگ ملا عمر تا مدت‌ها به دستور استخبارات پاکستان پنهان مانده بود».

آقای علی به این باور است که مذاکرات دوحه و نشست مسکو دست طالبان و بی‌علاقه‌گی آنها را در آمدن صلح رو کرده‌است و این کار طالبان شبیه عروسک گردانی است.
به باور او قرار نیست نشر تصاویر ملاعمر چیزی را جز درماندگی گروه طالبان برملا کند.در هشتگ‌های راه انداخته شده از او به عنوان "عمر ثالث" یاد کرده اند. یکی از کار کرد‌هایی که به عنوان هدف ملا عمر از آن یاد شده است مبارزه با مواد مخدر است.این نوشته که در صفحه سخنگوی گروه طالبان درج شده است، باعث واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی شده‌است و مواد مخدر را راه تمویل مالی طالبان دانسته اند.

اکرمی، از کاربران تویتر است و در پای این تویت نوشته است:«داکتر صاحب امروز شاگردان ملا صاحب نصف مصارف جنگی خود را از راه قاچاق مواد مخدر تمویل می‌کنند».

باسط شریفی، در واکنش به این تویت نوشته است: «کدام مواد مخدر، تولید و کشت کوکنار یگانه راه درآمد برای طالبان است. تاریخ این را نه بلکه ظلم و وحشت بالای مردم افغانستان کردین را به یاد خواهد داشت».

شماری هم با گذاشتن عکس‌هایی از ظلم، شلاق زدن زنان توسط طالبان، سر بریدن افراد ملکی و نظامی در رابطه به این هشتگ واکنش نشان دادند.

مبهم بودن آینده صلح در افغانستان باعث نگرانی‌های زیادی شده و مردم راه اندازی این چنین هشتگ‌ها را ذهنیت سازی برای آمدن طالبان و قهرمان سازی ملا عمر می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала