سناریوی برعکس؛ آیا پاکستان افغانستان را منزوی خواهد کرد؟

© @https://twitter.comسناریوی برعکس؛ آیا پاکستان افغانستان را منزوی خواهد کرد؟
سناریوی برعکس؛ آیا پاکستان افغانستان را منزوی خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.06.2021
عضو شوید
کارشناسان افغانستان می‌گویند که موقف پاکستان برای ندادن پایگاه به امریکایی‌ها درخاک کشورش، ظاهری و برای فریب اذهان بنیادگرا در داخل این کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد مذاکرات واشنگتن و اسلام آباد روی موضوع ارائه خدمات ویژه به ایالات متحده مبنی فراهم سازی شرایط جهت ایجاد "پایگاه" برای نظارت بر اوضاع افغانستان گفت، پاکستان هرگز اجازه ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود را پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان نخواهد داد.

وزیر خارجه پاکستان اشاره کرد، دولت کنونی به احزاب سیاسی اطلاع داده که قصد ندارد اجازه احداث هیچ پایگاه نظامی آمریکایی را در خاک کشور بدهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان درباره گزارش نیویورک تایمز گفت، این شاید بیانگر تمایل آنها باشد اما حتی حرف اجازه پاکستان به این مساله ممکن نیست زیرا ما باید منافع عالی کشور را در نظر بگیریم.

اما داکتر عبدالقیوم سجادی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که پاکستان فقط در ظاهر مخالف این مسأله است:

«آنان در ظاهر فقط اعلام میکنند که علاقمند این نیستند تا به امریکا پایگاه نظامی بدهند، پاکستان علاقمند است تا اگر بتواند خودش امکانات امریکا را به دست بیاورد و در منطقه برای امریکا کار کند، اما امریکایی‌ها ظاهراً هنوز آماده نیستند که تمام مسیر از طریق پاکستان بگذرد. حتا اگر پاکستان به خواست اصلی و اول خود نرسد باز هم علاقمند همکاری با امریکا خواهد بود».

به گفتۀ آقای سجادی گروه‌‎های افراط‌گرا دلیل اصلی پاکستان برای مخفی نگهداشتن مذاکرات با امریکاست.

 شاه محمود قریشی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
قریشی: نمی‌خواهیم پایگاه آمریکا در خاک پاکستان ایجاد شود

این عضو مجلس نمایندگان می‌افزاید که حکومت افغانستان در جلب حمایت امریکا ناکام بوده است:

«حکومت و دستگاه دیپلوماسی افغانستان فرصت داشت تا به امریکا ثابت کند که افغانستان یک شریک راهبردی قابل اعتماد است، اما به دلیل ناکامی حکومت در اثبات این مسأله حالا پاکستان به عنوان شریک بالقوۀ امریکا در منطقه مطرح است. این یعنی قضیه بر عکس خواست حکومت افغانستان میشود».

آقای سجادی با بیان اینکه پاکستان در تامین رابطه با امریکا موفق بوده است گفت که پاکستان برای رسیدن به جایگاه شریک راهبردی امریکا در منطقه هر تلاشی را انجام خواهد داد تایید کرد که قضیه برعکس شده و در آن برخلاف ادعای افغانستان که پاکستان را منزوی میساخت، حالا این پاکستان است که تلاش دارد با جلب حمایت بین‌المللی حکومت افغانستان را به حاشیه و انزوا ببرد.

سجادی تصریح کرد:

«نبود یک اجتماع و تفاهم سیاسی در داخل حکومت نیز یکی از عوامل ناکامی سیاست کشور در قبال تامین روابط با امریکا است».

این در حالی است که روابط حکومت افغانستان با پاکستان در روزهای اخیر به سردی گراییده و وزیر خارجه پاکستان به حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان هشدار داده است.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، روز یکشنبه 16 جوزا در واکنش به اظهارات اخیر حمدالله محب، مشاور رییس جمهوری افغانستان، گفت، تا زمانی که محب جلوی بدزبانی‌ علیه پاکستان را نگیرد این کشور روابط با او را از سر نمی‌گیرد.

محب، روز 25 ثور، در جریان سفرش به ولایت ننگرهار، با انتقاد تند از پاکستان، گفته بود که این کشور با استفاده از یک گروه قدرت‌طلب [طالبان] به‌دنبال گسترش جغرافیای خود است.

او همچنین گفته بود:

«اقوام پاکستان به شمول پشتون‌ها و بلوچ‌ها از حکومت کشورشان خوش(راضی) نبوده و پشتون‌ها به‌خاطر به‌دست آوردن حق‌شان قیام کرده و بلوچ‌ها به خاطر حق‌شان می‌جنگند.»

پس از آن، وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه‌‌ای، این اظهارات محب را «غیرمسؤلانه و اتهامات بی‌بنیاد» خواند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала