بن‌بست گفتگوهای صلح و نقش سازمان‌های جهانی پس از خروج نیروهای خارجی

© Flickr / US Embassy Kabul Afghanistanبن‌بست گفتگوهای صلح و نقش سازمان‌های جهانی پس از خروج نیروهای خارجی
بن‌بست گفتگوهای صلح و نقش سازمان‌های جهانی پس از خروج نیروهای خارجی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.05.2021
عضو شوید
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به این باور است که سازمان ملل متحد می‌تواند پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، صلح و ثبات را در این کشور تامین کند.

وانگ یی در صحبت تلفونی که با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان داشت، گفت: "عجله در اخراج نیروهای امریکایی از افغانستان بر پروسه صلح در این کشور ضربه شدید وارد کرد. ما به این باوریم که سازمان ملل متحد می‌تواند نقش لازم را در این وضعیت بازی کند".
وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید توجه خاص به وضعیت در افغانستان داشته باشند، وی همچنان تلاش‌های پاکستان در این راستا را مثبت ارزیابی نموده، افزود: "پکن و اسلام آباد باید گفتگوی استراتژیک را تقویت بخشند و نقش فعال‌تری را در راستای تامین صلح در افغانستان داشته باشند".

روند صلح افغانستان محور گفت و گوی تیلیفونی وزیر خارجه پاکستان و امریکا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.05.2021
روند صلح افغانستان محور گفت و گوی تیلیفونی وزیر خارجه پاکستان و امریکا 

خروج نیروهایی بین‌المللی در داخل افغانستان نیز نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. قرار معلوم طالبان خواهان بدست آوردن قدرت به شکل نظامی اند.
آگاهان سیاسی نیز نقش سازمان ملل متحد و سازمان شانگهای را در روند صلح افغانستان مهم می‌پندارند.
برنا صالحی، کارشناس سیاسی به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:
"در این شکی نیست که خروج نیروهای خارجی به شمول ناتو و امریکا از افغانستان روند جنگ علیه طالبان را به سکتگی و‌مشکل مواجه خواهد کرد اما این به معنای شکست و سقوط قطعی نظام در کوتاه مدت نخواهد بود ، چون هنوز امکانات، نیرو و روحیهٔ لازم در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان وجود دارد. اما پروسهٔ صلح افغانستان هم با اما و اگرهایی که وجود دارد در کوتاه مدت نیز به قوام رسیدنی نیست".

آقای صالحی در ادامه تأکید کرد که "نقش همهٔ طرف ها به شمول سازمان ملل و سازمان شانگهای برجسته و‌حایز اهمیت است ولی هیچ کدام به تنهایی کافی نیست".
ضعف دولت و کشورهای دخیل در پروسه صلح افغانستان نداشتن اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی است. به باور کارشناسان سیاسی، حلال مشکل افغانستان اجماع منطقه ای و بین المللی است که دیر یا زود به آن باید برسیم.

در حال حاضر بخش عمدهٔ اعضای رهبری طالبان به این فکر هستند و‌ توقع دارند که با خروج نیروهای امریکایی می توانند قضیه را از طریق نظامی حل کنند که این ذهنیت حتی نزد پاکستان که حامی اصلی طالبان می باشد خریدار ندارد.
این در حالی است که اظهارات اخیر رییس جمهور غنی،  با اشپیگل، مبنی بر حمایت پاکستان از تروریزم و تحریم کردن این کشور در صورت حمایت از تروریزم؛ واکنش‌های سخت پاکستان را به دنبال داشت.
به بن‌بست رفتن گفتگوهای صلح و تاخیر در نشست استانبول نگرانی‌ شهروندان را از بدتر شدن اوضاع امنیتی بیشتر ساخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала