Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
چندرسانه ای
چندرسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چندرسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک مولتی میدیا ببینید

روند صلح در پرتگاه؛ رهبر طالبان کجاست؟

© AFP 2023 / Karim Jaafarرهبر طالبان زنده است؟
رهبر طالبان زنده است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.06.2021
عضو شوید
سیاست‌گران افغانستان حضور رهبر طالبان را در رهبری گروه مهم نمی‌پندارند.

حمد الله محب مشاور امنیت ملی کشور، روز شنبه (29، می) در یک نشست خبری در کابل سخنرانی می کرد گفت که استخبارات افغانستان و منطقه تایید کرده اند که هیچ نوع ارتباط با ملا هبت الله رهبری طالبان برقرار نشده است.

درخواست سفير افغانستان براي خريد سلاح هاي روسي؛ اقدام نيك اما خيلي دير! - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
درخواست سفير افغانستان براي خريد سلاح های روسی؛ اقدام نيك اما خيلی دیر

محب افزود: "12 ماه می شود که طالبان از ملا هبت الله هیچ احوال ندارند. هیچ معلومات از هبت الله نیست؟ نه کسی صدایش را شینده و نه همرایش دیدار کرده؛ استخبارات این موضوع را نیز تایید نموده است".

از سویی دیگر ادعا می‌شود که اخیراً بیشترین تصمیم گروه طالبان در باره صلح و امنیت، ازسوی سراج الدین حقانی معاون این گروه اتخاذ شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با رد این ادعا به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان تاکید دارد: "اين ادعا ها حقیقت ندارد، اداره کابل می خواهد با هچو افواهات ذهنيت را مغشوش سازد".

آگاهان امور سیاسی در افغانستان می‌گویند که این گروه از تشکیل بزرگ برخوردار است، صورت که رهبر طالبان زنده نباشد، معاونین این گروه تصمیم گیرنده اند.

قاضی نذیر حنفی، نماینده هرات در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که او در داخل کشور است بخاطر که نیروهای امریکایی او را از بین نبردند.

او گفت: "امریکایی ها تمویل کنند جنگ در هر دو جهت اند، اگر نیستند چرا پاکستان را تمویل می‌کنند، از دوستانم شنینده‌ایم که در داخل افغانستان و در کابل می‌باشد".

این نماینده مجلس تاکید دارد که حضور او هیچ نقشی در روند صلح نخواهد داشت، آنچه را پاکستان گوید این گروه انجام می‌دهد.

خالد: همکاری دنیا با نیروهای امنیتی افغان تا 2024 میلادی ادامه می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
خالد: همکاری دنیا با نیروهای امنیتی افغان تا 2024 میلادی ادامه می‌یابد

 غلام فاروق نظري، نماینده هرات در مجلس نمایندگان به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که این گروه متشکل از یک نیروی قوی و منظم اند، اگر رئیس نباشد، معاونین آن کار می‌کنند.

او افزود: "طالبان یک نیروی بسیار قوی و منظم اند، شما می‌بنید که آنان چطور با مردم و دولت افغانستان بازی می‌کنند، این گروه معاون دارد و سیاسیون بسیاری بالای، من فکر می‌کنم قدرت را معاونین آن بدست دارد".

جنرال عتیق الله امرخیل، آگاه نظامی به خبرگزاری افغانستان گفت، طالبان گروه‌ی است که رهبر باشد و نباشد به همان سیاست مرکزی شان که شامل چند نفر است مانند حقانی، پسر ملا عمر، پیش می‌روند.

او افزود: "این دقیق معلوم نیست، که این اونها زنده اند یا خیر، ولی گروه طالبان اسرا خود را حفظ می‌کنند، زمانیکه ملا عمر وفات کرد، نزدیک به دو  و سه سال مردم خبر نشده اند".

آقای امرخیل تاکید دارد که این گروه شامل چندین شورا است، در حقیقت همین شورا رهبری طالبان را بد‌ست دارند.

بدخشان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
طالبان آب زراعتی بیش از ۸۰۰ خانواده را در بدخشان قطع کرده‌اند

گروه طالبان، در سال 1994 به رهبری ملا محمد عمر مجاهد تشکیل شد و تا کنون تحت نام نظام امارت اسلامی در افغاسنتان جنگ خود را به پیش می برند.

ریاست امنیت ملی افغاستان در سال 2015 از کشته شدن ملا عمر خبر داده و گفته بود که ملا عمر دو سال قبل یعنی در سال 2013 ، در شهر کراچی پاکستان فوت کرد و بعداً طالبان نیز مرگ وی را تایید کردند.

بعد از مرگ ملا عمر، ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر گروه طالبان انتخاب شد؛ اما بعد از شش ماه در ماه می سال 2016 میلادی، ملا منصور توسط جنگنده بی سرنشین نیروهای هوایی امریکا کشته شد. گروه  طالبان پس از کشته شدن ملا اختر منصور، ملا هبت الله آخند را به حیث رهبری این گروه تعیین کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала