سید اسماعیل امیری؛ کلاهبردار ۱۰۰ ملیون دالری کیست؟ + تصاویر

© Photo / FB / بنیاد لیان امیری / https://www.facebook.com/LianAmirifoundationسید اسماعیل امیری؛ کلاهبردار ۱۰۰ ملیون دالری کیست؟ + عکس
سید اسماعیل امیری؛ کلاهبردار ۱۰۰ ملیون دالری کیست؟ + عکس - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2021
عضو شوید
وزارت عدلیه ایالات متحده امریکا اعلام کرد که یک ساکن کالفرنیا به دست داشتن در یک طرح جعلی برای کلاهبرداری از مقامات افغانستان به ارزش بیش از ۱۰۰ ملیون دالر دست داشته است.

این مبلغ از سوی اداره توسعه بین‌المللی امریکا (USAID)، با هدف ساخت شبکه برق در اختیار افغانستان قرار گرفته است. طبق گزارش این وزارت، سید اسماعیل امیری، مالک و مشاور کمپنی ای‌سی‌آی، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بوده است که به این کلاهبرداری اعتراف کرده است.

براساس این گزارش، امیری و شمار دیگری از کارمندان ای سی آی، با اطلاعات نادرست برای بستن قرارداد برق در یک داوطلبی که از سوی اداره توسعه بین‌المللی امریکا گذاشته شده بود، اشتراک کردند و گفته بودند که پیش از این درکشورهای اوگاندا و نایجریا قرارداد داشته اند.
وزارت عدلیه امریکا در اعلامیه‌ای گفته است: «امیری به جرم کلاهبرداری اعتراف کرد». گفته می‌شود که وی ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود.

سید اسماعیل امیری کیست؟

بر اساس خبری که وزارت عدلیه امریکا نشر کرده او در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مالک و مشاور کمپنی Assist Consultants Incorporated بوده است. وبسایت این شرکت روی آدرس assistconsultants.com در دسترس است. در وبسایت این شرکت نامی از سید اسماعیل امیری نیست، اما یک شماره تماس وجود دارد.

 اسپوتنیک افغانستان با شماره رسمی روی سایت این شرکت تماس گرفت. فردی که به تماس جواب داد تایید کرد «سید اسماعیل امیری قبلاً در این شرکت کار میکرده است». او در مورد موقف قبلی آقای امیری در شرکت یا اتهام موجود چیزی نگفت و گفت که حالا با این شرکت کار نمیکند و چون سایت اپدیت نشده، شماره‌اش روی سایت باقی مانده است.

در بخش دستاوردهای این شرکت ده‌ها تقدیرنامه از وزارت دفاع افغانستان، وزارت دفاع امریکا، اداره توسعه بین‌المللی امریکا  و نیروهای نظامی امریکا وجود دارد.

در بخش پروژه‌های این شرکت ده‌ها پروژۀ مختلف ثبت شده که از سوی این شرکت انجام شده و عکس‌هایی از این پروژه‌ها نیز وجود دارد.

در معلومات این شرکت نوشته شده است که یک شرکت مشورتی و انجنیری بین‌المللی است که در ۲۶ کشور افریقا، خاور میانه و افغانستان کارمندهای چندزبانه دارد.
© Photo / Screenshot / Assist Consultants site / https://assistconsultants.com/تصویر وبسایت شرکت ای.سی.آی که مالک سابقش به کلاهبرداری متهم شده
سید اسماعیل امیری؛ کلاهبردار ۱۰۰ ملیون دالری کیست؟ + تصاویر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2021
تصویر وبسایت شرکت ای.سی.آی که مالک سابقش به کلاهبرداری متهم شده

در این سایت نوشته شده که این شرکت در کشورهای مختلف پروژه اجرا کرده است. مرکز فعالیت شرکت افغانستان، خاور میانه، افریقا، اروپا و امریکا گفته شده است. گفته شده است که بخشهای شهری، صنعتی، تجاری، زراعتی و داخلی از فعالیت‌های عمده این شرکت است.

واحد انجنیری  ارتش ایالات متحده، نیروی دریایی ایالات متحده، ارتش امریکا و نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان مشتری‌های اصلی این شرکت یاد شده اند.

در این وبسایت اما یک بخش است که می‌تواند خواننده را به نشانی آقای امیری برساند. بخش شرکای شرکت. در نهادهای شریک با این شرکت، یکی از آن‌ها بنیاد لیان امیری است. جایی که در آن عکس آقای امیری به عنوان بنیانگذارآن دیده می‌شود. در وبسایت این نهاد آمده است که آنان مکاتب و دانشگاه‌ها را مورد پوشش قرار داده و خدماتی چون توزیع میز و چوکی به مکاتب را انجام می‌دهند. از سید اسماعیل امیری به عنوان بنیانگذار این نهاد یاد شده است و عکسی از وی نیز گذاشته شده است.

© Photo / Screen Shot / Assist Consultants site / https://assistconsultants.com/شرکت‌های دیگری نیز با این شرکت همکاری دارند
سید اسماعیل امیری؛ کلاهبردار ۱۰۰ ملیون دالری کیست؟ + تصاویر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2021
شرکت‌های دیگری نیز با این شرکت همکاری دارند

در معرفی این نهاد روی وبسایت liyanamiri.com آمده است.

«بنیاد لیان امیری، بنیادی غیر دولتی، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و مستقل بوده که توسط انجینیر سید اسماعیل امیری تأسیس و در وزارت عدلیه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان با شماره‌ی (۱۸۷۵) ثبت گردیده و به تاریخ (۲۹/۱۲/۱۳۹۴) مجوّز فعالیت خویش را رسماً بدست آورده است. این بنیاد، اصول‌پایه‌ی کاری خویش را بر ستون ستبر «معارف» استوار کرده و با شعارِ «دانش اساس تکامل بشر» به میدان آمده و با هدفِ «تلاش جهت ارتقای سطح دانش» عزم خدمت کرده است. مؤسس، مسئولین و اعضای بنیاد لیان امیری مصمم اند تا از طریق این بنیاد و هم‌کاری اهل‌دانش و قلم، در راستای خدمترسانی به معارف و اهل آن، بهبود سیستم تعلیم و تربیه، افزایش سطح کیفیت فراگیری دانش، معیاری ساختن مکاتب، معرفی جدیدترین روشهای تعلیم و تعلّم و دهها برنامه‌ی دیگری که در عرض این برنامه‌ها قابل عرضه اند، عرضه بدارد».

آدرس این نهاد روی وبسایت شهر هرات، کوچه باغ نظر نوشته شده است.

© Photo / Screen Shot / Lian Amiri Foundation / https://liyanamiri.com/سید اسماعیل امیری موسس بنیاد لیان
سید اسماعیل امیری؛ کلاهبردار ۱۰۰ ملیون دالری کیست؟ + تصاویر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2021
سید اسماعیل امیری موسس بنیاد لیان

اهداف این نهاد «تلاش جهت ارتقای سطح دانش، خدمت‌رسانی به مکاتب دولتی سطح شهر و ولسوالی‌ها و مدد رسانی و تعاون با پوهنتون‌های دولتی» گفته شده است.

بر اساس ویدیوی منتشر شده در وبسایت این نهاد، والی هرات نیز در مراسمی که برای اهدای بسته‌های بهداشتی این نهاد به خانواده‎‌های آسیب دیده از ویروس کرونا برگزار شده است، حضور یافته و سخنرانی کرده است:

شرکت‌های دیگری نیز با این شرکت همکاری دارند. از جمله شرکت «ملی دانه» که یک کارخانۀ تولید دانه خوراکی مرغ گوشتی و تخمی است و دفتر آن در کابل می‌باشد.

نهاد دیگری که شریک تجارتی این شرکت معرفی شده است فابریکه پخته طلای سفید افغان است به طور رسمی در سال ۱۳۹۶ با مجوز صادره از وزارت تجارت توسط ۳ نفر و با سرمایه گذاری بیش از ۷ میلیون دالر در زمینه تولید نخ خالص از پنبه در شهرک صنعتی ولایت هرات – افغانستان تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است. افتتاح رسمی این فابریکه به تاریخ ۲۸/۰۵/۱۳۹۶ توسط محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و هیات همراهشان صورت گرفت.

دولت افغانستان تاکنون دربارۀ آقای امیری چیزی نگفته است و مشخص نیست که با نشر شدن گزارش‌های زیر از سوی نهادهای قضایی ایالات متحدۀ امریکا، سرنوشت نهادها و سرمایه‌های مربوط به سید اسماعیل امیری در افغانستان چه می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала