خبرنگاران افغانستان؛ قربانیانی که قاتل شان ناپیداست

© کسراخبرنگاران افغانستان؛ قربانیانی که قاتل شان ناپیداست
خبرنگاران افغانستان؛ قربانیانی که قاتل شان ناپیداست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2021
عضو شوید
سازمان‌های خبرنگاری افغانستان میگویند به اطلاعات حکومت در مورد بازداشت قاتلان خبرنگاران اعتماد ندارند.

به گزارش اسپوتینک، پس از آنکه سازمان غیر دولتی «گزارشگران بدون مرز» پروندۀ قتل خبرنگاران افغانستان را به دادگاه کیفری بین‌المللی در هاگ سپرده است، کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان از این اقدام استقبال می‌کند.

 صدیق الله توحیدی، مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در گفتگوی ویژه با خبرگزاری اسپوتنیک، گفت که این رویداد را به فال نیک می‌گیرد: «ما خواستار بررسی پروندۀ قتل خبرنگاران استیم و این درخواست را پیش از این خود ما، کتباً به دفتر شورای امنیت سازمان ملل متحد و دفتر یوناما در کابل سپرده بودیم. این اقدام گزارشگران بدون مرز، یک اقدام نیک است».

آقای توحیدی همچنان گفت که به ادعای حکومت در مورد بازداشت عاملان کشتار خبرنگاران اطمینان ندارند:

«آنچه حکومت ادعا میکند در مورد گرفتاری شماری از مظنونین، هنوز معلومات کامل در اختیار ما نیست و مطمین نیستیم که افرادی که بازداشت شده اند، آیا اسناد دقیقی در مورد شان و جود دارد یا نه؟»

آقای توحید گفت که طالبان مسوولیت حمله به خبرنگاران را رد میکنند و همین مساله نیاز به بررسی بین‌المللی را بیشتر میکند:

«طالبان همیشه دست داشتن در این حملات را رد کرده اند خوب است که دادگاه بین‌المللی جرایم به این مساله رسیدگی کند تا مشخص شود پشت حملات هدفمند به خبرنگاران کدام افراد و سازمان ها بوده اند».
آمار ۲۰۲۰  اعلام شد: طالبان و داعش، قاتل خبرنگاران افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
آمار ۲۰۲۰  اعلام شد: طالبان و داعش، قاتل خبرنگاران افغانستان

بر اساس آمار کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان در یک سال گذشته هشت خبرنگار در کشور کشته شده اند.

«از حمل سال 1399 تا حمل 1400، به طور مشخص 146 قضیه خشونت فقط از سوی کمیته مصنویت قضایی خبرنگاران، بر علیه خبرنگاران ثبت شده است. 8 شهید، 7 مورد لت و کوب، 16 مورد زخمی شدن خبرنگاران، 3 مورد اختطاف، 12 مورد برخورد غیر قانونی، 78 تهدید، 22 تحقیر خبرنگاران است».

بربنیاد آمار گزارشگران بدون مرز، در یک سال گذشته یازده خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان جان باخته و این سازمان پرونده‌های آن‌ها را برای تحقیق و بررسی به دادستان ارشد دادگاه بین‌المللی جرایم سپرده است.

در اعلامیه گزارش‌گران بدون مرز از کشته‌شدن خبرنگاران و کارمندان تلویزیون انعکاس در جلال‌آباد، رادیو صدای غور، رادیو آزادی در هلمند، خبرنگار الجزیره و اسوشتیدپرس و تلویزیون خورشید در کابل یادآوری شده است.

قتل‌های هدفمند خبرنگاران افغانستان در ماه‌های اخیر سال 2020 میلادی آغاز شد. بر اساس آمار در یک سال گذشته که فشار بر خبرنگاران افغانستان بیشتر از هر زمانی شده است، بیش از ۲۰۰ خبرنگار زن وظیفه خود را رها کرده و ۵۰ خبرنگار از جمله ۱۵ خبرنگار زن نیز از افغانستان خارج شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала