۱۳۰ میلیون دالر؛ امنیت موقتِ میدان هوایی کابل یا تربیه پرسونل دایمی؟

© AP Photo / Massoud Hossaini۱۳۰ میلیون دالر؛ امنیت موقتِ میدان هوایی کابل یا تربیه پرسونل دایمی؟
۱۳۰ میلیون دالر؛ امنیت موقتِ میدان هوایی کابل یا تربیه پرسونل دایمی؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2021
عضو شوید
به گفته یک مقام رسمی افغانستان، ترکیه حاضر است در یک معامله با ناتو در بدل ۱۳۰ میلیون دالر، مسوولیت تامین امنیت میدان هوایی حامد کرزی در کابل را به عهده بگیرد.

در حالیکه این موضوع را یک مقام رسمی افغانستان به روزنامه اماراتی The National گفته است، ماه گذشته یک منبع رسمی دیگر که نخواست نامش افشا شود گفته بود که افغانستان در حال حاضر به دلیل نداشتن تجربه، نمی‌تواند میدان هوایی حامد کرزی را مستقلانه کنترول و امنیت آنرا تامین بگیرد.

اما؛ آنچه که اداره هوانوردی تأیید می‌کند این است که حتا پس خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، نیروهای امنیتی کشور توانایی تأمین امنیت میدان هوایی حامدکرزی و دیگر میدان‌های هوایی را بر عهده خواهند داشت.
محمد نعیم صالحی، سخنگوی اداره هوانوردی به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«در رابطه به انتقال مسوولیت‌های میدان هوایی حامدکرزی به نیروهای امنیتی، پروسهٔ آن جریان دارد. دولت افغانستان آمادگی‌های لازم را به خاطر پذیرفتن مسوولیت‌ سایر میدان‌های هوایی در کشور نیز دارد. ظرفیت‌های لازم و کادر‌های مسلکی به خوبی می‌توانند این مسوولیت‌ها را پیش ببرند».

خروج نیروهای امریکایی نگرانی‌ها را بابت عدم توانایی مسلکی نیروهای امنیتی کشور بیشتر ساخته است.

اعلام آمادگی اداره هوانوردی ملکی برای پذیرش مسئولیت کنترل میدان هوایی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2021
اعلام آمادگی اداره هوانوردی ملکی برای پذیرش مسئولیت کنترل میدان هوایی کابل

باوجود این نگرانی‌ها، اداره هوانوردی ملکی از تأمین امنیت میدان‌های هوایی پس از خروج نیروهای امریکایی اطمینان داده و می‌گوید:

«ما با اطمینان کامل گفته می‌توانیم که پس از خروج نیروهای امریکایی هیچ سکته‌گی در تأمین امنیت میدان‌های هوایی بوجود نمی‌آید».

اما به نظر کارشناسان نظامی، بی‌تجربه بودن نیروهای امنیتی نمی‌تواند دلیلی برای واگذاری امنیت میدان هوایی به نیروهای بیرونی باشد.
فضل‌الرحیم، نظامی بازنشستهٔ ارتش و آگاه نظامی می‌گوید:

«چنین موضوع تا حال رسمیت پیدا نکرده. به نظر من اگر واقعا چنین باشد، با این پول می‌توان روی تربیه و تعلیم افراد مسلکی سرمایه‌گذاری شود. با این کار ما عملا افراد مسلکی دایمی را در اختیار می‌داشته باشیم. خارجی‌ها در نهایت افغانستان را ترک می‌کنند، درست است که حالا تجربه نداریم؛ اما اگر مدیریت درست وجود داشته باشد ما توانایی مستقلانه کنترول و مدیریت میدان‌های هوایی را داریم».

قرار است همه‌‌ نظامی‌های امریکایی تا یازدهم سپتامبر افغانستان را ترک کنند.
با این هم نبرد امریکا در افغانستان در حالی تمام می‌شود که آینده‌ی صلح در افغانستان مبهم بوده و انبوه نگرانی‌ها را در بر دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала