تاثیر اوضاع سیاسی و امنیتی کشور بر ارزش پول افغانی و مواد ارتزاقی + ویدیو

© Sputnik / Zakarya Safariپول افغانی
پول افغانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
عضو شوید
قشر کم‌ در‌آمد، مردم فقیر، معلمین و مامورین دولت از اولین کسانی هستند که از بالا رفتن نرخ دالر در مقابل پول افغانی ضرر می‌کنند. بالا رفتن نرخ دالر تاثیر مستقیم بالای نرخ مواد خوراکی و ارتزاقی دارد که شهروندان کم درآمد از این بالا رفتن نرخ دالر مسقیماً آسیب‌پذیر می‌شوند.

باور مردم اما این است که اگر حکومت و بانک مرکزی افغانستان تدابیری خاص را اتخاذ کند که کنترول بازار را شامل شود پول افغانی ثابت خواهد ماند و در نرخ مواد ارتزاقی نیز تغییراتی نخواهد آمد.

حاجی داد گل معاون اتحادیه صرافان افغانستان به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید: «در طول یک و نیم هفته اخیر تقریباً در حدود چهل تا پنجاه پیسه (نیم افغانی در فی دالر) تفاوت آمده است، دلیل این تفاوت در نرخ دالر در مقابل پول افغانی وضعیت شکننده‌ی سیاسی و نظامی مملکت است. وضعیت سیاسی، امنیتی و نظامی کشور هر چه وخیم‌تر شود مردم نگران شده و رو می‌آورند به تبادل پول افغانی خود به سایر اسعار من‌جمله دالر.»
وی در ادامه می‌افزاید: «من شک ندارم که در سرحدات افغانستان کنترول وجود ندارد و این امر باعث است که پول از افغانستان به کشورهای دیگر قاچاق شود.»

قاچاق دالر از افغانستان به کشورهای دیگر یکی از دلایل بالا رفتن دالر در بازار افغانستان می‌باشد که باعث کمبود دالر در بازار افغانستان می‌شود و به صورت طبیعی نرخ دالر در مقابل پول افغانی بالا می‌رود.

محمد رفیع فروشنده‌ی مواد ارتزاقی چنین می‌گوید: «بالا رفتن نرخ دالر دلایل مختلف دارد، یکی از دلایل اش قاچاق دالر می‌باشد، دالر در بازار کم می‌شود، پول افغانی ارزش اش را از دست داده و نرخ مواد خوراکه نیز بالا می‌رود، در گذشته ما یک پیپ روغن را به چهارده‌صد و پنجاه افغانی خرید می‌کردیم ولی حالا نوزده‌صد و شصت افغانی الا نوزده‌صد و هفتاد و هشتاد افغانی خرید می‌کنیم.»

عبدالله ملک، یکی از صرافان کابل نیز به این باور است که وضعیت بد سیاسی و امنیتی کشور باعث افزایش نرخ دالر شده است، وی گفت: «وضعیت سیاسی و امنیتی کشور اگر خراب باشد معلوم هست که نرخ دالر بالا می‌رود، همین طوری که جریان هفته گذشته دیدیم که نرخ دالر در مقابل پول افغانی بالا رفته است دلیل اش این است که در کشور امنیت نبوده است و وضعیت سیاسی خوب نبوده است. هر روز شاهد سقوط کردن ولایت‌ها و ولسوالی‌ها می‌باشیم و همینجاست که دالر بالا می‌رود و تاجران و سرمایه‌گذاران جرات نمی‌کنند تا پول شان را وارد بازار کنند و این امر خود باعث است که دالر در بازار کم‌یاب شده و نرخ اش بالا برود.»

بانک مرکزی هیچ پالیسی برای کنترول بازار و تجارت بانکی حداقل برای کشورهای همسایه تعریف نکرده است و تاجران مجبور هستند تا مقدار پول را فزیکی به کشور مربوطه انتقال داده تا اجناس مورد نیاز شان را خرید کنند.
ثبات سیاسی و امنیتی میزان بالا گرفتن نرخ دالر در مقابل پول افغانی را رقم می‌زند، حالا امنیت و صلح خواهد آمد و یا شاهد روزافزون بالا رفتن نرخ دالر باشیم را زمان پاسخ خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала