روابط تجاری با همسایه؛ صادرات افغانستان به اوزبیکستان چی است؟

© Fotolia / Pavel Parmenovروابط تجاری با همسایه؛ صادرات افغانستان به اوزبیکستان چی است؟
روابط تجاری با همسایه؛ صادرات افغانستان به اوزبیکستان چی است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
عضو شوید
اوزبیکستان و افغانستان دو کشور تقریباً فرهنگ های مشابه دارند، اما افغانستان می‌تواند با این کشور ارتباطات خوب تجاری خود را افزایش دهد.

وزارت تجارت اوزبیکستان گفته است که، اوزبیکستان قصد دارد یک قرارداد تجاری ترجیحی با افغانستان تا پایان سال 2021 به امضا برساند، که این میزان تجاری دوجانبه را به دو میلیارد دلار افزایش می دهد.
افغانستان و اوزبیکستان در کدام زمینه‌ها (صنایع) باهم همکاری دارند، و کدام صنایع تحت تأثیر این پروژه قرار می گیرند؟
افغانستان به اوزبیکستان از نگاه صنایع چی پیشنهاد داده می‌تواند؟
چه چشماندازی برای برگزاری یک ملاقات دولتی و همکاری اقتصادی در کابل وجود دارد؟
در این رابطه صیام پسرلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو به با خبرنگار اسپوتنیک، می‌گوید که افغانستان و اوزبیکستان از لحاظ واقعات استراتیژیک از اهمیت خیلی بالا برخوردار هستند.

اوزبیکستان از روسیه خواسته تا در ساخت راه آهن در افغانستان مشارکت داشته باشد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
اوزبیکستان از روسیه خواسته تا در ساخت راه آهن در افغانستان مشارکت داشته باشد

آقای پسرلی گفت:

"هردو کشور می‌توانند که در بخش‌های سرمایه‌گذاری‌های مشترک باهم مفید واقع شوند، نیز می‌توانند در بخش ترانزیت همکار خوب باشند. با استفاده از موقعیت استراتیژیک که اوزبیکستان با روسیه وصل می‌شویم و همین قسم اوزبیکستان با همسایه‌های افغانستان و آسیای جنوبی وصل می‌شود.".
ین کارشناس مسائل اقتصادی در مورد فعالیت‌های مشترک این دو کشور می‌افزاید که افغانستان از اوزبیکستان درحال حاضر مواد خام، مواد خوراکی و نیز بعضی از تکنالوژی‌های دیگری را وارد می‌کند:
"درمقابل افغانستان به اوزبیکستان صادرات دارد، در آینده نزدیک وقت میوه می‌شود که میوه صادر می‌کنیم سبزیجات کمتر صادر می‌شود، چون اوزبیکستان یک کشور تولیدی است، در بخش صنایع دستی همکاری داریم، ولی بخاطر اینکه فرهنگ دو کشور ازهم دور نیستند این کشور می‌تواند در بخش ترانزیت به افغانستان می‌تواند خیلی مفید واقع شود و همچنان در بخش معادن می‌توانیم از ظرفیت‌های اوزبیکستان استفاده کنیم و افغانستان قادر به فرستادن بعضی از معادن به این کشور است."
قرار داد ده ساله انتقال برق از اوزبیکستان به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2020
قرار داد ده ساله انتقال برق از اوزبیکستان به افغانستان

وی نیز می‌گوید که افغانستان به کشور همسایه می‌تواند مواد خام بفرستد و در ایالت‌های همرزی با افغانستان می‌تواند یک مرکز پروسس داشته باشد.
"اوزبیکستان اکنون به شدت رو به پیشرفت است و به مواد خام، نیروی کاری ماهر، نیاز دارد و نیز به سرمایه‌گذاران مشترک نیاز دارند تا بتوانند سرمایه گذاری کنند، همچنان به موقعیت استراتیژیک افغانستان نیاز دارد، تا از طریق افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی وصل شوند.
در اخیر آقای پسرلی افزود که افغانستان در بخش انرژی (برق) درصورت نیاز می‌تواند از اوزبیکستان بیشتر خرید کند و نیز می‌تواند سرمایه‌گذاری مشترک را در سرحد افزایش دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала